Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 45

Onderwerp: How-to: Vervangen draagarmrubbers type 89 coupe

  1. #1
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard How-to: Vervangen draagarmrubbers type 89 coupe

    Het was niet helemaal gepland, maar door problemen met de aandrijfas heb ik nu toch maar gelijk mijn draagarmrubbers vervangen.
    Omdat er een aantal meer hier zijn die dit ook willen gaan doen heb ik wat foto's gemaakt van mijn project(je).
    Ik heb ook meteen mijn rubbers van de verbindingsstang van de stabelisator vervangen en de fusseekogelhoes.


    Om te beginnen zet de auto op een stevige bok.
    Maak nu de bouten los van de verbindingsstang tussen de draagarm en de stabelisatorstang en de bout van de fussee.
    Nu hangt de draagarm nog maar vast met twee bouten aan het subframe.
    Deze zitten vast met een M10 bout, steeksleutel 17.
    De ene bout kun je makkelijk bij, voor de andere bout heb ik een bout van het subframe eruit moeten draaien om er goed bij te kunnen.
    Als deze bouten los zijn kun je de arm zo verwijderen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.

  2. #2
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Nu de draagarm los is, kun je beginnen met het eruit halen van de draagarmrubbers.
    Dit is nog een heel karwei.
    Als de rubbers echt zijn versleten, kun je de stalen binnenbus er met een hamer zo uit tikken, anders moet je ze eruit persen/drukken.
    Nu deze stalen binnenbus eruit is, kun je er een ijzerzaag doorheen steken om de buitenbus door te zagen. Dit is echt noodzakelijk omdat de buitenbus muur en muurvast zit.
    Plaats de draagarm in een bankschroef en zaag de bussen door.
    Nu kun je de draagarmrubbers eruit trekken.
    Ik heb hiervoor gebruikt:
    Stalen ring met buitendiameter van 37 mm(36 mag ook) met een gat waar een 10 mm draad doorheen kan, en dik genoeg om wat kracht te kunnen hebben.
    Bus met een binnendiameter van 52 mm en hoger dan 40 mm.
    Een draadeind M10 van 10 cm.
    En een stalen ring met een buitendiameter van +/- 65 mm en dik genoeg om een beetje kracht op te kunnen vangen.

    Trek met behulp van bovengenoemde spullen de draagarmrubbers eruit.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.

  3. #3
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Nu kunnen de nieuwe rubbers terug.
    Zorg dat je een goede bankschroef bij de hand hebt, maar beter nog is een pers.
    Zet de draagarm met het nieuwe rubber in de bankschroef en pers het er geleidelijk aan in tot halverwege. Zorg wel dat je het er recht in perst(let daar goed op).
    De binnenbus van het rubber steekt er iets buiten uit daarom heb ik twee doppen gebruikt om het rubber er helemaal goed in te kunnen persen( zie foto).
    Deze doppen Hebben een buitendiameter van ongeveer 40 mm en een diepte van 10 mm.
    Ik heb daarvoor de schotels gebruikt die bovenop de schokbrekerbevestiging zitten, omdat ik die toevallig had liggen.
    Pers het rubber er nu verder in.
    Als allebei de rubbers erin zitten kan de draagarm weer terug.
    Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om meteen maar de fusseekogelhoes en de rubbers van de verbindingsstang te vervangen.
    Draai de bouten van de draagarm niet helmaal aan, dit mag je pas doen als de wagen weer op zijn wielen staat(waarom dit is weet ik niet, maar het schijnt heel belangrijk te zijn).
    Zet nu de fussekogel en de verbindingsstang weer vast en zet de wagen weer op zijn wielen.
    Laat nu de auto weer uitlijnen.

    Dit was het zo'n beetje, als er nog vragen zijn of is iets niet duidelijk, laat het me weten, dan hoop ik er een antwoord op te kunnen geven.

    Gr Hessel
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.

  4. #4

    Standaard

    8) Mooie beschrijving! Ik heb dadelijk een makkie :wink:

    Heb je iets van vet/copaslip oid gebruikt bij het inpersen van de nieuwe rubbers?

    Heb je al gereden? (zo ja, voel je verschil?)
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  5. #5
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Nee ik heb geen vet gebruikt, omdat deze vrij makkelijk erin gingen met de bankschroef, maar de eerste die ik deed(op mijn werk) kreeg ik er met de bankschroef dus niet in, en heb ik erin moeten persen.
    Dit was in een draagarm die ik overigens niet gebruikt heb zie dit topic

    Ik heb er al wel mee gereden, maar de auto is nog niet uitgelijnd omdat ik rechtsachter morgen nog moet vervangen, Dus het is nu nogal zwabberend.
    De hele klus is niet echt moeilijk alleen kunnen de bouten nogal eens behoorlijk vast zitten getuige de vele schaafwonden op mijn handen.
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.


  6. #6

    Standaard

    Das een mooie en duidelijke reortage .
    Mijn complimenten .

    Als je de draagarmrubbers aantrekt met de auto nog op de bokken
    dan wordt de rubber konstant verwrongen als je hem op z"n wielen zet .
    Immers , het wiel staat dan veel hoger wegens het gewicht van de wagen . De rubber is dan in mum van tijd kapot .
    Dus heb je het goed gedaan , de bout pas aangetrikken met de auto
    op z'n wielen , en effe uitgeveerd .
    Dan trek je de rubber aan in z'n meest voorkomende positie , en wordt is dus het minst belast .

    Waar koop je die stofhoes voor de fusee , en kan je die ook krijgen voor stuurkogels ?

    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  7. #7
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Ik heb die stofhoes van de extra draagarmen die ik had afgehaald, maar volgens mij heeft CD ze ook los liggen, of kan hij ze wel bestellen. Het lijkt mij dat dit wel een onderdeel is dat vaker kapot gaat.
    Voor de stofhuis van de stuurkogels idem dito.
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.

  8. Ad
  9. #8
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stragenmitsuko
    Das een mooie en duidelijke reortage .
    Mijn complimenten .
    Pat
    [img][http://members.chello.nl/h.smeets13/jaja.gif]http://members.chello.nl/h.smeets13/jaja.gif[/img] ... hear hear !

    Mooi stuk 8)
    One liter, driver's licence eater...


  10. #9

    Standaard

    Zo, nou weet Appie in elk geval ook al hoe het moet...

    Bedankt!
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door heslie
    ...Draai de bouten van de draagarm niet helmaal aan, dit mag je pas doen als de wagen weer op zijn wielen staat(waarom dit is weet ik niet, maar het schijnt heel belangrijk te zijn).
    Zet nu de fussekogel en de verbindingsstang weer vast en zet de wagen weer op zijn wielen.
    Laat nu de auto weer uitlijnen...
    Uhm, hoe moet ik dit zien? Draagarm en fusee monteren en alles pas vastzetten als de wagen op z`n wielen staat of geldt dat alleen voor de draagarm bouten?
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Heel goed en duidelijk!

    Met dat uitlijnen kun je beter een week of twee wachten tot de boel gesettled is.

    Die stofhoesjes kan ik hier bij de rem- en frictiehandel op maat aanschaffen, kosten bijna niks.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12
    私は王午前 Manus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    44
    Posts
    3.412
    Kudos
    0

    Standaard

    kijk dit is een lekkere reportage, mooi gedaan !

    volgende maand gaat de coupe namelijk een grote beurt krijgen en daarbij ga ik het volgende vervangen :

    Rubbers onderstel voor en achter (Powerflex)
    Verlagings veren + dempers
    Nieuwe schijven voor + blokken

    komt mooi van pas dit
    "In Nederland mag niks, maar is alles toegestaan."

  14. #13
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door heslie
    ...Draai de bouten van de draagarm niet helmaal aan, dit mag je pas doen als de wagen weer op zijn wielen staat(waarom dit is weet ik niet, maar het schijnt heel belangrijk te zijn).
    Zet nu de fussekogel en de verbindingsstang weer vast en zet de wagen weer op zijn wielen.
    Laat nu de auto weer uitlijnen...
    Uhm, hoe moet ik dit zien? Draagarm en fusee monteren en alles pas vastzetten als de wagen op z`n wielen staat of geldt dat alleen voor de draagarm bouten?
    Ik had het alleen over de draagarmbouten zelf, de rest kan allemaal gewoon vast gedraaid worden.

    @ Manus: de schokbrekers vervangen is helemaal een eitje, dat heb ik nu ook meteen gedaan inclusief de toplagers.
    Let er wel op dat je de wielophanging ergens mee omhoog hangt als je de schokbreker demonteerd, anders hangt deze alleen te dragen op zijn fussee kogel.

    Gr Hessel
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.

  15. #14
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    keurige reportage hier hebben wij wat aan :-)
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  16. #15

    Standaard

    ziet er goed uit.
    mijn audi 80 uit 1990 had er dit jaar ook last van, lijkt wel of het een kwaaltje is uit die jaren

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Na 15 jaar mag het ook best een beetje op zijn, dacht ik...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17

    Standaard

    Heb je al laten uitlijnen?

    Ik ben benieuwd als het dadelijk bij mij allemaal vernieuwd is (shocks, veren en rubbers en 4cm omlaag), hoe het rijdt. Volgens mij is het een wereld van verschil (in positieve zin).
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  19. #18
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3
    Heb je al laten uitlijnen?
    Eh tja, ik ben in ieder geval naar de garage geweest om hem te laten uitlijnen.

    Maar het volgende geschiede:
    Bij het loshalen van de fusee Li voor brak er dus een bout af, waarna de monteur niet meer verder durfde te gaan omdat ie bang was dat er nog meer zouden volgen, en hij hiervan niets had liggen.
    Dus mijn tip voor degene die nog van plan zijn de rubbers/toplagers/schokbrekers te gaan vervangen, kijk of je de drie moeren van de fusees los kunt draaien, en als dit niet mocht lukken, spuit het dan in met een goed kruipmiddel.

    Ik had het geluk dat ik hier nog een complete draagarm voor Li voor had liggen, die ik er net nog even onder heb gelegd, zodat ik donderdag een tweede poging kan gaan wagen om hem uit te laten lijnen.

    Hieronder nog twee fototjes van hoe het er wel en niet uit hoort te zien.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.

  20. #19

    Standaard

    Oke, goed punt. Had ikzelf ook al bedacht maar daar zaten die 3 van de fusee niet bij.

    Ik laat de boel gewoon 3 dagen weken in de MOS², ik denk dat het dan wel loskomt.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  21. #20

    Standaard

    Zo, de coupe van Hessel is uitgelijnd, al draaide de monteur eerst nog een bout van de schokbrekerbevestiging dol.
    Maar goed hij stuurt een heel stuk strakker dan eerst, en hijkan nu weer harder de rotonde rond(zonder piepende banden) dan met de mijne.
    Over een ding was hij nog niet helemaal tevreden, hij trekt nog iets naar rechts, maar dat word nog wel opgelost.
    Caatje + V8 = PeeCaatje

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •