Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    36
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    Er is hier al heel veel geschreven over Multitronics, maar na lang zoeken ben ik een topic met dit specifieke probleem nog niet tegengekomen. Vandaar dat ik toch maar een nieuwe heb aangemaakt.

    Sinds drie weken rijden wij een Audi A4, 1.8 170pk bouwjaar 2012. Nu valt het mij op dat de motor zowel in D als in S maar 1.000 toeren maakt bij een snelheid van 50 tot 60 km/h. En dan specifiek wanneer ik een constante snelheid rij.

    Optrekken naar bijvoorbeeld 50 gaat prima, maar zodra ik deze snelheid vasthoud zakt het toerental naar 1.000 en begint de auto onaangenaam te trillen/dreunen. Als je dat gevoel in een handbak ervaart ga je direct één of twee versnellingen terug, om maar even te schetsen hoe het ongeveer voelt

    Het verschil wordt ook erg duidelijk als je de auto in de M stand zet. De bak gaat dan vanzelf al twee versnellingen terug naar z'n 6, het toerental loopt op naar 12-1300 en de auto rijdt weer heerlijk rustig. Daaruit blijkt volgens mij ook dat 6 de juiste versnelling is in plaats van 8.

    Bijkomend nadeel is ook dat je de auto eerst uit een soort dal moet trekken als je vanaf die 50 km/h wilt accelereren. Dat gaat moeizaam. De enige optie is het gaspedaal volop intrappen, maar dan gaat het gelijk weer 'volle bak' en dat is ook niet altijd de bedoeling

    Ik ben er vandaag voor bij de (Audi) dealer geweest en zij geven aan dat er niets aan gedaan kan worden. Alle automaten schijnen dit te doen (klopt volgens mij niet), en het heeft te maken met het zo laag mogelijk houden van de uitstoot. Dat laatste begrijp ik, maar in mijn ogen is het niet acceptabel dat een auto in zo'n hoge versnelling rijdt (om het verbruik zuinig te houden) dat het comfort weg is. De reactie van de dealer was vrij simpel: dan heb je de verkeerde auto gekocht en had je een handbak moeten nemen. De motor anders afstellen willen ze niet en als ik het ergens anders zou laten doen (wat ik liever niet wil) ben ik de garantie op de volledige auto kwijt.

    Mijn vraag aan jullie: herkennen jullie dit? Vinden jullie het acceptabel dat een auto zo laag in z'n toeren zit dat hij begint te trillen en het comfort weg is?

    Persoonlijk vind ik het echt te kort door de bocht. Waarom het gebeurt (lage uitstoot, A-label) begrijp ik, maar dat maakt voor mij nog niet dat het ook acceptabel is.

    Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.
    Laatst gewijzigd door Walter87; 19-02-16 om 14:43.

  2. #2
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    Wat je beschrijft is een producteigenschap van een multitronic, behalve het trillen dreunen

  3. #3

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    JD engineering levert sinds kort een Multitronic tuning waarbij het toerental waarbij de automaat de verzetten kiest worden gewijzigd het moet het geheel op gebied van toerentallen i.c.m. de automaat aangenamer maken. Het lijkt mij wel een interessant iets.
    Laatst gewijzigd door JINXED; 18-02-16 om 19:11.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    36
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    Had ik inderdaad gezien, alleen ben ik dan dus m'n 14 maanden garantie die ik nog heb kwijt

  5. #5
    ferre's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    50
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    ik rijd ook multitronic (2015) maar die komt bijna nooit onder de 1300 tpm. bij acceleratie gaat die direct naar 2000 tpm. of verder als je meer gas geeft.
    1000 tpm. lijkt me erg weinig.wij hebben ooit een ford focus gehad waar de turbo is kapot gegaan door die lage toeren.
    ik rijd op dynamic en regelmatig sport of manueel om de motor is in de hogere toeren te gebruiken.
    greetz
    ferre


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    36
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ferre Bekijk Berichten
    ik rijd ook multitronic (2015) maar die komt bijna nooit onder de 1300 tpm. bij acceleratie gaat die direct naar 2000 tpm. of verder als je meer gas geeft.
    1000 tpm. lijkt me erg weinig.wij hebben ooit een ford focus gehad waar de turbo is kapot gegaan door die lage toeren.
    ik rijd op dynamic en regelmatig sport of manueel om de motor is in de hogere toeren te gebruiken.
    greetz
    ferre
    Accelereren gaat bij mij ook prima. Zou je het voor mij eens willen testen hoeveel toeren jouw motor maakt als je een constante snelheid van ongeveer 50 km/h rijdt? Ben ik wel heel benieuwd naar nu.

  7. #7
    RBo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    46
    Posts
    1.301
    Kudos
    5
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    Hier ook een a4 2012 met multitronic. Ik herken bovenstaande problemen ook niet. Heb het dreunen ook nog nooit ervaren.
    Audi S5 Sportback 3.0 TFSI 2018 Navarra Blue
    Audi A1 Sportback Advanced 30 TFSI 01-2023 Mythoszwart Metallic
    (Sold) Audi A5 Sportback Competition plus 1.8 TFSI 06 - 2016 Daytonagrey

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    36
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RBo Bekijk Berichten
    Hier ook een a4 2012 met multitronic. Ik herken bovenstaande problemen ook niet. Heb het dreunen ook nog nooit ervaren.
    Zou je mij een plezier willen doen en het eens willen testen als je tijd hebt? Het geluid en het toerental bij constante snelheid van 50 km/h. Ik hoor duidelijk het motorgeluid veranderen zodra het toerental onder de 1200 komt en afzakt naar 1000. Als jouw auto dat niet heeft lijkt mij dat toch wel een indicatie dat dit niet normaal is, zoals de dealer zegt.

  10. #9
    RBo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    46
    Posts
    1.301
    Kudos
    5
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    Heb net even getest. Mijn toertal zakt ook naar 1000rpm bij 50. Maar heb het dreunen niet.

    Motor en bak koud
    ImageUploadedByTapatalk1455897779.730860.jpg

    Motor en bak warm
    ImageUploadedByTapatalk1455897902.255676.jpg

    Automaat in Manuel bij 50 km
    ImageUploadedByTapatalk1455897933.337866.jpg
    Audi S5 Sportback 3.0 TFSI 2018 Navarra Blue
    Audi A1 Sportback Advanced 30 TFSI 01-2023 Mythoszwart Metallic
    (Sold) Audi A5 Sportback Competition plus 1.8 TFSI 06 - 2016 Daytonagrey

  11. #10
    ferre's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    50
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    net even gereden:
    50 Km. = 1200 à 1250 tpm. in de standen efficiëntie-comfort-auto-dynamic (allemaal gelijk)
    in de stand "sport" S4 doet die 1600 tpm.
    in de stand manueel in M4 = 1600 tpm. M5 is 1400 tpm. kan niet verder opschakelen naar M6.
    geen bijgeluiden,heb ook nog maar 10000Km.

    greetz
    ferre

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    36
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    Allebei heel erg bedankt voor het testen! Lijkt er toch op dat die van ons een beetje anders is dan de rest Ik ga het er nog eens over hebben met de dealer en houd jullie op de hoogte.

  13. #12
    RobinDiekmann's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    33
    Posts
    1.204
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    Biedt Audi geen tuning aan voor deze bak..?

  14. #13
    PeEtron's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    58
    Posts
    1.030
    Kudos
    149
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Walter87 Bekijk Berichten
    Sinds drie weken rijden wij een Audi A4, 1.8 170pk bouwjaar 2012. Nu valt het mij op dat de motor zowel in D als in S maar 1.000 toeren maakt bij een snelheid van 50 tot 60 km/h. En dan specifiek wanneer ik een constante snelheid rij.
    Absoluut niet normaal. Terugvallen in toeren doet hij (natuurlijk) zeker. Maar niet zoveel als jij omschrijft.
    En dat je dealer zegt dat het normaal is..... Dat is nou weer normaal bij een Audi dealer. Alle problemen waar hier het forum letterlijk tot aan het dak vol mee staat. Dat doen ze bij de dealer af alsof je de eerste, en vooral ook de enige bent die het heeft. En noemen het dan na veel gezeur van jou een "producteigenschap".

    Welkom bij Audi.

    Groet, Peter

  15. #14
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    Ik zei toch, product eigenschap. Dat lage toeren is gewoon normaal hoor. Vooral als je een luie rijder bent, dan is die bak lammer dan lam

  16. #15
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    Bij mijn 120pk uit 2011 zal die ook wel ongeveer zo laag zitten, al dacht ik zelf meer rond de 1100/1200 toeren, ook geen vreemde trillingen ofzo. Zou het kunnen dat er een motor steun niet goed is bij jouw ? Deze werken toch ook met een vloeistof? Als er hier eentje stuk is blijft die dan misschien op de vaste stand staan ? Waardoor je meer van de auto door'' krijgt ?
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2013
    Leeftijd
    36
    Posts
    96
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    2005 MT 1.8T, de laagste met 50 zit tussen 1000 en 2000 is, dus een 1250-1300? Hieronder komt ie niet, enkel alleen als ik stil sta.

    Ik zou zeggen, ritje Duitsland, flink bak heet stoken en schoon branden en kijken of het erna beter is. 1000 rpm lijkt me voor 50 kmu te weinig zeker als het trilt en schokt.
    Gedaan wat God verboden heeft; customchip 200pk-300Nm 1.8T MT - A4 B7 2005 sedan moroblau -

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    36
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    Om dit topic nog even af te sluiten. De auto is terug naar de dealer. Hij rijdt wel zoals hij zou moeten rijden (volgens de werkplaats) maar voor mij was het niet acceptabel. Daarom heb ik de auto weer ingeleverd en nagenoeg al mijn geld teruggekregen.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Leeftijd
    44
    Posts
    76
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Walter87 Bekijk Berichten
    Om dit topic nog even af te sluiten. De auto is terug naar de dealer. Hij rijdt wel zoals hij zou moeten rijden (volgens de werkplaats) maar voor mij was het niet acceptabel. Daarom heb ik de auto weer ingeleverd en nagenoeg al mijn geld teruggekregen.
    Dat is zeer klantvriendelijk.
    En nu met Q5. Onder vind je hetzelfde?
    Bij mij draait die ook op 1000tpm bij 50 per uur maar dan is het muis stil.

  20. #19
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    En dat trillen was ook gewoon een product eigenschap volgens de werk plaats ? Ik had dit met een hand bak die lastig in ze 1 ging en van 1 naar 2, ik heb al me geld terug gekregen gelukkig.
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  21. #20

    Standaard Re: Multitronic maakt (te) weinig toeren? Is dit acceptabel?

    even opfrissen...

    dit is bij mij namelijk ook buiten het dreunen dus...en bijna altijd als ik het gas moet lossen omdat er iemand 45 rijd en geen 50 ...
    erg aangenaam is het wel niet natuurlijk maar dan zet ik hem gewoon in sport

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •