Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: A3 (universeel) iPhone asbak dock versie 2

  1. #1
    Chickenlal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    37
    Posts
    272
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard A3 (universeel) iPhone asbak dock versie 2

    Dag allen,

    Voor degene die mijn vorige topic hebben gezien: http://www.audiforum.nl/forum/techni...tml?highlight=

    Deze topic is een upgedate versie. Met de komst van de iPhone 6 plus was mijn dock aan vernieuwing toe.

    Dit is een zeer eenvoudige build en deze post is eigenlijk absurd lang voor de eenvoudigheid van dit projectje. Iedereen kan dit zonder speciale tools.

    Benodigdheden:
    1a. - Ofwel een OEM aansluiting in het handschoenkastje
    1b. - Ofwel een Dension (ik verkoop één op overschot voor mensen met interesse, pm mij)

    2. Een 40-pin verlengkabel die van het handschoenkastje naar de asbak zal lopen
    3. Een 40-pin to lightning connector voor de uiteindelijke aansluiting
    4. Epoxy sculpt voor het boetseren

    Kostprijs:
    +/- 60 euro
    Voor de epoxy sculpt heb ik 15 euro betaald, de kabels kosten ook een 40-50 euro omdat ik OEM apple kabels aangekocht heb zodat deze geen fouten geven bij updates.


    Stap 1:
    De basis wordt dus opgebouwd uit epoxy sculpt. Dit is een twee componenten massa die je samen kneed en tot een uur lang kan bewerken als zijnde gewone klei. Na 24 uur rusten wordt deze keihard en kan je hier in boren en vijlen.

    De eerste stap is dan ook het in vorm brengen van de massa. De asbak uithalen uit de wagen is vrij eenvoudig, vind je wel genoeg handleidingen voor. Als dat gedaan is haal je gewoon wat plastic folie uit de keuken en leg je een twee tal laagjes in de asbak. Zo is het na uitharden mogelijk om de massa in vorm uit de asbak te halen, anders zal deze er permanent inkleven.

    Gewoon de massa er goed in drukken dat deze overal gevuld is. Wat ik daarna gedaan heb is mijn iphone in een plastic zakje (diepvrieszakje) geplaatst en deze in de zachte klei gedrukt om een goede maat te krijgen voor de insteek gleuf. Ik heb er bewust voor gekozen om hem +/- 1 cm diep te drukken, zo zit hij met de onderrand vast, tot bijna aan de rand van het scherm. De knop is dan natuurlijk wel bedekt, maar in de wagen moet je toch niet met je gsm bezig zijn.

    Dat ziet er dan zo uit en dit laat je om veilig te zijn 20-24 uur uitharden.




    Stap 2:
    Met gewoon plamuursel die ik in de garage vond heb ik alle oneffenheden opgevuld zoals in deze foto:


    Na het plamuren komt het opschuren. Met een elektrische schuurmachine is dit gedaan in enkele minuten en bekom je een mooi vlak resultaat...


    Tijdens het schuren heb ik gezorgd dat het een beetje een bolle vorm krijgt omdat dit de vorm van de asbak zou volgen:


    Even testen:


    Als laatste voor je gaat schilderen en dergelijke ook een gat boren voor de kabel. Liefst mooi in het midden



    Stap 3:
    De volgende stap is het leggen van een grondlaag, daarover een twee lagen zwarte verf en daarna heb ik een 4-tal lagen vernis gedaan.
    Dan bekom je ongeveer dit resultaat, deze foto is van voor het vernissen. Na het vernissen glanst hij wel mooi.


    Ook al was het mooi afgewerkt met een glanzende finish was ik toch bang dat de verf zou afgaan of dat het mijn iphone zou beschadigen als ik hem hier vaak in en uit zou doen. Dus ben ik in de doe het zelf zaak een kleefbaar stofje gaan halen. Dit kan je gewoon op rol verkrijgen, het is een gewone sticker maar met stof langs de bovenkant.

    Dat heb ik daar mooi vlak opgeplakt en ook de randen van de gleuf zijn in dit stofje zodat de iPhone lekker schuift.

    De foto is niet zo heel duidelijk



    Stap 4:
    Het vastmaken van de kabel is zeer belangrijk. Als deze iet goed zit dan zal de iPhone er misschien niet inklikken of schuin zitten of dergelijke. Wat ik gedaan heb is de iphone onderaan afgeplakt met schilderstape en een gaatje gelaten waar de connector in moet.

    Dan heb ik mijn lijm genomen (twee-componenten lijm van Bison die vrij snel en volledig hard wordt). Ik heb de kabel volledig door het gat gestoken en dan de holte opgevuld met deze lijm massa. Als deze gevuld was heb ik de iphone bevestigd aan de connector en de kabel teruggetrokken tot aan de gleuf. Dan door lichtjes aan de kabel te trekken en de iPhone in de gleuf te duwen heb ik deze in de perfecte positie gebracht. Heb mijn iPhone er een half uurtje laten inzitten tot de lijm hard was. Zorg er wel voor dat er geen lijm langs boven uit de holte komt anders zal je iPhone permanent vastkleven aan je dock



    Laatste stap:
    Voorzien van de verbindingen.

    Aller eerste moet er dus een gat gemaakt worden in de asbak. Dit kan geen kwaad voor de verkoop van de wagen later omdat de echte asbak gewoon in en uitklikt, die komt normaal hier boven.

    Niet letten op het gaatje rechts, dit is een oude foto, toen had ik nog een AUX aansluiting daar, maar nu heb ik mijn OEM aux doen werken.


    Daarna maak je de verbindingen in de wagen. Bij mij komt de aansluiting dus op de audi interface in het handschoenkastje. Hier heb k een klein stukje uitgezaagd zodat de kabel naar boven kan zoals te zien is op de foto. Op die hoogte aan de linkerkant is een kleine doorgang waar je net met 2 vingers doorkan. Als je de navigatie uithaalt, dan kan je deze via dat gaatje doortrekken naar onderaan achter de navigatie/clima control tot je bij de asbak uitkomt.





    Als dit gedaan is moet je gewoon de connector aansluiten en de asbak terug plaatsen. Het eindresultaat zie je hier onder







    Succes ermee!
    Laatst gewijzigd door Chickenlal; 16-11-14 om 00:44.

  2. #2
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.357
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 (universeel) iPhone asbak dock versie 2

    Netjes en goede uitleg.
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •