Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Vermogensverlies 2.0TDI/zwarte rook. ANWB vermoedt EGR, maar die staat dicht

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Vermogensverlies 2.0TDI/zwarte rook. ANWB vermoedt EGR, maar die staat dicht

    Hallo,

    Afgelopen zaterdag ben ik wéér in de problemen geraakt met mijn A6 2.0 TDI uit 2006. Het begint zo zoetjes aan wel eens welletjes te worden. Elke keer vrees ik weer voor de volgende reparatie. Na het vervangen van oliepomp, turbo+intercooler, LMM, EGR etc. dacht ik nu alle ellende wel gehad te hebben.

    Niks is minder waar helaas. Ik rijd al maanden met een niet te resetten motormanagement lampje. Mijn LMM is vervangen door een exemplaar van Bosch wegens stotteren in lage toeren en daarna gaf de auto constant storing dmv het motormanagement (signaal onlogisch) Daarna is de EGR als boosdoener aangewezen en is deze softwarematig uitgeschakeld en dichtgezet dmv plaatjes. Na resetten van de storing kwam deze al na enkele kilometers terug. Het stotteren in lage toeren was overigens na het vervangen van de LMM wel voorbij.

    Nu rijd ik vrijdag naar de plaatselijke supermarkt om een boodschapje. Niks aan het handje, tot bij het wegrijden opvalt dat de auto minder vermogen heeft en onwijs rookt (pikzwarte verstikkende rook) ik heb de auto aan de kant gezet en heb de ANWB gebeld. Omdat het erg druk was en ik maar enkele kilometers van huis ben ik langzaam aan met de alarmlichten aan en tot 1500 toeren naar huis gereden, dan rookte de auto niet. Thuisgekomen duurde het even voor de ANWB arriveerde. Deze verdacht de EGR als mogelijke boosdoener en heeft een paar tikken met een hamer tegen de EGR gegeven om te proberen de klep los te tikken. Dit heeft helaas niet mogen baten, de auto werd er niet beter op. Toen ik de volgende dag ruimte moest maken op de inrit voor de auto van mijn vrouw had mijn Audi helemaal niks meer over. Zelfs achteruit de inrit op was teveel. Ik heb met pijn en moeite de auto aan de kant kunnen krijgen en de auto wordt dinsdag opgehaald door een bergingsbedrijf om hem naar de garage te brengen.

    Nu is mijn vraag: heeft iemand enige idee wat dit nu weer kan zijn? En kan een softwarematige en dmv plaatjes dichtgezette EGR nog zulke problemen geven?

    Dank voor het meedenken!

    Vergeten te vermelden: de ANWB kon de storing helaas niet uitlezen met zijn apparatuur omdat de auto beveiligd was/is. En vorige week kreeg ik toevallig de opmerking van een kennis die achter mij reed dat mijn auto wel erg rookte (het is een diesel zeker?)
    Laatst gewijzigd door tom; 24-04-19 om 08:04.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Vermogensverlies 2.0TDI/zwarte rook. ANWB vermoedt EGR, maar die staat dicht

    Update van garage: gasklep blijkt de geest te hebben gegeven. Tandwielen zijn afgebroken, daardoor kon ik geen gas geven. Morgen is hij weer klaar 👍🏻

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Vermogensverlies 2.0TDI/zwarte rook. ANWB vermoedt EGR, maar die staat dicht

    En het storingslampje van de LMM brandt ook alweer 🙈 Ik had goede hoop, het ging toch een kilometer of 15 goed. Toen ik op een rotonde af kwam rijden en het gas losliet begon het motormanagement lampje weer te branden. Ik zal eerdaags maar weer eens terug om dit te laten nakijken.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •