Goedemiddag allemaal!
Het is gelukkig achter de rug maar toch de moeite waard om even te posten over een probleem wat ik had met mijn huidige A4 uit 2001. Natuurlijk niet meer hagelnieuw maar hij bevalt nog altijd uitstekend. Altijd goed onderhouden bij de dealer en voorzien van (bijna) alle opties die destijds leverbaar waren, en natuurlijk niet te vergeten voorzien van het bekende 4WD systeem van Audi. Voor een vergelijkbaar alternatief met V6 moet vandaag de dag iets dieper in de buidel getast worden.

Echter afgelopen februari begon de motor vlak voor vertrek naar de wintersportbestemming te tikken. Het leek mee te vallen en met wat motorreinigingsvloeistof hoopte ik het er wel uit te branden onderweg. Echter het tegendeel bleek waar; het tikkende geluid nam beangstigende vormen aan. Tot we op de terugweg stil kwamen te staan na het tanken. Dit bleek helaas niet te verhelpen en na afgesleept te zijn bleek dit veroorzaakt te worden door een doorgeroeste automaatbaksensor waardoor er een noodloop-blokkade was ontstaan. Sensor vernieuwd en startprobleem opgelost. (kosten ongeveer 200 euro voor de sensor en 300 euro arbeid)

Echter dit stond los van de tikkende motor. Vanwege de leeftijd eerst nog getwijfeld over de reparaties maar vanwege bovengenoemde argumenten toch maar besloten om het deksel van de bijrijders-kant van het blok te lichten aangezien hier het tikkende geluid vandaan leek te komen. Na openen bleek 1 nok van de (onderste) uitlaat nokkenas compleet afgesleten en de bijbehorende klepstoter helemaal stukgeslagen (gat erin). Tevens leek sprake van lichte roestvorming rond te slijtageplek. Hoe dit kan? Bovenin het deksel zit een opening van het carter-ventilatie waardoor terugvoer van uitlaatgassen plaatsvindt zodat deze verbrand kunnen worden. Echter door de bocht omhoog en weer terug het blok in zou er condensvorming kunnen ontstaan er water over de nokkenassen lopen. Lichte heen-en weerbeweging van het ventilatieslangetje deed al een waterstroompje op gang komen van water wat hierin was opgeslagen/ achtergebleven. Oorzaak zonneklaar. Echter 1 uitlaatnokkenas kaduuk. Kosten origineel: 950 euro. Nu bleek er ook een reparatieset te bestaan met 2 uitlaatnokkenassen met 6 bijbehorende klepstoters (45 euro per stuk) en pakkingen voor 1300 euro echter deze is sinds 2012 niet meer leverbaar. (is nog wel geprobeerd te bestellen uit D'land maar helaas). Uiteindelijk gedeeltelijke kop-revisie incl pakkingen en klepstoters en 1 uitlaat nokkenas. Probleem is nu opgelost en hij rijdt weer als vanouds.

Mijn punt is echter dat de oorzaak van de bovengenoemde slijtage nooit was ontstaan als er een ander ontwerp van de afvoer van het carterventilatie was geweest; door deze via een bocht omhoog en terug te laten lopen ontstaat condensvorming. Een constructiefout als deze past mijns inziens niet bij het kaliber van deze auto. Jammer.
Hopelijk kan deze informatie voor anderen van nut zijn of zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?IMG-20190227-WA0000.jpgIMG-20190227-WA0001.jpgIMG-20190227-WA0002.jpgIMG-20190227-WA0003.jpgIMG-20190227-WA0004.jpgIMG-20190227-WA0005.jpgIMG-20190227-WA0006.jpgIMG-20190402-WA0000.jpg