Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

  1. #1
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.947
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

    - Probleemstelling:
    Door een ontwerpfout van de Audi ingenieurs gaat het dempende systeem van de dashboardklep na een tijdje kapot met als gevolg dat de dashboardkast bij het openen als een baksteen in open stand valt en soms de verlichting van de dashboard aan blijft.

    - Oorzaak:

    Doordat het smeermiddel in de demper stroef wordt en soms in combinatie met de ongeduldige Audi bezitter die de klep open trekt i.p.v. de klep uit zichzelf te laten zakken, gaat een kunststof onderdeeltje afbreken.
    Je kunt het ook omkeren: er is door de Audi ingenieur geen rekening gehouden met hierboven genoemd fenomeen en hij heeft het onderdeel zeer minimalistisch ontworpen waardoor er onvoldoende materiaaldoorsnede aanwezig is om de later optredende krachten op te nemen.

    - Getroffen auto's:
    Audi A3 type 8P vanaf 2003 tot ca. 2007-2008
    Na de facelift is het stangetje "her-ontworpen" en zijn er versterkingsribben op het betreffende onderdeel te vinden.

    - Garantie?
    Het probleem ontstaat 99% buiten de fabrieksgarantie. En zoals altijd, VAG concern erkent geen ontwerpfouten om zoveel mogelijk vervangingskosten te vermijden...

    Dus moet je maar zelf aan de slag wil je een goedwerkende dashboardklep en verlichting hebben.
    Hierbij een kort verslag hoe ik het aangepast heb op mijn vorige A3 sportback:



    1. Probleem vastgesteld, dashboardkast gedemonteerd, dempingsconstructie onderzocht,
    Demperstang afgebroken:

    Zie tevens de dashboardkastverlichting schakelaar op het dempertje. Als het stangetje afbreekt met uitgetrokken demper (wat meestal het geval is) dan is de kans groot dat je dashboardkast verlichting blijft branden.



    2. Na passen en meten een constructie ontworpen die het minimaal 200 jaar gaat volhouden ,
    Metalen stangetje:

    Bevestigingsoog/draaipunt dempertje is hier nog niet aangebracht.


    3. Constructie gereed
    Testen demperstangetje, dashboardkast open:

    Let op de boutverbindingen! Ik ben niet zo van (seconde)lijmverbindingen....



    4. Constructie gereed
    Testen demperstangetje, dashboardkast dicht:


    Dit was een rigoureuze constructie, je hoeft het niet exact te volgen want er zijn tig (minder duurzame) (lijm-)oplossingen te bedenken dus als je getroffen bent, succes met de reparatie!

    gr.
    Nico
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  2. #2
    The Wale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    37
    Posts
    3.169
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

    Bij mij is niet de stang zelf afgebroken, maar wel het scharnierpunt (klep - dashboardkast).
    Lijkt wel op die daar is gesoldeerd, en een kleine tik met een laptoptas was genoeg om het te laten breken (na 7 jaar).

    Ik ga de demper invetten dat die terug heel soepel loopt, maar het scharnier zal het grootste probleem worden want ik vermoed dat enkel 2 componentenlijm het niet zal houden.
    Audi A3 8P | 1.9 Tdi BLS | Hartog Tuned | Kw Street Comfort Coilover | MTM Bimoto

    VCDS 14.10.1 Sint-Truiden

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2008
    Posts
    406
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

    Heb die van mij net ook gefixt. Ik heb de dikste voelermaat gevonden die ik kon vinden, hier een stuk van af gezaagd, gat in geboord en toen pas gemaakt aan de zijkant. half uurtje werk en weer een "luxe gevoel" erbij
    Bedankt voor de tip Nico!

  4. #4

    Standaard Re: How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Wale Bekijk Berichten
    Bij mij is niet de stang zelf afgebroken, maar wel het scharnierpunt (klep - dashboardkast).
    Lijkt wel op die daar is gesoldeerd, en een kleine tik met een laptoptas was genoeg om het te laten breken (na 7 jaar).

    Ik ga de demper invetten dat die terug heel soepel loopt, maar het scharnier zal het grootste probleem worden want ik vermoed dat enkel 2 componentenlijm het niet zal houden.
    Bij mij ook ja, dus nu hangt het dashboardkastje nog maar aan 1 scharnierpunt.
    Vervelende is, dat het scharnier dus niet aan de klep zit, maar aan je dashboard.
    Moet je dus een heel nieuw dashboard(deel) kopen.

    Ga 'm voor nu even plakken met ductape, wellicht later een keertje laten plasticlassen.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  5. #5
    The Wale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    37
    Posts
    3.169
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk Berichten
    Bij mij ook ja, dus nu hangt het dashboardkastje nog maar aan 1 scharnierpunt.
    Vervelende is, dat het scharnier dus niet aan de klep zit, maar aan je dashboard.
    Moet je dus een heel nieuw dashboard(deel) kopen.

    Ga 'm voor nu even plakken met ductape, wellicht later een keertje laten plasticlassen.
    Het scharnier zit aan het kastje hoor.
    Ik had 1st alles met 2 componentenlijm gekit, maar dat heeft niet lang gehouden (zoals verwacht)

    Ik heb nu een gat geboord door het deksel en het scharnier, en dat voorlopig vastgezet met een bout en moer.
    Ik ga op zoek naar een langere zwarte klinknagel en dan zou je der bijna niks meer van zien.
    En het houdt voorlopig ook goed.

    2e hands kastje zit je al snel boven de 80€.
    Audi A3 8P | 1.9 Tdi BLS | Hartog Tuned | Kw Street Comfort Coilover | MTM Bimoto

    VCDS 14.10.1 Sint-Truiden


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2012
    Leeftijd
    39
    Posts
    99
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

    Ik heb er ook last van, lijmen werkt met die soort kunstof niet, dat zal gelast moeten worden. (Wie heeft er al kunstoflasapparatuur?)
    De konstruktie ziet goed uit, zeer degelijk en beter dan originaal. Ga ik 'jatten', ik hoop er staat geen copyright op (-;
    bedankt voor de moeijte om alles uit te leggen, ik maak er met dank gebruik van i.p.v. minimaal 50€ voor een ander kastje te docken.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2015
    Leeftijd
    53
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S

    Standaard Re: How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

    Bij mij is niet alleen de demping weg maar werkt ook het lampje niet meer. Het lampje zelf is niet stuk, waarschijnlijk de schakelaar. Maar waar kan ik deze vinden?

  8. Ad
  9. #8
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.947
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stef TT Bekijk Berichten
    .... waarschijnlijk de schakelaar. Maar waar kan ik deze vinden?
    schakelaar is geintegreerd in demper
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  10. #9
    Madoow's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Posts
    602
    Kudos
    19
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

    En anders heb je ook altijd nog van zulke setjes: http://www.ebay.de/itm/Handschuhfach...-/191822063368

    Ik heb volgens mij in de schuur ook nog een setje ervan liggen.
    Audi A7 4G Sportback 3.0 TFSI quattro

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    36
    Posts
    39
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

    Ik heb het probleem bij mijn '09 A3 dat mijn dashboardkastje een paar cm open gaat, de rest moet ik handmatig doen dmv voorzichtig duwen.
    Ik had het dashboardkastje los gehaald en het kapje aan de zijkant.
    Er is niks afgebroken, dus had het geheel maar wat gesmeerd. Maar dit heeft dus niet geholpen.
    Iemand ideeën??

  12. #11
    HalilY's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2022
    Leeftijd
    43
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

    Ik scheen dat probleem ook te hebben.
    Daar ben ik achter gekomen toen ik al mijn interieur halogeen verving door Led lampjes.

    Ik heb het probleem verholpen door de twee delen met secondelijm te plakken en daarna vast te maken met een tie wrip.

    Kastje loshalen was zeer eenvoudig en die twee gaatjes voor de tie wrip was ook in enkele seconden gedaan.



  13. #12
    Yuxel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2020
    Posts
    726
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

    Wat ben je ook handig he @HalilY
    Knap gedaan
    A3 e-tron Q5 2.0 TDI Quattro S-Line A4 2.0 FSI
    Originele VCDS Haarlem

  14. #13
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

    Knappe oplossing met de tywrap.

    Bij de A4 breken de scharnieren gaatje onderin de demper en voila, precies goed.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  15. #14
    Yuxel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2020
    Posts
    726
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: A3 8P (2003 ~ 2008) Dashboardkast probleem verhelpen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Knappe oplossing met de tywrap.

    Bij de A4 breken de scharnieren gaatje onderin de demper en voila, precies goed.
    Ik had toen een nieuwe klep geplaatst.
    A3 e-tron Q5 2.0 TDI Quattro S-Line A4 2.0 FSI
    Originele VCDS Haarlem

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •