Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Hoe werkt quattro-aandrijving met Haldex-koppeling?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Leeftijd
    54
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Hoe werkt quattro-aandrijving met Haldex-koppeling?

    Beste forummers,

    Ik heb een vraag over de Quattro aandrijflijn van mijn A3 8p quattro, maar ik vermoed dat dit systeem in meerdere modellen zit, vandaar in dit forum.

    Als ik het goed begrijp, werkt het als volgt:
    - Motor is normaal dwars geplaatst met een normale versnellingsbak.
    - Bij het voorste diff zit de haakse overbrenging
    - De aandrijfas naar achteren gaat naar de Haldex koppeling/diff bij de achterkant van de auto
    - het inschakelen van AWD gebeurt in de Haldex

    Dat zou betekenen, dat ook wanneer alleen de voorwielen aangedreven worden, de aandrijfas in de lengte van de auto wel moet draaien. Ergo, als ik de auto op de 2-koloms brug zet, start en in de versnelling zet, zouden de voorwielen draaien, de aandrijfas naar achteren ook, en de achterwielen niet.

    Klopt bovenstaande uiteenzetting?

    Alvast bedankt en vriendelijke groet,
    JM

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe werkt quattro-aandrijving met Haldex-koppeling?

    Onnodig lange titel samengevat.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    hansderk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    477
    Kudos
    6
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Hoe werkt quattro-aandrijving met Haldex-koppeling?

    Ja klopt. 4-wiel wordt pas geactiveerd als voorwielen onvoldoende tractie hebben.
    Laatst gewijzigd door hansderk; 20-10-18 om 12:15.
    Audi TT roadster 3.2 V6 DSG Quattro, 18", Gletscherblau, alcantara/leder, S-Line
    Audi A3 1.6 TDI Ultra Phantomschwarz, zwart leder, full options Led koplampen
    Mini F55 5 deurs, zwart metallic

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Leeftijd
    54
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Hoe werkt quattro-aandrijving met Haldex-koppeling?

    Hmm, dan ben ik bang dat mijn haakse overbrenging overleden is...

    Beetje achtergrond: Nadat ik mijn auto (A3 V6) had gekocht merkte ik af en toe schokken in de aandrijflijn. Ik heb toen de hardyschijven in de cardanas vervangen, en voelde ook wat speling in de cardanas. Dus deze kon ik een klein beetje draaien voor hij stuikte. Ik denk dat de vorige eigenaar te lang met de kapotte hardyschijven heeft doorgereden.

    Laatst reed ik op de snelweg, en hoorde een mij onbekend zoemend geluid, een beetje zoals een zoemend lager. Toen hoorde ik 'boenk' en voelde een schok door de auto gaan. Sindsdien is het zoemen weg maar hoor ik wel een ritmisch slepend/tikkend geluid, alsof er iets aanloopt.

    Als ik nu de auto de versnelling met draaiende motor op de brug zet in draaien de voorwielen wel maar de cardanas niet, dus het lijkt erop dat de haakse overbrenging helemaal stuk is... Damn, zelfs tweedehands een prijzig onderdeel en vervangen is een flinke klus, heb ik al gezien...

    Tja, moet ik er toch maar aan gaan geloven en dat ding vervangen!

    JM
    Laatst gewijzigd door jmdb; 20-10-18 om 23:53.

  5. #5
    Hondema's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    44
    Posts
    426
    Kudos
    6
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe werkt quattro-aandrijving met Haldex-koppeling?

    Beste JM ik denk dat ik hetzelfde probleem heb met mn S3 sportback 8P stage 2. 4 maanden geleden had ik eerst een enorm jankend geluid van onder mn auto en zo nu en dan bij hard optrekken knalde opeens het vermogen weg met een knal. Toen ging ik op youtube kijken en bleek het jankende geluid te gaan om het achterdifferentieel. Die heb ik vervangen en het jankend geluid was weg. Ook was het plots afknijpen van vermogen weg. Wel voelde ik ook rond die periode af en toe een soort shock door de aandrijving bij op het gas gaan en gas lossen. Die shock bij lomp op het gas gaan en gas lossen is iets meer geworden. En ook af en toe is het plots afknijpen weer terug. Het gejank is wel nog steeds weg dus mn achterdiff is wel goed, maar hoor ik heel licht dat zoemend geluid waar jij het over hebt. Ik dacht aan een wiellager, maar die heb ik allemaal na laten kijken. Denk dus dat het hetzelfde is ala wat jij hebt. Heb je het al gerepareerd en welke onderdelen heb jij moeten vervangen? Groet SH

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Leeftijd
    54
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Hoe werkt quattro-aandrijving met Haldex-koppeling?

    Hallo Hondema,

    Die schok in de aandrijflijn herken ik zeker, dat heb ik ook. Ik ben een keer bij Audi in Amsterdam geweest en daar wezen ze me op speling in de haakse overbrenging. Nadat ik de hardyschijven had vervangen werd dat wel wat beter maar het is nog steeds niet verdwenen. Ik merkte dus ook dat als ik de auto op de brug zette, ik de cardanas met de hand behoorlijk kon draaien, ik denk minstens een graad of 10. Aangezien bij mij nu de cardanas helemaal niet meer draait ga ik ervan uit dat de haakse overbrenging compleet kaduuk is.

    Ik heb nu via ebay een tweedehandse overbrenging gekocht (550 euro, een gangbare prijs) maar ik moet hem er nog op gaan zetten. Zal wel ergens volgende maand worden denk ik. Die 'nieuwe' overbrenging heeft die speling volgens mij niet maar ik kan dat pas met zekerheid zeggen als hij erop zit. Ik zal tegen die tijd een berichtje plaatsen.

    Die haakse overbrenging (voor mijn auto onderdeel nummer 02M409053AQ) is het enige wat ik ga vervangen. Volgens mij is het wel te doen, rechter aandrijfas voor uitbouwen, cardanas losmaken en het subframe eraf, dan kun je erbij.

    Succes,
    JM

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Leeftijd
    54
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Hoe werkt quattro-aandrijving met Haldex-koppeling?

    Goed, eindelijk tijd gehad deze klus aan te pakken. Ik rijd niet zo veel dus heb de auto weinig gebruikt, af en toe een ritje. Tja, kapot was die overbrenging toch al.

    Het is niet een heel moeilijk karwei, wel veel stappen, maar ik had alles voorbereid en ook voor het juiste gereedschap gezorgd (onder andere een dop met een 6mm imbus van 30cm lang). Volgens elsawin kun je het doen zonder de uitlaat en de cardanas eraf te halen, maar daar geloof ik niks van; je hebt dan veel te weinig ruimte. Door de uitlaat en cardanas eraf te halen kun je ook achterlangs werken in plaats van alleen via de zijkant.

    In grote lijnen: Rechterwiel eraf, kappen onder de motor en rechts eraf, rechter aandrijfas uitbouwen, een nieuwe fuseekogel kopen omdat alle bouten afbreken, voorste deel uitlaat en voorste deel cardanas eraf, subframe eronderuit, dan heb je genoeg toegang om de bracket en het hitteschild weg te halen, overbrenging losmaken, eraf schuiven en naar beneden laten zakken. Bij de 3.2 is het lastigste dat je zo weinig ruimte hebt om te werken. Alles zat ook lekker vast na 15 jaar.

    Toen ik de oude overbrenging eraf had kon ik meteen voelen dat hij echt aan gort was, hij was totaal dol, ik kon hem gewoon ronddraaien. De vervangende voelde ik echt 'pakken'. Dus dat gaf al hoop.

    Inbouwen is hetzelfde verhaal als boven maar dan omgekeerd Niet vergeten versnellingsbakolie erin te doen! Meteen viel op dat er geen speling meer in de cardanas zat.

    Dan het grote moment. Wielen los van de vloer en de auto in de versnelling: Alle wielen draaiden! Quattro! Met de handrem de Haldex getest en alles deed wat het moest doen. En een proefrit natuurlijk. En ik kan wel zeggen dat de schok in de aandrijflijn verdwenen is, lomp koppelen gaat een stuk beter (zou nog beter gaan met nieuwe draagarmrubbers denk ik, maar dat terzijde).

    Al met al zo'n 11 uur met 2 man bezig geweest, waarbij de tweede man niet continu nodig is, maar af en toe onontbeerlijk, en voor morele onderste ondersteuning en een tweede blik op de kwestie altijd nuttig. Goed van te voren plannen is wel aan te raden, zeker als je een brug huurt per uur/dag zoals ik.

    Ik zal nog wat foto's posten, ook van de oude overbrenging; ik ben van plan hem open te maken (als dat lukt), benieuwd hoe hij er van binnen uit ziet

    Cheers,
    JM
    Laatst gewijzigd door jmdb; 23-12-18 om 20:38.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Leeftijd
    39
    Posts
    30
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe werkt quattro-aandrijving met Haldex-koppeling?

    nevermind..
    Laatst gewijzigd door Dentheaudiman; 21-01-19 om 23:04. Reden: verkeerde reactie

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Leeftijd
    54
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Hoe werkt quattro-aandrijving met Haldex-koppeling?

    Hey no probs Dentheaudiman, ik had die filmpjes nog wel willen bekijken, maar ik kan ze vast wel terugvinden via Google

    Voor wie graag iets wil zien wat kapot is; de binnenkant van de oude tussenbak:
    20181230_134324.jpg

    Al die metaalschilfers, tja die was die echt compleet naar z'n grootje...

    Alleen jammer dat ik niet goed heb gelezen wat er in dat ding hoort, namelijk GL-5 olie, ik heb er GL-4 in gedaan dus binnenkort even omwisselen. (Ik rij de laatste tijd amper in de auto, anders zou ik er meer haast mee maken)

    En, aanvullend op mijn oorspronkelijke vraag (you live and learn), bij een correct werkend systeem is het zo dat wanneer je de auto met de wielen vrij op een brug zet, en in de versnelling, de cardanas inderdaad draait, en de achterwielen óók. Ik heb pas later de testprocedure voor de Haldex gevonden waar dat zo in staat. Gelukkig doet 'ie nu alles wat hij hoort te doen

    JM
    Laatst gewijzigd door jmdb; 23-01-19 om 00:03.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •