Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: 1.6 ALZ 2005, zuigerveren vervangen

  1. #1

    Standaard 1.6 ALZ 2005, zuigerveren vervangen

    Hallo allemaal,

    Sinds een jaar rij ik in een Audi A4 avant uit 2005 met een 1.6 benzine blokje (motorcode: ALZ).
    De auto heeft de gehele tijd behoorlijk wat olie verbruikt (1L per 1000km ongeveer). Sindsdien ongeveer 7000km gereden.
    De auto loopt goed maar geeft sinds kort ook een foutmelding over de katalysator, er moet dus echt wat aan gebeuren.
    Ik heb inmiddels de carterventilatie gecontroleerd (niet verstopt), motor geflusht en twee weken geleden de klepsteelrubbers vervangen, helaas zonder effect.

    Er zit dus zover ik weet nog maar één ding op, de zuigerveren vervangen. Mijn vraag is of iemand weet of dit kan zonder de motor er uit te lepelen.
    Ik heb onder de auto gekeken en het achterste gedeelte van het carter loopt iets onder het subframe, kon zo niet inschatten of dit een belemmering vormt..

    Welke handige audi monteur heeft hier een antwoord op?

    Gr,

    Bram

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 ALZ 2005, zuigerveren vervangen

    Volgens mij moet je de cilinderkop demonteren om echt de zuigerveren te vervangen.

  3. #3

    Standaard Re: 1.6 ALZ 2005, zuigerveren vervangen

    Klopt, de cilinderkop moet er ook af. Alleen moet het carter onder ook los om de drijfstangen van de krukas te ontkoppelen.

  4. #4

    Standaard Re: 1.6 ALZ 2005, zuigerveren vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nabbel Bekijk Berichten
    Klopt, de cilinderkop moet er ook af. Alleen moet het carter onder ook los om de drijfstangen van de krukas te ontkoppelen.
    Ik ben even benieuwd, zijn de zuigerveren inmiddels al vervangen?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

  5. #5

    Standaard Re: 1.6 ALZ 2005, zuigerveren vervangen

    Ik ben gestart met het vervangen van de zuigerveren bij een a4 1.6 ALZ.
    Deze bleef maar roken....

    Inmiddels heb ik de zuigers er uit. Het is te doen zonder de motor te verwijderen. Het subframe moet je iets laten zakken, en de motor moet even opgehangen/ondersteund worden.

    Het rottigste klusje waren de twee carterpanboutjes bij de versnellingsbak.
    Wat een rotplek...

    Nu de zuigers schoonmaken nieuwe zuigerveren er omheen en monteren met nieuwe drijfstanglagers. Ook meteen de cilinders licht gehoond.

    Let op, de bouten van de drijfstanglagerkappen zijn rekbouten! Vervangen dus...


    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


  6. #6

    Smile Re: 1.6 ALZ 2005, zuigerveren vervangen

    Beste Marcel,

    Ik zie dat je bezig ben het vervangen van de zuigerveren.
    Mijn Audi A4 Avant B7 1,6l gebruikt ook wat olie. Wel wat minder.
    Zelf ben ik monteur geweest.
    Mag ik vragen wat jij aan onderdelen en opnieuw holen van de cilinders kwijt was?

    Bedankt

    Bernard

  7. #7

    Standaard Re: 1.6 ALZ 2005, zuigerveren vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bernard2dadou Bekijk Berichten
    Beste Marcel,

    Ik zie dat je bezig ben het vervangen van de zuigerveren.
    Mijn Audi A4 Avant B7 1,6l gebruikt ook wat olie. Wel wat minder.
    Zelf ben ik monteur geweest.
    Mag ik vragen wat jij aan onderdelen en opnieuw holen van de cilinders kwijt was?

    Bedankt

    Bernard
    Hoi Bernard,

    Ik ben wat laat met de reactie.
    Maar ik was iets van 350€ kwijt aan onderdelen. Honen heb ik gewoon met een hoonsteen welke op de boormachine kan gedaan.

    Groeten Marcel

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Marcelluskokstra; 28-03-20 om 21:47.

  8. Ad
  9. #8
    Martin_M's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2006
    Posts
    119
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 ALZ 2005, zuigerveren vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcelluskokstra Bekijk Berichten
    Hoi Bernard,

    Ik ben wat laat met de reactie.
    Maar ik was iets van 350€ kwijt aan onderdelen. Honen heb ik gewoon met een hoonsteen welke op de boormachine kan gedaan.

    Groeten Marcel

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
    Waar ik dan wel benieuwd naar ben: hoe is het olie verbruik nu Marcel?

  10. #9

    Standaard Re: 1.6 ALZ 2005, zuigerveren vervangen

    Grappig om te lezen dat dit topic nog steeds loopt Sinds vorig jaar is me dit echt ontgaan helaas..

    Reparatie in december 2018 is bij mij ook goed gelukt. Ik was wel iets meer kwijt, €700/800 meen ik mij te herinneren.
    Maar mijn katalysator was dan ook al ingebrand en moest vervangen worden. Tevens de airco opnieuw afgevuld en wat andere kleine dingen meegenomen.
    Ik heb de lagerschalen van de drijfstangen vervangen en nieuwe olieschraapveren. Honen van de cilinderwanden heb ik niet gedaan. Ze zagen er nog goed uit en om het niet erger te maken ipv beter, dat komt er namelijk nog wel nauwkeurig op aan.

    Inmiddels heb ik al 15.000 km gereden zonder problemen en uiteraard ook zonder olieverbruik. Daarvan 3x op vakantie naar oostenrijk. Uren achter elkaar gedraaid over de 4000 toeren, geen probleem

    Olieverbruik schat ik nu op 1L op 8000km..? Een hele ruwe schatting, ik heb het niet echt bijgehouden.
    In ieder geval veel beter.

  11. #10

    Standaard Re: 1.6 ALZ 2005, zuigerveren vervangen

    Bedankt voor de info. Ik had eerst op mijn Audi A4 B7 1.6 102pk verbruik waa 1liter op 1000km.Ik gebruik nu de castrol 10w60 fst vw specificatie wel controleren maar kan in de meeste vag voertuigen. Loop er moie op en verbruik is gezakt naar 25 cl op 1000km...deze olie heeft speciale molecules en verbruikt zakt erg... Veel audi rij plezier allemaal... Gr.. Bernard. Bedankt voir de reactie nogmaals. Hoop dat ook met de revisie vanbde blok minder verbruik is geworden Marcel.

  12. #11

    Smile Re: 1.6 ALZ 2005, zuigerveren vervangen

    Hallo lezers,
    Heb deze week ook mijn cilinders gehoond bij mijn A4 2007 1.6 ALZ.
    verder ook alles nieuw zoals bouten, koppakking, distributieriem, waterpomp en ga zo maar door.
    Maar nu is mijn vraag, wat is het aanhaal moment van de bouten van de drijfstang?
    en van het tandwiel van/en op de krukas?

    Mvg Hendt.

  13. #12
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 ALZ 2005, zuigerveren vervangen

    Drijfstangbouten: 30 Nm + 90 graden (bouten vernieuwen, draad en raakvlak met olie insmeren).

    Tandwiel zit toch geperst op de krukas? Voor montage in oven verwarmen (220 graden).
    Bij de poelie staat er in Elsa: “Poelie aan krukas”: 23 Nm.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •