Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: 1.8T AVJ Foutcode 16490 en 16621

  1. #1

    Standaard 1.8T AVJ Foutcode 16490 en 16621

    Beste Audirijders,

    Ik heb een terugkerende foutcode in mijn A4 B6 met 1.8T AVJ blok en ik loop een beetje vast in het oplossen hiervan.

    Het gaat om de volgende foutcodes:
    16490 - Manifold / Barometric Pressure Sensor (G71) / (F96) P0106 - 008 - Implausible Signal
    16621 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31) P0237 - 002 - Signal too Low

    Het is allemaal begonnen met onderstaande foutcodes en misfire klachten:
    16490 - Manifold / Barometric Pressure Sensor (G71) / (F96) P0106 - 008 - Implausible Signal
    16396 - Bank 1: Camshaft A (Intake) P0012 - 001 - Advance Setpoint not Reached (Over-Retarded) - Intermittent
    16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected P0300 - 001 -
    16686 - Cylinder 2 P0302 - 001 - Misfire Detected

    Wat ik heb gedaan om het op te lossen is de MAP-sensor vervangen en de luchtinlaatsensor bij het gasklephuis vervangen. De misfires bleven en de foutcode 16621 kwam erbij welke ik voor het vervangen van de 2 sensoren niet had.

    Hierna heb ik als test de bobine van cilinder 2 omgewisseld met cilinder 3 waarna ik misfires op cilinder 3 kreeg. De bobine was dus de verdachte voor de misfires. Nieuwe bobines zitten er nu in en ondertussen had ik ook de nokkenassensor vervangen. Deze was geen verdachte meer maar had ik al mee besteld met de andere 2 sensoren.

    De luchtmassameter en de eerste lambda sonde zijn enkele weken geleden al preventief vervangen voordat ik de problemen met misfires kreeg.

    Na het plaatsen van de bobines zijn de misfires nu weg maar de 2 foutcodes 16490 en 16621 blijven terugkeren.
    Als ik de auto op contact heb en ik wis ze in VAGCOM springen ze er direct terug in.

    Waar kan ik nog meer aan denken met deze foutcodes?

  2. #2

    Standaard Re: 1.8T AVJ Foutcode 16490 en 16621

    Ik had niet heel veel reacties gekregen zie ik

    Nu een half jaar later zag ik, doordat ik een andere foutcode ging uitlezen, dat de 2 onderstaande foutcodes nog steeds aanwezig zijn. Afgelopen half jaar heb ik geen problemen ondervonden met het lopen van de motor of het rijden. Ook heb ik nooit storingsmeldingen op m'n dashboard gehad.

    Even kort opgesomt nog. Vervangen is de Luchtmassameter, MAP-sensor, Airflow sensor (die bij het gasklephuis), Nokkenassensor, Nieuwe redtop bobines, 1ste lambdasonde.

    Ook heb ik de meetblokwaardes gecheckt stationair op bedrijfstemperatuur om te kijken of de luchtdruksensoren F96 in de ECU en G31 MAP-sensor dezelfde waardes meten.
    74IzF9r.jpg

    Iemand enige idee wanneer en waarom deze foutcodes opspringen? Ondanks dat ik geen merkbare problemen heb zoek ik toch een duwtje in de juiste richting om de auto gewoon storingsvrij te krijgen.

    De auto is wel gechipt, zou het kunnen dat dit er toe leidt dat deze foutcodes opspringen vanwege ECU aanpassingen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MichaelvandenBerg Bekijk Berichten
    Het gaat om de volgende foutcodes:
    16490 - Manifold / Barometric Pressure Sensor (G71) / (F96) P0106 - 008 - Implausible Signal
    16621 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31) P0237 - 002 - Signal too Low

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •