Resultaten 1 tot 1 van de 1

Onderwerp: Nog iets meer vermogen uit 2.0 TDI halen, of...

  1. #1
    Eddy 8P's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Nog iets meer vermogen uit 2.0 TDI halen, of...

    We hebben pas geleden een Audi A3 2.0 TDI uit 2005 met 315.000 km op de klok gekocht voor mijn vrouw, die hoofdzakelijk gebruikt wordt om iedere dag heen en terug naar haar werk te rijden. Op jaarbasis zal ergens tussen de 16.000 en 17.000 km gereden worden, naast de kilometers buiten het werk om. Omdat de turbo-schoepen niet alleen vast zaten maar ook het binnenwerk was beschadigd, hebben we een nieuwe turbo laten plaatsen. Daarna hebben we de Audi laten chiptunen bij TTune in Echt. Hier kwam na rollenbankmeting naar voren dat van de oorspronkelijke 140 pk er nog maar 128 over waren bij 3757 toeren. Het max. koppel was overigens nog helemaal aanwezig: 326,6 Nm bij 2519 toeren, maar dat zal mede komen door de nieuwe turbo. Na aanpassing van de software, bleek de Audi er 158 pk uit te kunnen persen bij 3340 toeren, dus iets eerdere piek en maar liefts 397,7 Nm bij 2483 toeren. Jammer van de pk's, maar over dat koppel mag ik denk ik niet klagen. Het advies was om niet de grenzen op te gaan zoeken, gezien de leeftijd en kilometerstand.



    Nu vraag ik mij af of er, naast deze chiptuning, effectieve manieren zijn om bij een BKD blok toch nog winst te behalen en er iets meer vermogen uit te halen? Bijv. het schoonmaken van het inlaatkanaal, absorptiedempers, aanpassing van het vliegwiel, dat soort zaken? In ieder geval niet door er een grotere (hybride-) turbo op te zetten, want daar hebben we al genoeg een gespendeerd. Preventief de N75 en de inlaatdruksensor vervangen (ik heb ze hier nieuw liggen)? De tuner gaf aan dat dat een andere uitlaat weinig nut zal hebben, maar dat na de chiptuning de Audi na een tijdje vanzelf meer vermogen zou krijgen. Dat begreep ik niet helemaal, maar heb dat verzuimd verder na te vragen.

    De motor loop verder mooi rond, geen haperingen of iets dergelijks. Houdt niet in, start meteen.
    Laatst gewijzigd door Eddy 8P; 18-08-17 om 15:26.
    158 PK @ 3340 rpm
    398 Nm @ 2483 rpm

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •