Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Blauwe diesel B100 HVO

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2015
    Leeftijd
    26
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Blauwe diesel B100 HVO

    Om de diesel een beter toekomstperspectief te geven, hebben ze naast de biodiesel (FAME) ook synthetische diesels waarvan een in het bijzonder: blauwe diesel (HVO, Hydrotreated Vegetable Oil). De blauwe diesel zou vrijwel gelijk zijn aan de fossiele diesel, zelfs nog beter nu het minder water bevat, CO2 neutraal is (plantaardige resten worden met een waterstof katalysator omgezet; de CO2 die bij verbranding vrijkomt is gelijk aan wat de planten in hun levenscyclus hebben opgenomen) en door betere verbranding (hogere cetaan-waarde (72 vs 51 voor normale diesel)) emissiearm in zijn geheel. De problemen met de vetzuren uit biodiesel zijn niet aan de orde, gezien de molecuulstructuur gelijk is aan fossiele diesel.

    Nu klinkt dat allemaal veelbelovend, maar uiteraard is er ook een verschil. De dichtheid is lager, waardoor je meer in moet spuiten (verbruik hoger ligt), maar dat denken ze te compenseren met die efficiëntere verbranding door het verschil in cetaan-waarde. Gevolg is dat er ook een andere norm is vastgesteld: EN15940 voor de synthetische tov EN590 voor de fossiele diesel. (zie o.a. dit artikel)

    Dan de hamvraag: zijn er leden die ervaring hebben met blauwe diesel in hun Audi? Voor zover ik heb kunnen vinden, heeft Audi deze norm nog niet vrijgegeven. Overigens voldoet ze wel aan de ASTM D975 norm uit o.a. de VS (zij nemen niks op over de dichtheid), waardoor je zou denken dat het prima is. Maar better safe than sorry, dus wie heeft er al ervaring mee?

  2. #2
    Blaas's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    569
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Blauwe diesel B100 HVO

    Helaas in omgeving Eindhoven niet te krijgen, maar sowieso voor 20 ct de liter méér, tenminste, van wat ik op het www er over terugvind, mij ff te duur.
    de hogere cetaanwaarde spreekt me dan wél aan.
    Het verhaal wat ze schrijven over de blauwe diesel vind ik wat twijfelachtig want ze schrijven dat al het door de planten van deze "vegetable" diesel ooit opgenomen Co2, nu bij verbranding weer vrijkomt en daardoor dus Co2 neutraal is....

    Als ik nu zeg dat de olie in de grond de oude planten en bomen van de oertijd waren? geldt die stelregel dan ook? M.a.w. laat ik nu niet gewoon de Co2 vrij die in de oertijd door die planten was opgenomen en rijd ik dan dus nu ook niet Co2 neutraal?
    Laatst gewijzigd door Blaas; 10-03-19 om 22:16.
    smile!

  3. #3

    Standaard Re: Blauwe diesel B100 HVO

    Op mijn werk hebben we de laatste jaren wat verschillende brandstoffen gebruikt (ivm de ecologische voetprint of hoe ze dat ook noemen).
    Blauwe diesel rijdt net als normale diesel. Het rookt ook net als normale diesel. In de filters zit ook net zo veel zwarte drap als bij normale diesel. Het enige verschil dat ik (als monteur) zie is dat rubberen pakkingen en o-ringen erg uitzetten. Dit lijkt me geen probleem, misschien zelfs een pluspunt voor de afdichting, maar denk niet dat je een o=ring kan hergebruiken want hij is gewoon te groot geworden. Wat de invloeden van blauwe diesel op het milieu zijn weet ik niet. Volgens mij is het gewoon een manier om gebruikte olieën in te zetten als brandstof. Op zich geen gek idee.
    Niet dat het gevraagd wordt, maar ik kan ook wel iets vertellen over GTL, een diesel achtige brandstof die van aardgas is gemaakt. Op gtl draaien de motoren een stuk rustiger en ze roken veel minder. Als je bij de servicebeurten de filters bekijkt zien ze er nog brandschoon uit. Daarmee hebben we de pluspunten wel gehad. De motoren hebben merkbaar minder vermogen en een hoger verbruik. Waar bij blauwe diesel de o-ringen erg uitzetten, krimpen ze juist door gtl (of gtl maakt het uitzetten ongedaan). Dit is wel een probleem aangezien dit lekkages veroorzaakt. Wat het milieu betreft is gtl positief als je het op lokaal niveau bekijkt: minder geluid van de motoren en minder rook. Echter, als het om de CO2 uitstoot gaat is gtl weer slechter omdat het maken ervan veel energie kost.
    Groeten Bas

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2019
    Leeftijd
    61
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Post Re: Blauwe diesel B100 HVO

    Goedenavond,

    Ik ben me sinds een paar weken een beetje aan het verdiepen in Blauw Diesel.
    Dit is een eerste instantie niet vanwege het milieu maar meer omdat theoretisch blijkt dat je, met een goede mengverhouding met "normale" diesel, je een beter rendement kan halen dan met 100% Blauwe Diesel of 100% gewone Diesel.
    Afgelopen weekend heb ik Blauwe Diesel bijgetankt waardoor ik nu op 25% Blauwe Diesel rij. (Audi A6 3.0 TDI 285 Pk 620Nm.)
    Eerste wat mij opvalt is dat de auto rustiger loopt, zeker bij de koude start.
    Qua vermogen merk ik nog niets omdat ik het idee heb dat bij deze verhouding er weinig te merken valt.
    Wat ik me ook afvraag is of het zo is dat door het hogere cetaangetal van Blauwe Diesel (snellere verbranding) juist in de winter en/of bij korte stukken rijden (koude(re) motor) deze brandstof een positief effect heeft op het verbruik, want zoals we allemaal weten gebruikt een koude motor meer brandstof dan wanneer hij warm is.

    Ik ga misschien binnenkort wat tests doen met een 1 cilinder 4-takt dieselmotor, hierbij ga ik dan met verschillende mengverhoudingen op diverse toeren en vermogens vergelijkingen maken. Als ik hier resultaten uit haal die interessant zijn zal ik deze hier zeker delen.

    Ik ben ook benieuwd of er nog meer mensen zijn die op Blauwe Diesel rijden en wat hun ervaringen zijn.

    Wordt vervolgd,

    Gr, Jeroen

  5. #5

    Standaard Re: Blauwe diesel B100 HVO

    Ik ben benieuwd hoeveel toekomst dit nog heeft. Frankrijk heeft inmiddels palmolie als bron van biobrandstoffen in de ban gedaan. Meerdere landen zullen dat voorbeeld de komende tijd volgen. Er kan/kon zomaar voor 60% palmolie gebruikt worden voor het maken van dit spul. Palmolie is nou niet direct de meest duurzame bron..


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2019
    Leeftijd
    61
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Blauwe diesel B100 HVO

    (Nederlandse)Blauwe Diesel wordt niet van palmolie gemaakt, alleen de afvalstoffen van de palmolie die normaal verbrandt worden na productie van levensmiddelen worden (mede) gebruikt voor de productie van Blauwe Diesel.
    Blauwe Diesel heeft in mijn ogen zeker wel een toekomst.

    Nog even een quote over Biodiesel en Blauwe Diesel;

    Wat is het verschil tussen biodiesel en Blauwe Diesel?
    Blauwe Diesel is geen biodiesel. Biodiesels behoren tot de groep van de FAME producten (Fatty Acid Methyl Ester). Blauwe diesel behoort tot de groep HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Blauwe Diesel heeft dezelfde molecuulstructuur als fossiele diesel. Biodiesel heeft een heel andere molecuulstructuur, en bevat veel vetzuren. Dit geldt in het geheel niet voor Blauwe Diesel.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •