Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Chiptuning en fabrieksgarantie (België)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Chiptuning en fabrieksgarantie (België)

    Beste forumleden

    Ik heb bij mijn Audi-dealer terloops laten vallen dat ik wel geïnteresseerd was in chiptuning van mijn nieuwe Audi.
    De garagist drukte me meteen op het hart om dat niet te doen: de garage komt er altijd achter en wanneer dat gebeurt, ben je alle garantie kwijt op alles (zelfs op roestvorming).
    Ze kunnen altijd zien wanneer iemand 'ingebroken' heeft in ECU [dus de ECU 'resetten' is ook niet voldoende]. Enkel een box er aan hangen zou niet traceerbaar zijn.

    Nu lees ik enkel maar slechte zaken over zo'n box, dus dat wil ik zeker niet doen. Nu vroeg ik me ook af hoe wettig het was om alle garantie op alle onderdelen te laten vallen omdat de software van de ECU aangepast zou zijn. Ik heb daarom de garantievoorwaarden bekeken van Audi en heb het volgende geconcludeerd en ook meteen een mail naar Audi Import België gestuurd.

    Beste


    Ik heb een vraag betreffende de algemene voorwaarden van de Audi-constructeursgarantie van 2 jaar én de Audi Garantie-uitbreiding van + 1 jaar van Audi Import België.
    Wat zijn de gevolgen voor de garantie indien men softwarematige aanpassingen zou uitvoeren aan de ECU van een Audi jonger dan 3 jaar?


    Ik neem hiervoor de algemene voorwaarden erbij:
    A. Neuwagengarantie der Audi AG : https://www.audi.de/dam/nemo/custome...i_garantie.pdf
    Uit artikel 7 leid ik af dat de garantie te vervallen komt wanneer er een probleem ontstaat rechtstreeks veroorzaakt door een aanpassing die niet door Audi goedgekeurd wordt.
    B. Audi Garantie-uitbreiding http://www.nl.audi.be/be/web/nl/dien...tie-3jaar.html
    Uit artikel 10 leid ik af dat de garantie te vervallen komt wanneer het defect veroorzaakt wordt wanneer het voertuig gewijzigd werd zonder goedkeuring van Audi Import België.


    Hieruit besluit ik dat na softwarematige aanpassing van de ECU:
    1) de garantie enkel komt te vervallen op problemen rechtstreeks veroorzaakt door deze aanpassing.
    2) de garantie blijft voor een probleem dat niet rechtstreeks te wijten is aan deze aanpassing.
    3) wanneer zowel Audi AG als Audi Import België hun goedkeuring zouden geven voor deze aanpassing, de garantie niet te vervallen komt.


    Is dit besluit conform het garantiebeleid?


    Met vriendelijke groeten,

    Wat denken jullie?

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Chiptuning en fabrieksgarantie (België)

    Zo, heb ondertussen een uitgebreid en vriendelijk antwoord gehad via voicemail.

    Om het kort te houden:
    Mijn besluit klopt, maar weet dat Audi nooit goedkeuring zal geven voor eender welke "tuning" en dat de kosten zeer hoog kunnen oplopen voor problemen gerelateerd aan tuning.

    Over één zaak is er echter nog onduidelijkheid: aan wie is het om te bewijzen dat de schade wel of niet door tuning is veroorzaakt...

    Allesinds: voor zij die zouden overwegen om te tunen, de garantie op je motor en schakelbak zal je wel kwijt zijn, maar voor de rest moet je u niets laten aanpraten!

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Chiptuning en fabrieksgarantie (België)

    Voor de rest gaat Audi ook moeilijk doen over garantie. En dat wil je niet.
    Zij kunnen namelijk enorm moeilijk doen wat het heel lastig maakt voor jou om te krijgen waar je recht op hebt.
    Maar is ABT geen optie? Ik hoor er niet superveel positiefs over, maar zij zouden wel fabrieksgarantie hebben voor zover ik weet.
    Of misschien zijn ze daar mee gestopt de laatste jaren?


    Een bijkomend probleem is dat tunen niet legaal is in België. Je hebt een conformiteitsattest waar je vermogen op staat en bij het tunen zou je in principe een nieuwe moeten aanvragen (quasi onmogelijk) met aangepast vermogen. Dus op wettelijk vlak is het wel heel makkelijk voor de dealer om onder de garantie uit te raken.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  4. #4
    Ger079's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2015
    Leeftijd
    63
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Chiptuning en fabrieksgarantie (België)


  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Chiptuning en fabrieksgarantie (België)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dobbelsteen Bekijk Berichten
    Maar is ABT geen optie? Ik hoor er niet superveel positiefs over, maar zij zouden wel fabrieksgarantie hebben voor zover ik weet.
    Of misschien zijn ze daar mee gestopt de laatste jaren?
    Betreffende ABT:
    Naar wat ik, ondermeer op dit forum, heb teruggevonden, werkte PON, als invoerder voor Audi in Nederland, samen met ABT. PON neemt namelijk de fabrieksgarantie over van AUDI AG als invoerder en kan dan zo'n beslissingen nemen. PON is hier echter mee gestopt, officieel omdat tuning niet samengaat met waar het bedrijf voor staat (ecologie enzo). De tuning van ABT was echter ook niet altijd zo correct, getuige andere posts hier.
    Dus, ABT is geen optie meer.


  6. #6
    MrA1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    35
    Posts
    202
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q2
    Land
    Land

    Standaard Re: Chiptuning en fabrieksgarantie (België)

    Abt is game over in België.. Waren ook copy /paste files

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
    Audi A1 1.6 tdi 116 pk S-tronic

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Chiptuning en fabrieksgarantie (België)

    En het is onzin dat tuningboxen niet te 'zien' zijn voor de dealer.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Chiptuning en fabrieksgarantie (België)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    En het is onzin dat tuningboxen niet te 'zien' zijn voor de dealer.
    Hij bedoelde natuurlijk dat je de box er eerst moest afhalen
    Aangezien er dan niet ingebroken werd in de ECU, zijn er geen sporen softwarematig.

    Voor zij die dit nu een goede optie zouden vinden: tuningboxen zijn onveiliger voor de aandrijflijn en geven niet zo'n goed resultaat
    Laatst gewijzigd door eskape1994; 30-07-17 om 13:04.

  10. #9
    Max82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Leeftijd
    41
    Posts
    182
    Kudos
    6
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Chiptuning en fabrieksgarantie (België)

    @eskape1994 een tuningbox zal ondanks deze bezwaren wel de keuze van veel leaserijders zijn. Dit omdat de leasmij de (betere) software tuning niet toe staat...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    In bestelling: A4 2.0 TFSI ultra s-tronic S line - Scubablue - MMI+ - comfortsleutel - pdc / Huidig: A3 1.4 s-tronic proline s - gletsjerwit - zwarte rotors - MMI+ - comfortsleutel - pdc

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Chiptuning en fabrieksgarantie (België)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eskape1994 Bekijk Berichten
    Hij bedoelde natuurlijk dat je de box er eerst moest afhalen
    Aangezien er dan niet ingebroken werd in de ECU, zijn er geen sporen softwarematig.

    Voor zij die dit nu een goede optie zouden vinden: tuningboxen zijn onveiliger voor de aandrijflijn en geven niet zo'n goed resultaat
    Er worden verkeerde waarden naar de ECU verzonden en deze waarden zouden buiten de normale marges kunnen vallen waardoor er toch sporen nagelaten worden als ik het goed opheb.
    De auto's worden ook steeds slimmer gebouwd.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Chiptuning en fabrieksgarantie (België)

    Precies, ook na het verwijderen van de box zijn er zaken te achterhalen. Gewoon niet doen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •