Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Hoe werkt zonnedak ?

  1. #1

    Standaard Hoe werkt zonnedak ?

    In mijn auto zit een zonnedak maar wat hiervan in de handleiding staat is toch wel vrij beperkt. Vandaar mijn vraag, hoe werkt zo'n ding praktisch ?

    Het zou er op neer komen dat, wanneer je auto in de (felle) zon staat en nadat hij werd afgesloten (dak gesloten of half open) de opgenomen energie zou aangewend worden om de "blower" van de airco of het ventilatiesysteem te voeden, waardoor koele lucht in de auto zou geblazen worden. Klopt dit en is het airco-luch of gewoon ventilatie ? Is dit gedurende een zekere periode of zolang er (zonne-)energie is ? Je kan toch je airco niet instellen als je de auto hebt verlaten ?

    Wie heeft zo'n ding, geeft antwoord op mijn vragen of legt eens haarfijn en praktisch uit hoe zo'n zonnedak werkt ?

    Alvast bedankt,


    Koen
    There's so many different worlds
    So many different suns
    And we have just one world
    But we live in different ones...

  2. #2

    Standaard

    Jij hebt zo`n solardak, als ik het goed begrijp? Erg zeldzaam (er stond er een poosje geleden 1 op ebay voor €1000)

    Sorry, ik heb geen idee.

    PS: je onderschrift=Dire straights?
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  3. #3
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.387
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    A. Vermelden om wat voor auto het gaat = handig
    B. Je dealer zou het zo moeten kunnen uitleggen mocht je hier niet slagen.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  4. #4

    Standaard

    A. Vermelden om wat voor auto het gaat = handig
    Een eh... Audi S8

    PS: je onderschrift=Dire straights?
    Dire Straits it is !

    Jij hebt zo`n solardak, als ik het goed begrijp? Erg zeldzaam (er stond er een poosje geleden 1 op ebay voor €1000)
    En dat maakt dan natuurlijk weer mij dag goed Er zal hier allicht wel iemand zijn die mij wat info kan geven.

    Alvast bedankt !


    Koen
    There's so many different worlds
    So many different suns
    And we have just one world
    But we live in different ones...

  5. #5
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Gaat alleen om ventilatie; levert te weinig sap voor de airco zelf. Is wel een bijzondere optie! En een handige...
    RS6 C5
    A3 TDIe


  6. #6
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.124
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard

    hoi, welkom

    zo'n solardak bevat een coatinglaag die de zonne-energie omzet in stroom. die stroom wordt benut om de ventilator te laten draaien. zodoende wordt er een luchtstroom in de auto gecreëerd; dus geen statische bulk lucht die steeds verder wordt opgewarmd door de zonnestralen, maar een "verversende" hoeveelheid lucht. daardoor stijgt de temperatuur in de auto minder dan zonder zo'n dak. 8)

    helaas is de stroomopbrengst, zelfs in tropische zonomstandigheden, te gering om de airco te laten draaien. het is dus echt niet meer dan het in beweging zetten van de lucht. koeling oid door de airco zit er helaas niet in

    ik heb het dak overwogen bij de aanschaf van mijn passat laatst. voordeel van vw is dat de meerprijs tov standaard zonnedak daar maar EUR 300 is (ipv Audi A4 EUR 600 :? ).
    maar na voorgaande uitgebreide toelichting door mijn dealer, wees hij me nog op de bijkomstigheid dat het dak niet meer doorzichtig is. door de coating verlies de lichtdoorlatendheid van het dak. en één van de mooie kanten aan zonnendaken is het extra licht, ook wanneer het dak gesloten blijft :roll: daarom heb ik het direct afgestreept, 'gewoon' zonnedak is het geworden (naar volle tevredenheid)

    maar idd, solardak is een exclusieve optie!
    (vanwege gering gebruiksgemak en imo grote nadeel zal het dat ook blijven...)
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  7. #7
    rum's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    5.658
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Dat blijft toch een fantastische optie! Zoals iedereen al zegt, je hebt een solarpanel, oftewel een PV-Paneel. De afkorting PV staat voor het Engelse Photovoltaic, je hebt dus een Foto-voltaïsch systeem.. In dat artikel kun je vinden hoe foto-voltaische systemen werken. Het is een misverstand dat de auto in de felle zon moet staan. Het solarpanel werkt ook in de schaduw, alleen dan minder effectief (maar in het geval van jouw auto minder nodig, je staat immers in de schaduw). Wij hebben thuis ook een aantal van deze PV-panelen op het dak van het huis. Bij ons is het zomers zo dat de meter van de energiemaatschappij langzaam loopt, en afentoe helemaal stilstaat!
    Audi A4 Avant B6 2.5 TDI Pro Line 163+pk BCZ // JDE Tuning by JB

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    oude thread dat wel
    Het zonnedak zorgt in de zomer toch voor een behoorlijke daling van de temperatuur in de auto, en daarom wel een nuttig iets.
    Jammer dat er nog geen komplete glasdaken zijn voor de A6...

  10. #9
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.124
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard

    grappig om dit oude topic nu terug te zien... in mijn A6 zit nu ook zo'n dak

    werkt prima inderdaad! ik blijf het wel jammer vinden dat het dak niet transparant is.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  11. #10

    Standaard re: Hoe werkt zonnedak ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ketelapper Bekijk Berichten
    grappig om dit oude topic nu terug te zien... in mijn A6 zit nu ook zo'n dak

    werkt prima inderdaad! ik blijf het wel jammer vinden dat het dak niet transparant is.
    Sinds kort een A6 met zo'n solardak in het bezit, maar iemand enig idee of en waar je e.e.a. kunt instellen om dit te laten werken?

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Leeftijd
    38
    Posts
    55
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6

    Standaard Re: Hoe werkt zonnedak ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robertkkk Bekijk Berichten
    Sinds kort een A6 met zo'n solardak in het bezit, maar iemand enig idee of en waar je e.e.a. kunt instellen om dit te laten werken?
    Bij mijn RS6 C6 kan ik in de airco/ventilatie-opties kiezen wel of niet ventileren als de auto uit is.

    Het jammere van het solardak is zoals gezegd wel dat het geen licht door laat. Had liever een normaal open dakkie, want dat ventileren als de auto stil staat is leuk, maar nou niet echt een knaller.

  13. #12

    Standaard Re: Hoe werkt zonnedak ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edwinvanhove Bekijk Berichten
    Bij mijn RS6 C6 kan ik in de airco/ventilatie-opties kiezen wel of niet ventileren als de auto uit is.

    Het jammere van het solardak is zoals gezegd wel dat het geen licht door laat. Had liever een normaal open dakkie, want dat ventileren als de auto stil staat is leuk, maar nou niet echt een knaller.
    Check, die instelling heb ik gevonden. Moet het dakje daarvoor nog open staan op kiepstand? Of maakt dat niet uit? En inderdaad jammer van het niet doorlatend licht.

  14. #13
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.124
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe werkt zonnedak ?

    Stand van dakje maakt niet uit. Sowieso is kantelstand verstandig bij parkeren in de volle zon, scheelt heel veel opgebouwde hitte.

    De functie gaat aan de slag zodra de binnentemperatuur hoger wordt dan wat je op airco hebt ingesteld. Daar hoef je dan dus verder niets meer voor te doen; enkel dat ene vinkje aanzetten dat je nu al hebt gevonden.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •