Als je vcds hebt
Meetwaardeblokken
(G71) is bij benzine-auto's meestal te vinden in Module-01, Meetwaardeblokken-08, Groep-115.3.
(G71) is bij diesel-auto's meestal te vinden in Module-01, Meetwaardeblokken-08, Groep-11.3.
Een snelle check of er iets aan de hand is
bij auto op contact (niet lopend) moet de MAP sensor (G71) ongeveer de actuele luchtdruk (1000 mbar ± 15 mbar) aangeven
bij auto op contact (niet lopend) mag (G71) niet meer dan ca.30 mbar afwijken van de hoogtesensor (F96)
Pas op: een defecte MAP-sensor (G71) geeft niet altijd een specifieke foutmelding.
MAP-sensor uitgebreider testen
Bij een TDI, maak een log van groep 3 en 11, echter met variëerend gas (niet met volgas, anders treedt er weer noodloop op). Kijk in de log of de gevraagde turbodruk (MAP Specified) en geleverde turbodruk (MAP Actual) redelijk variëert (alles ok), of vast staat op 1 (hele lage / hoge) waarde (w.s. MAP sensor kapot).
Met VAG-COM 01-engine -> basic settings-04 -> kanaal-011 kun je de de N75 testen. Laat dit een paar minuten draaien en kijk of de klep werkt. Evt even meehelpen. Met een beetje mazzel zul je zien dat bij elke slag de verschillen in druk groter worden zodat het uiteindelijk weer goed is.