Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Olie verversen S-tronic

  1. #1

    Standaard Olie verversen S-tronic

    Heeft er iemand ervaring met olie verversen van een s-tronic?

    Ik heb onderstaande op internet gevonden, en als ik dit lees lijkt het mij simpel :-) Is hier geen VAG COM bij nodig?
    Dealer vraagt 350 euro, maar dat zal wel te maken hebben dat zij de olie zelf uit de grond moeten halen.....

    1. Lift the car level and not on the wheels.
    2. Remove the cover panels.
    3. Remove the drain plug from the transmission pan.
    4. Reinstall the drain plug after its done draining with a new crush washer and torque to 45nm.
    5. Remove the filter cover using a 17mm wrench.
    6. Reach up and pop the filter out.
    7. Lubricate the new filters small o-ring with some oil.
    8. Lubricate with some oil the new filter cover o-ring and install.
    9. Re-install the filter cover and torque to 8nm. You can get an extension with a universal to the cover from the front.
    10. Remove the oil fill plug in the middle and halfway up the left side of the transmission.
    11. Install the fill hose into the hole. I tie wrapped it to some piping to keep it in the hole.
    12. If you are using the factory or some other fill tool connect the air hose up with 10-20 psi and screw the first bottle in then turn it upside down and open the valve to pressurize the bottle.
    13. Put 4 litres in the transmission.
    14. Then follow the attached procedures that in summary have you start the car run the transmission through the gears.
    15. Then add fluid till it slowly runs out the fill hole.
    16. Warm it up to 30c to 50c and fill it till it dribbles out the hole.
    17. Put the fill plug back and torque it to 45nm.
    18. Button it back up.
    Beter een ster in je voorruit dan op de motorkap!

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.655
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie verversen S-tronic

    Vagcom is alleen nodig voor item 16 om de olietemp te meten. En dat moet wel gebeuren.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Standaard Re: Olie verversen S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Vagcom is alleen nodig voor item 16 om de olietemp te meten. En dat moet wel gebeuren.
    Ik heb VAG-COM, dus dat is geen probleem.

    Thx.
    Laatst gewijzigd door Henkiebb; 17-02-18 om 10:39.
    Beter een ster in je voorruit dan op de motorkap!

  4. #4

    Standaard Re: Olie verversen S-tronic

    @Henkiebb Bovenstaande klopt. Zorg wel dat je het juiste gereedschap in huis hebt voor de drain en vulplug. Ik doe altijd nog voor de drainplug even de vulplug open om zeker te weten dat de olie er weer in kan. En pas op met de filterbehuizing, dat is dun plastic dus gebruik echt je momentsleutel om 'm vast maar niet kapot te draaien. Bij sommige auto's moet je het verstevigingskruis uitbouwen om er een beetje fatsoenlijk bij te kunnen (wielen van de grond houden zolang dit gedemonteerd is). Bij sommige auto's/jaren/modellen is er een 'upgrade' van de filterbehuizing beschikbaar. Je zou je werkzaamheden nog kunnen uitbreiden door de versnellingsbakcarterpan los te maken, pakking te vervangen, magneetjes schoonmaken en ook daarin het filter vervangen. Let op dat je niet je MTF leeg laat lopen maar alleen je ATF. Succes. Overigens zelf goede ervaring met Castrol Transmax Dual (12.50 bij oliewereld)
    Laatst gewijzigd door Nenna; 17-02-18 om 13:18.

  5. #5

    Standaard Re: Olie verversen S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    @Henkiebb Let op dat je niet je MTF leeg laat lopen
    Met MTF bedoel je de gewone versnellingsbak (plug die achter de oliepan van de versnbak zit), toch!? De aftapplug van de ATF olie zit toch in de pan?!
    Beter een ster in je voorruit dan op de motorkap!


  6. #6

    Standaard Re: Olie verversen S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkiebb Bekijk Berichten
    Met MTF bedoel je de gewone versnellingsbak (plug die achter de oliepan van de versnbak zit), toch!? De aftapplug van de ATF olie zit toch in de pan?!
    Klopt. Je moet de plug in de pan hebben.

  7. #7

    Standaard Re: Olie verversen S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Klopt. Je moet de plug in de pan hebben.
    Gaat goed komen! .Thanks.
    Beter een ster in je voorruit dan op de motorkap!

  8. Ad
  9. #8
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    999
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie verversen S-tronic

    Fijn dat er weer een mooi stukje geplaatst is om zelfstandig Audi Service te kunnen doen. Ik had er lang over getwijfeld, omdat een automaat toch een kritisch onderdeel van de auto is. Ondertussen heb ik bij 2 DSG bakken de olie vervangen met MPM DSG olie (13,- bij Rijsbergen (A'dam)). Onderstaand nog even een plaatje van de nippels die je wel en niet moet hebben.drainplugs OB5.jpg
    En als je de temperatuur van de bak in VCDS niet onder "02-Getriebe" (adres: 019) kunt uitlezen (zoals bij mij), dan kun je dat altijd nog onder "02-Gebriebe" en dan de knop "Erw. Messwerte" selecteren en een vinkje voor de 'Getriebetemp' zetten.

  10. #9
    BoltYes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    40
    Posts
    469
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Olie verversen S-tronic

    Wat moet een nieuw filter eigenlijk kosten? Hoorde dat die dingen ook wel aardig aan de prijs zijn, maar dan nog zo'n wissel hoeft zeker niet meer dan €300 te kosten.
    Audi A6 Avant S-line
    3.0 TDI Quattro

  11. #10

    Standaard Re: Olie verversen S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BoltYes Bekijk Berichten
    Wat moet een nieuw filter eigenlijk kosten? Hoorde dat die dingen ook wel aardig aan de prijs zijn, maar dan nog zo'n wissel hoeft zeker niet meer dan €300 te kosten.
    Nog geen 2 tientjes origineel in DE.

  12. #11

    Standaard Re: Olie verversen S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    @Henkiebb Bij sommige auto's/jaren/modellen is er een 'upgrade' van de filterbehuizing beschikbaar.
    Wat houd de upgrade in? Is een dealer onderhouden auto, dus na 8 jaar zal daar toch wel de juiste onder zitten?
    Beter een ster in je voorruit dan op de motorkap!

  13. #12

    Standaard Re: Olie verversen S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkiebb Bekijk Berichten
    Wat houd de upgrade in? Is een dealer onderhouden auto, dus na 8 jaar zal daar toch wel de juiste onder zitten?
    Het gaat uit mijn hoofd om een ander filterbehuizing en andere 'klem' om de behuizing beter op z'n plaats te houden. Welk type Audi, motor en bouwjaar gaat het bij jou om?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •