Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: How-to: Remkrachtverdeler vervangen

  1. #1
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.854
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard How-to: Remkrachtverdeler vervangen

    De remkrachtverdeler zit voor de achteras gemonteerd, en wordt bediend door een veer aan de achteras. Een simpele plunjer gooit bij het aantrekken door de veer de kamers van de achteras verder dicht, zodat de meeste kracht terechtkomt op de voorremmen, waarop het meeste gewicht drukt. De veer wordt aangetrokken door het omhoogkomen van de achteras bij het remmen.
    Voor de APK moet de remkrachtverdeler functioneren. Doordat deze onder de auto gemonteerd zit, wordt er flink wat modder, zout en dergelijke tegenaan gesmeten en komt de arm vaak eerder tegen de modderkoek dan tegen de plunjer aan. Als-ie niets meer doet: goed schoonmaken. Als-ie dan nog niets doet willen een paar welgerichte tikken met een hamer op de arm nog wel eens uitkomst bieden, op die manier hoefde ik vorig jaar bij mijn tweeliter de verdeler niet te vervangen.

    Diezelfde modder- en zoutkannonnade zorgt er meestal voor dat de twee bouten die de rkv vasthouden en de remleidingen lastig los te krijgen zijn. Die bouten kun je met wat geweld (haakse slijper) losmaken, maar de remleidingen vereisen veel geduld. Je wilt ze niet beschadigen.
    De standaard remleidingsleutel (11 mm semi-ringsleutel met een opening voor de leiding) zal meestal niet veel uithalen, probeer dus met een goede griptang de remleidingen op te lossen. Dit is heel secuur werk, een kwestie van steeds een beetje bewegen tot de wartel draait maar de leiding niet meedraait (want dan knapt-ie). Als je de remleidingen voorzichtig losmaakt uit hun klemmen, heb je wat meer ruimte.
    Als je kracht op de remleidingen wilt zetten terwijl de rkv loshangt, moet je een tweede persoon in de buurt hebben die, bijvoorbeeld met een tang, de rkv vasthoudt.

    Haal voor het losmaken van de remleidingen de stofdopjes van de ontluchtingsnippels af en druk deze op de remleidingen als je ze loshaalt. Dit voorkomt lekkage en troep in je leidingen. Haal bovendien de plastic afdekkapjes uit je nieuwe rkv en houd ze bij de hand.
    Bevestig één van de remleidingen van de voorremmen op de nieuwe rkv (alles eerst goed schoonmaken en opletten dat je de boel niet scheef erin schroeft, een helper is hierbij erg handig). Wacht tot de remvloeistof uit de aansluiting voor de corresponderende achterremleiding komt en duw er nu een plastic dopje in. Schroef vervolgens de andere voorleiding vast en als de vloeistof eruit komt lekken, druk het dopje erin.
    Nu de beide achterleidingen vastmaken (eerst de dopjes eruit) en de veer bevestigen aan de arm. Je kunt nu de rkv weer met de beide bouten aan de carrosserie vastzetten.

    Je kunt nu de remmen ontluchten en eventueel remvloeistof bijvullen, dat was gelukkig bij mij niet nodig. Pas op met het losmaken van de ontluchtingsnippels, die dingen hebben de neiging tot afbreken.



    De nieuwe rkv, duur ding voor zo'n low-tech apparaat.


    De oude rkv, uiteindelijk na veel schoonmaken onder de klei vandaan gekomen. Helaas zaten zowel de bevestigingsbouten als de remleidingen vast en pogingen om ze met de juiste sleutel los te krijgen hadden de wartels afgerond.


    Los!


    De nieuwe weer onder de auto


    Vastgeschroefd, leidingen weer in hun klemmen
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  2. #2
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Lekker vettig werkje

    Mooie en duidelijke foto's Tom 8) .
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  3. #3

    Standaard

    mooi verslag tom, die remkrachtverdelers zijn idd stervensduur, op me vorige audi ook een nwe. op gekomen, kostte iets van 150 euro geloof ik
    my first quattro was a wilkinson

  4. #4

    Standaard

    Mooie repo, tom. 8)
    Wss lig je nu met een potje tijgerbalsem op de bank na te hijgen?
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  5. #5

    Standaard

    M'n zwager had een lekkende, en niet los te kijgen! Geen brug in de buurt natuurlijk, en half gereedschap...

    Ik heb de vastzittende leegehaald, en de delen van de donor eringestopt, wat werkte.


    Dit zijn de mindere klussen inderdaad....

    Goeie beschrijving!
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.854
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Rode lamp op mijn rug, laptop op de grond, niet bewegen. Straks weer meuren naar tijgerbalsem. :? Vervelend genoeg had ik dus al last van mijn rug, jaren geleden een dergelijk akkefietje wat een zwakke plek lager in de ruggegraat heeft opgeleverd. Nu dus een verse erbij, net onder de schouderbladen.

    Was wel blij dat we deze klus dus op de brug konden doen en niet met de auto op een paar assteunen. Als je hiervoor gheen brug kunt lenen wordt het nog vervelender. En Jeroen: inderdaad, vies vettig werk en remvloeistof is gore troep.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Standaard

    Mooi verslag, Tom. Vastzittende bouten zorgen altijd voor het nodige plezier :? Bak wel weer door de APK, dus lekker touren!
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Mooi gezicht; zo'n nieuw glimmend onderdeel!

    Leuke reportage en dito verhaal.

  10. #9

    Standaard

    Mooie verslag Tom. Heineken omschreven... (heerlijk helder)

    Richard.
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  11. #10

    Standaard

    Ik heb hem ook (laten) vervangen eergisteren, want hij lekte. Maar dat ding is van aluminium, waarom is hij dan niet wat beter beschermt?

    Ik zou met liefde de boel in de tectyl verdrinken, maar dan zie je in de toekomst de bouten natuurlijk niet meer :P.
    Dus.

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.854
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Da's op zich niet zo'n probleem (op te lossen met wat thinner) maar de plunjer zit meteen muurvast door alle Tectyl. Da's ook niet echt de bedoeling.

    Ik ben er maar toe overgegaan om als de auto op de brug staat de boel even gangbaar te houden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Mooi verslag! Duidelijke foto's!
    Super!

  14. #13
    Oldtimer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    37
    Posts
    244
    Kudos
    6
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: Remkrachtverdeler vervangen

    Even een oud topic onder het stof vandaan halen.

    Mijn remkrachtverdeler lijkt ook stuk. Bij het intrappen van het rempedaal zie ik namelijk geen enkele beweging in de hefboom.

    Nu overweeg ik een nieuwe te plaatsen, maar heeft iemand tips voor het afstellen van de veer?

    In het handboek staat alleen: "In geval van twijfel moet voor het afstellen van de regelaar een lekkagetest onder druk uitgevoerd worden. Dit kan echter alleen met behulp van spciaal gereedschap."
    Er zijn 10 soorten mensen. Zij die niet binair kunnen tellen en zij die dit wel kunnen.

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.854
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: Remkrachtverdeler vervangen

    Gewoon monteren, er is niets af te stellen. Het ding doet het of is stuk.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15
    Oldtimer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    37
    Posts
    244
    Kudos
    6
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: Remkrachtverdeler vervangen

    Bedankt! Zal eerst de oude nog proberen schoon te maken. Mocht dat niet werken, dan laat ik de veer op dezelfde plek in het slobgat zitten bij een nieuwe remkrachtverdeler.
    Er zijn 10 soorten mensen. Zij die niet binair kunnen tellen en zij die dit wel kunnen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •