Resultaten 1 tot 1 van de 1

Onderwerp: Aanjager (blower, ventilator) A4 werkt niet bij lage temperaturen

  1. #1

    Unhappy Aanjager (blower, ventilator) A4 werkt niet bij lage temperaturen

    Hallo,

    Ik heb een probleem bij mijn Audi A4 avant TDI van 2003, de omschrijving van een soortgelijk probleem staat ook in de onderstaande link, alleen staat daar niet de uiteindelijke oplossing beschreven.

    http://www.audiforum.nl/forum/interi...tml#post433343

    Wat zijn de feiten:

    Volautomatische airco werkt normaal gesproken prima, alleen bij lage temperaturen (rond 0 gr.C of lager) weigert de aanjager (ventilator) soms te werken. Display geeft met streepjes de snelheid aan maar de aanjager doet niets. Vreemd genoeg gaat hij het na een tijdje rijden weer vanzelf doen (+/- 20 minuten). Met deze temperaturen (vorst) is dat geen doen en zelfs gevaarlijk. Het probleem is al langer en ik heb al wat dingen onderzocht.

    Huidige foutcode:

    01273
    Fresh air blower
    open/short circuit to positive

    Een tijdje terug toen het probleem ook al speelde had ik ook een foutcode 00716 wat gaat over de stelmotor van een luchtklep (V113). Inmiddels heb ik preventief de 2 stelmotortjes rondom de aanjager (achter het dashboardkastje) opengemaakt, gecontroleerd en voorzien van nieuw vet. Deze motortjes lopen nu mooier als voorheen en geven geen foutcode meer.


    Wat kan het nog meer zijn?

    - waar zit de regelaar van de aanjager, of zit deze inwendig? Ik krijg wel het benauwde vermoeden dat de kachelunit incl. aanjager één geheel is welke je niet eenvoudig kunt demonteren
    - Is het mogelijk om de aanjager van onderaf te demonteren (ik bedoel dan alleen het draaiende gedeelte)?

    Wie oh wie kan mij helpen? Volgens mij moet het iets eenvoudigs zijn omdat de ventilator meestal probleemloos zijn werk doet. Voor de goede orde, er zit een nieuwe originele nieuwe accu in dus fouten door lage winterse boord-spanning zijn niet aande orde.


    Update 3-1-2010 's avonds:

    De aanjagermotor is gedemonteerd en ook los verkrijgbaar weet ik inmiddels. Ik lees soortgelijke problemen ook op duitse fora. Na een aantal uurtjes in de garage deed de aanjager weer netjes zijn werk. Zal morgen na de nachtvorst wel weer anders zijn.
    De motor is voor mij wel erg verdacht.



    Update 11-01-2010

    Probleem is opgelost door het vervangen van de aanjager. Informeren bij Audi en bij Brezan leverde enorme prijsverschillen op! Ik heb nu een exemplaar gelijk aan de originele (Valeo) via Brezan voor €150 minder als de dealerprijs. Utwisselen ging heel eenvoudig.
    Laatst gewijzigd door A4 avant tdi; 11-01-10 om 22:47.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •