/me loopt ook al een tijdje met dit idee te stoeien...
*bookmark*
BTW: ik denk 2x min, 2x plus en 2 schakeldraden die op je verlichting aangesloten moeten worden. Hij werkt toch alleen als de verlichting aanstaat?
Shortcut: Zie onderaan de pagina voor de inbouw handleiding
Het project
Zoals sommigen al weten is de vooruit van de 100 net gescheurd. Het begon met een steen die een putje en een klein scheurtje veroorzaakte maar begint nu toch wel een zorgenwekkende omvang aan te nemen.
Morgen gaat de ruit vervangen worden. Bij de dealer wel te verstaan want je krijgt dan een orig. "getinte ruit met groene bies" ipv. een "blanke ruit met groene bies" als bij de carglass (weet ook niet waarom maar goed) en de kwaliteit van inbouwen bij een dealer geeft wat meer vertrouwen omdat bij deze auto het al een keer eerder mis is gegaan (vocht, ruit gesprongen) dus ik neem het zekere voor het onzekere.
Bovendien concurreert de dealer qua prijstelling tegenwoordig direct met CarGlass en consorten (ook verzekeringsmaatschappijen worden de CG een beetje beu) via het zg. "VAG glasprogramma".
Nu heeft de CarGlass bij de vorige ruitwissel de nachtstand van de binnenspiegel gemold. Dit was nog ten tijde van de vorige eigenaar.
Dus aangezien de vooruit vervangen moet worden dacht ik "laat ik er meteen een zelfdimmende binnenspiegel inzetten" want ik moet toch een andere binnenspiegel hebben.
Dus ik afgelopen zaterdag bij ome Coen voor 35 euro een mooie 2e hands binnenspiegel gehaald, afkomstig uit een '99'er A6.
Het artikelnummer van de vastklem-beugel (die aan de ruit gelijmd zit en waar de spiegel in klikt) is het zelfde als dat van de C4's dus dat mag geen probleem zijn.
Nou een heel verhaal (hijg hijg) maar nu komt mijn vraag:
De spiegel heeft tot mijn verbazing *twee* sensoren. Aan de spiegelglas-kant zit ie sowieso maar aan de andere kant (de raam kant) zit er ook een.
Why ?
Is die aan de voorruit kant wellicht bedoeld om koplampen automatisch aan te laten springen als het te donker wordt of zo ?
Je hebt er niets aan met auto's die achterop komen want daar is de normale positie (spiegel kant) voor dunkt me.
Er komen zes draden uit de spiegel.
- geel
- Wit
- Bruin
- Zwart
- Grijs
- Groen
Nu begint het al oude "welke draad dient waar voor" spelletje weer.
Ik had, uitgaande van één sensor, twee draden verwacht. Een plus en een massa. Die sensor hoeft alleen maar 12V te krijgen dacht ik.
Nu heb ik twee sensoren en zes draden. Ga d'r maar aan staan...
De geschakelde plus wil ik, als het kan, bij het leeslampje vandaan halen.
Het kan ook zijn dat er alleen een permanente plus en een "als de deuren open staan" plus zit. Het lijkt me geen goed idee om de permanente plus te pakken al zal zo'n spiegel geen accu-leegzuiger zijn denk ik.
Met het relevante elektrieken schema van een '98 '99 Audi A6 zou ik al geholpen zijn. Daar moet ik uit kunnen halen wie wie is.
Update
Het is gelukt. Zie onderaan de pagina voor de inbouw handleiding
Update 2
Ik heb het "spiegelkapje" van de limousine vervangen door die van de Avant. Die is 11mm langer als die van de limo en sluit daardoor wél perfect aan op het hemeltje.
Zoals Tom vandaag op de meeting zei: "het is nu net alsof het af-fabriek geleverd is".
Het artikelnummer is "abdeckung fur Avant: 4B9 857 593" en kost iets van 4 euro.
het dimmen wordt geactiveerd als er een verschil is tussen de twee sensoren, de ene kijkt door de voorruit naar buiten, de andere door de achterruit naar buiten, wanneer nu een sterker signaal via de achterruit komt dan dimt de spiegel.
http://www.audifaq.info/viewtopic.ph...0b2030fdd3cd8c
Volgens de pagina op Meckisfaq (thanks Brammetje) heeft de zelfdimmende spiegel van een 4B de volgende bedrading:Oorspronkelijk geplaatst door TenS3
Voor de dim-functie zijn alleen pin 1 en 2 nodig. Die twee moeten dus afgetapt worden.Code:Pin 1 = wit = 12V geschakelde plus Pin 2 = zwart = Massa Pin 3 = grijs = Achter uit rij signaal 12V Pin 4 = geel = Mee dimmen van buitenspiegels 12V Pin 5 = bruin = Mee dimmen van buitenspiegels massa Pin 6 = groen = Binnenverlichting ( + of - staat er niet bij)
Ik hoop dat er een geschakelde plus bij die binnenverlichting in het hemeltje zit. Heeft iemand daar mischien een idee over ?
Ps. er staan geen kleuren op die pagina maar zo kwam ik ze tegen op de pinbezetting van de stekker op de spiegel. De kleuren komen wel reëel over (zo zijn "zwart" en "bruin" voor de massa etc.).
Ps. waarom staat er nou "offtopic" als header van het "code"-tags segment ?
Offtopic:
Hi hi Sander was vast een keertje in "a good mood" [img][http://download.sezaro.com/smilies/coke.gif]http://download.sezaro.com/smilies/coke.gif[/img]Oorspronkelijk geplaatst door tom
Update
[img][http://download.sezaro.com/smilies/dance.gif]http://download.sezaro.com/smilies/dance.gif[/img] Het is gelukt [img][http://download.sezaro.com/smilies/dance.gif]http://download.sezaro.com/smilies/dance.gif[/img]
De spiegel werkt als een tierelier. Best 35 euro i ever spent
Hier is de how-to:
(welke mod kan ik lief aankijken om dit topic naar "Garage scene" te verhuizen ? )
De spiegel heeft zoals ik hier boven al verteld heb zes draden. Alleen pin-1 (geschakelde plus) en pin-2 (massa) zijn nodig om de zelf dim functionaliteit te laten werken.
De andere vier pinnen zijn voor zaken als het laten mee-dimmen van buitenspiegels (die niet bestaan voor de C4) en er is een pin die je op het achteruit-rij signaal kan aansluiten zodat een spiegel die gedimd is onmiddelijk un-dimmed als de auto in z'n achteruit gezet wordt.
Deze pin heb ik niet aangesloten want dat is alleen handig als je achteruit rijd (bv. parkeren) én iemand schijnt dan precies van achter in je snavel (lees: gebeurt zelden). Tevens had ik geen zin om een achteruit-rij signaaldraad te gaan zoeken. In de VW Bora had ik dat ook niet (dik 5 jaar in gereden) en ik heb het nooit gemist.
Wat heb je nodig
Een spiegel.
Voor de C4's is de spiegel van de A6 van '97 -> '01 bruikbaar. Part.no: 4B0 857 511 C
Afdek-kapje.
Als je geen afdek-kapje er bij hebt (gaat over de draden heen) heb je nodig:
- spiegel-afdek kap voor Limousine: 4B0 857 593
- spiegel-afdek kap voor Avant: 4B9 857 593
Contra-stekkertje.
Uit de spiegel komt een stekkertje met de zes pinnen (in het geval van de spiegel van de A6) en is mannelijk.
Bij de dealer bestel je dan het vrouwtje. Onderdeelnummer heb ik niet want het staat er niet op. De dealer kan echter het onderdeel-nummer op de stekker in de spiegel (die is er namelijk wel) in *TKA opzoeken en de contra-stekker er bij smurfen.
Belangrijk
zorg dat de, op de voorruit geplakte bevestigings-dinges gaat passen op de spiegel. De 100/A6 tot '97 en de A6 van '97 tot '01 hebben toevallig de zelfde aansluiting en dus gaat het passen. Zorg dat je hier geen problemen krijgt. Als de spiegel te los zit of simpelweg niet past ben je zuur. Het is een soort bajonet-aansluiting (in de C4).
Doe net als ik eerst een onderdeel-nummer check alvorens je de spiegel koopt. De aansluiting op de ruit zit namelijk gruwelijk goed vastgelijmd in de fabriek.
In *TKA moet je overigens niet op de pagina kijken waar de spiegel staat maar op de pagina waar de ruit staat. Zoek dan in de buurt van de vooruit naar een klein rond dingetje wiens omschrijving klinkt als een ruit-kant-bajonet-vastklem-dinges-whatever. Check het artikelnummer van dat dingetje met de zelfde info bij een auto waar uit je de spiegel wilt hebben.
De inbouw
De inbouw in de C4 is simpel. Haal een 3 meter lange witte en zwarte draad. 1,5mm2 is voldoende.
Klik de witte draad in het contra-stekkertje op pin 1. Deze moet naar de geschakelde +.
Klik de zwarte draad in het contra-stekkertje op pin 2. Deze moet naar een massa-punt.
Welke pin 1 en 2 etc. is kun je zien aan de stekker die aan de spiegel zit. Daar zitten de pin nummers in de stekker gegraveerd. Dat is niet geval in de contra-stekker die je bij de dealer kocht. Aangezien de stekkers maar op één manier in elkaar kunnen, kun je je niet vergissen in welke draad aan welke pin gaat.
De stekker in de spiegel steken (kan maar op 1 manier) en de draad in het hemeltje moffelen en via de A-zuil van de bestuurder naar beneden leiden. Je ziet er dan niets meer van en dat is wel zo netjes.
Door het opbergvak boven de pedalen te verwijderen kun je draden die naar beneden komen overpakken en doortrekken.
De radio verwijderen en uitzoeken welke draad de massa is (meestal zwart) en welke draad de geschakelde plus is. Dit is meestal rood.
Geel is meestal de permanente plus en die moet je dus *niet* hebben.
De draden doorsteken naar de middenconsole en overpakken. Vervolgens de massa en de geschakelde plus verbinden met die op de stekker van de radio of waar je ze dan ook vandaan wilt halen. De radio is denk ik het makkelijkst.
Doe het netjes. Plakband en blanke draden zijn uiteraard uit den boze. Netjes isoleren.
Ik heb er voor de zekerheid nog een zwevende zekering van 5A tussen gedaan (op de witte geschakelde plus draad). Better safe than sorry en het kost geen drol bij een automaterialen zaak.
Controleer met een multi-meter of de geschakelde plus en de massa het nog steeds goed doen voordat je de radio terug schuift.
Voordat je alles weer terug bouwt ff de spiegel testen. Zet het contact aan en hou een vinger volledig voor de opening van de sensor aan de ruit kant.
De sensor aan de binnenkant zal nu een sterker licht meten als aan de ruit kant (is door je vinger nu pikkedonker) en de spiegel zal dimmen. Erg cool gezicht trouwens 8)
Als je je vinger weg haalt wordt de spiegel weer helder omdat het signaal (lichtsterkte) aan beide kanten nu weer gelijk is.
Radio terugschuiven. Zenders en tijd etc. opnieuw instellen. Draden netjes vastmaken met tie-wraps. Opberg-vak boven de pedalen terug bouwen en klaar
Tip
Je kan één klein probleempje met deze spiegel in een C4 krijgen. Het afdek-kapje van de Limo is een kleine centimeter te kort. Je krijgt dus een "gat" tussen het kapje en het hemeltje waardoor je de draden ziet lopen. Dat ziet er natuurlijk niet uit
De oplossing is om het iets langere kapje van de Avant te gebruiken. Die past namelijk wel (sluit netjes aan op het hemeltje).
Und selbstverständlich de verplichte foto's [img][http://download.sezaro.com/smilies/lupe.gif]http://download.sezaro.com/smilies/lupe.gif[/img]
Waarom niet. De grootste dooddoener is dat de aansluiting op de vooruit niet zou passen met *deze* specifieke spiegel.Oorspronkelijk geplaatst door TenS3
(maar wellicht wel met een andere spiegel uit een ander model).
Wat is het bouwjaar van je wagen? Dan smurf ik wel even een compatible spiegel als die er is. Ik weet nu precies waar en wat ik moet zoeken in dat ene je weet wel programma.
Die bevestigings-dingen die ze op de ruit plakken zij vrij standaard bij Audi heb ik gemerkt dus er is een goede kans.
Het is trouwens een kleine twee uur werk als je alles perfect weg wilt werken ende verstoppelen etc.
Ik haalde de mijne bij Coen voor 35 euro.Oorspronkelijk geplaatst door maarten
Ik wist toen al wel welk model spiegel ging passen op mijn vooruit-bevestiging dus ik kon gericht met een artikelnummer gaan shoppen.