Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: tikkend geluid

  1. #1
    Guest

    Standaard tikkend geluid

    ik sta op het punt een audi coupe uit 89' te kopen, het enigste nadeel is dat er een tikkend geluid vanonder het kleppendeksel komt. waar kan dat aan liggen?

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.874
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Heb je dat met een stethoscoop of schroevendraaier beluisterd?

    Ik zou zeggen dat één of meer hydraulische klepstoters overleden zijn, maar een laag oliepeil of verkeerde olie (te dun) wil ook wel eens helpen.

    Verder heb je nog kans op een gescheurd uitlaatspruitstuk (is het toerengerelateerd? Dan is het dus niet het spruitstuk) of de koudestartklep. Als het de laatste is (dat kan geen kwaad trouwens, sterker nog: het hoort zo) dan houdt het op zodra de motor warm is.

    Tom

  3. #3

    Standaard

    Of het is de stift die de vacuumpomp aandrijft.
    Deze stift wordt door de nokkenas aangedreven, en bouwt extra onderdruk op in het remsysteem. Na verloop van tijd wordt de veer te slap die de stift tegen de nok aandrukt, en dan begint de stift te "zweven"
    Hierdoor kun je een hinderlijk tikkend geluid krijgen.

    Maar 9 van de 10 keer zijn het de klepstoters. Als het oliepeil goed is en het tikt nog steeds, zou ik de auto laten staan. reparartie is redelijk prijzig..
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  4. #4

    Standaard

    Mijn motor maakt ook een tikkend geluid afkomstig van 1 of meer niet helemaal goed werkende klepstoters,nu las ik op problemcar dat een oudere motor wel iets mag tikken,heeft iemand daar een andere mening over???

    Dit gaf iemand als antwoord:
    Ter info; het getik uit het mototblok dat je af en toe hoort, kan wel eens best de hydraulische klepstoters zijn (deze regelen automatisch de klepspeling). Je hoort dan namelijk de metalen bolletjes in de met olie gevulde kamers trillen. Dit is perfect normaal bij de 5 cilindermotoren van Audi. Bij mijn Audi is het voornamelijk bij koude motor te horen.
    Dit ging dan over de 5 cylinder-motor.
    Ook mijn oude Sierra maakte al een paar jaar wat meer klep-geluid,en daar heb ik toch nog 2 jaar mee door gereden(compressie was goed)

    Hoe urgent is het om ze te vervangen???of-te-wel moet de motor nu helemaal "stil" zijn of mag die,als ie wat ouer is een beetje tikken(ook na een half uur rijden)

    Ray.

    PS: heeft er nog iemand ervaring met toevoegingen ter vermindering van klep-geluid in een Audi motor??
    It's just me,myself,and my Ford

  5. #5
    area51's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Posts
    386
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    ja zwijg me van tikkende klepstoters , men s2 heeft da soms erg , als ik hoog in toeren heb getrokken !! maar kdenk dat dit een klepstoter is die soms blijft hangen , want als je de wagen stil legt is het soms minder , kga ze alle 20 laten vernieuwen binnenkort , tis precies nen tractor soms


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.874
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Na een half uur rijden nog tikken, als je olie op peil is, betekent dat je klepstoters om zeep zijn. Vervangen hoeft niet echt zolang ze het nog doen (en ik heb nog nooit gehoord dat ze er helemaal mee kapten) maar als je auto klinkt als een diesel word je toch ook niet helemaal vrolijk.

    Voor onderdelen: reken op ongeveer 8x20 euro. Arbeid: uurtje, anderhalf uur denk ik. Is dus te overleven.

    Tom

  7. #7

    Standaard

    Dat klinkt al minder zwaar Tom,als ik in de auto zit hoor ik ze niet, alleen als ik voor de auto sta hoor ik een licht getik.
    Het klinkt nog niet als een ouwe tractor :wink: en wou ff weten of het kwaad kon.
    Ik zal ze met de tijd wel ff vervangen als we een keer met z'n allen bij audi-parts afspreken (mischien goedkoper??)

    Bedankt,Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    'Hydraulic Valve Lifter Concentrate' van 't Belgische Merk Wynn's wil ook weleens helpen!
    http://www.wynns.be/Products/Product.../Hydraulic.htm
    Gewoon aan de olie toevoegen... succes 8)

  10. #9

    Standaard

    Stift vacuumpomp laten vervangen en probleem opgelost!
    Hoi ik ben Fred uit Leiden.
    Ben helemaal gek van de Audi 80 model b4.
    Ik vind dit een tijdloos model,en rijd zelf een 5 cilinder 2.3 uit 92
    Een heerlijke auto

  11. #10
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Na een half uur rijden nog tikken, als je olie op peil is, betekent dat je klepstoters om zeep zijn. Vervangen hoeft niet echt zolang ze het nog doen (en ik heb nog nooit gehoord dat ze er helemaal mee kapten) maar als je auto klinkt als een diesel word je toch ook niet helemaal vrolijk.

    Voor onderdelen: reken op ongeveer 8x20 euro. Arbeid: uurtje, anderhalf uur denk ik. Is dus te overleven.

    Tom
    Een uur tot anderhalf uur werk maar?????

    (sander heeft weer een projectje erbij :P)

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.874
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Als de monteur een beetje handig is, maakt-ie de nokkenas aan de achterkant los en bindt 'm opzij zodat-ie bij de klepstoters kan. Hoeft de distributieriem niet vervangen te worden (tenzij dat toevallig net nodig is!) en hoeft er iets minder gesloopt te worden.

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •