Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Waterlekkage A6 4.2 V8

  1. #1

    Standaard Waterlekkage A6 4.2 V8

    Beste,

    Ik heb een zeeeerrr minimale lekkage van koelvloeistof achter mijn oliekoeler. Ik kan slecht zien waar het vandaan komt, maar internet staat vol met verhalen over een lekkage van een broos pijpje achter de oliekoeler. Deze zou van plastic zijn, en inmiddels vervangen zijn door een stalen versie. Met de nodige o-ringetjes.

    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Heb ik speciaal gereedschap nodig?
    En wat is een beetje de procedure? Ik ben namelijk bang ivm olie/koelvloeistof dat ik door het loshalen van de koeler deze twee vloeistoffen onverhoopt door elkaar gooi.. Dat wil ik niet hebben, aangezien ik zojuist olie heb ververst.

    De vele amerikaanse antwoorden die ik heb gezien, lijken erop te wijzen dat nummer 44? op het bijgevoegde plaatje de boosdoener is. Kan iemand dat voor mij bevestigen?

    En kan iemand mij zeggen of er pakkingen tussen de vlakken zit, of gewoon uni vloeibare pakking? Ik kan het uit het plaatje niet echt wijs worden..

    Thanks!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door BastiaanS2; 23-01-10 om 08:44.

  2. #2

    Standaard re: Waterlekkage A6 4.2 V8

    Hmm.. beetje vaag.. het buisje wat ik op het plaatje zie staan, kost sowieso 70+ euro..

    Coen donkers even aan de lijn gehad, en die dacht meteen te weten waar het over ging.. maar wilde hij het buisje niet naar mij versturen zo goedkoop was het.. :S

    Het is in ieder geval zo dat de oliekoeler eraf moet, om het buisje te vervangen. En dat ik denk dat het een hele kleine lekkage is, kan komen doordat op internet iedereen spreekt over een lekkage die pas optreedt na het afzetten van een warme motor.. :S Ik geloof het wel.. Ik had ook het idee dat de lekkage meer voorkwam bij korte stukjes, dan bij langere stukken rijden..

  3. #3

    Standaard re: Waterlekkage A6 4.2 V8

    Oh, ik ben erachter.. het is nummer 13 op de afbeelding. 13 is slecht te lezen, maar er zitten twee o-ringen omheen, die nummer 12 hebben. Gelukkig, want het prijsverschil is dusdanig.. 3 euro voor nummer 13. 70+ voor nummer 44..

    Binnenkort maar eens aan de gang.

    Blijft nog steeds even de vraag of hierbij het oliecircuit geopend wordt, of niet. En ik vraag mij af of de voorbumper en radiateuren enzz van de auto af moet..? De distributie ga ik er niet bij doen. Die is net een paar maanden geleden door de vorige eigenaar gedaan.

  4. #4

    Standaard re: Waterlekkage A6 4.2 V8

    Kun je een paar foto's maken als je alles los hebt liggen?
    Volgens mij heb ik ook last van dezelfde lekkage. Dan is het wel fijn om te weten hoe diep ik moet graven voordat ik bij de lekkage zit.

  5. #5

    Standaard re: Waterlekkage A6 4.2 V8

    Jeroen, het komt inderdaad best vaker voor.. De oliekoeler is motorsteun/koeler in een. Best een karwei om die los te gooien dus. En je zal dus ook je blok moeten ondersteunen/ophangen.

    Je moet een paar o-ringen en een vreemd 8-vormig o-ringetje bestellen. deze is als pakkingsetje leverbaar. En natuurlijk het buisje zelf. Ik ga deze week eens alles losgooien..

    Check voor een sfeerimpressie alvast even de volgende site:

    http://www.audipages.com/Tech_Articl...reinstall.html

    Staat het allemaal mooi beschreven.. De echte uitdaging is om de bekende imbus bouten waar de steun/oliekoeler mee vastzit tegen het blok los te draaien zonder ze kapot te draaien. Lijkt mij het aloude recept prima; zorg dat de binnenkant van de imbus schoon is (even pulleken met een fittingschroevendraaiertje en een beetje remmenreiniger) Daarna de dop erin, en een paar klappen vooraf. Daarna goed de dop recht erop houden en alles rustig losdraaien..

    Lijkt mij een leuke klus, met eindelijk een paar goedkope onderdeeltjes in plaats van dure spullen..

    Vul anders eens bij google in 'audi 4.2 coolant leak' of bijvoorbeeld 'audi 4.2 oil cooler leak' Ik heb diverse fora gevonden die een mooie beschrijving hebben gemaakt. Het komt bij de meeste 4.2 blokken voor. Ook RS6 ben ik tegen gekomen.

    Ik zal zeker even wat foto's maken, ik ben van plan mijn voorbumper enzz te laten zitten. Dat moet mogelijk zijn..


  6. #6

    Standaard re: Waterlekkage A6 4.2 V8

    Dat is inderdaad een flinke klus.
    Ben je er zeker van dat het daar aan ligt, of kan het bijna niet op een andere plaatst lekken?

  7. #7

    Standaard re: Waterlekkage A6 4.2 V8

    Het gebeurt dusdanig vaak op die plaats, en alle beschrijvingen kloppen.. met mijn lekkage. Dus het moet daar wel zitten. Als het dan niet aan het pijpje ligt, haal ik hiermee hoe dan ook de oorzaak naar boven. Dus als het niet het pijpje is, moet ik gewoon even verder kijken daar. Zoveel potentiele lekkages zitten daar niet in de buurt.. En je vervangt nog een paar o-ringetjes, dus het wordt er nooit minder van..

    Al met al weet ik 99% zeker dat het met een nieuw pijpje is opgelost. In Amerika is een beste man die de pijpjes van ALU maakt. Omdat het een beetje een lompe constructie is om dit van (na een paar jaar broos) kunststof te maken..

    Ik bel morgen even de dealert voor wat onderdeel prijzen..

    De volgende onderdeelnummers zijn volgens mij van toepassing;

    077198405 (pijpje zelf)
    077117411A (pakkingset)
    077121437 (o-ring voor om het pijpje, ik weet niet of die in de pakkingset erbij zitten.. anders deze 2x)

    Als je de oliekoeler/steun van het blok afhaalt, zitten er een in-/uitgang voor de olie. (dat is het rare 8-vormige o-ringetje) en het pijpje wat het probleem vormt, zit met de ene o-ring in het blok, en met de andere in de koeler.
    Laatst gewijzigd door BastiaanS2; 24-01-10 om 19:20.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard re: Waterlekkage A6 4.2 V8

    Oh, ik zit even te lezen.. Het lijstje is correct zoals ik het al zei;

    077198405 (pijpje zelf)
    077117411A (pakkingset)
    077121437 Deze o-ring past op het pijpje aan beide zeiden. En nogmaals op een pijpje aan de voorkant van de oliekoeler. Dus 3x deze. Dan moet je er zijn volgens onze amerikanse vrienden..

  10. #9

    Standaard re: Waterlekkage A6 4.2 V8

    Goeddd.. Hierbij de prijzen;

    077198405 (pijpje zelf) 4.45
    077117411A (pakkingset) 25.70
    077121437 3.06 per stuk, dus in totaal 9.18

    Deze klus gaat je dus als je verder niets kapot maakt in totaal E39,33 kosten. Alle onderdelen zijn bij PON op voorraad toen ik zojuist telefonisch checkte. Nogmaals een bewijs dat het vaker voorkomt dus..

    even ter aanvulling; het pakkingsetje ziet er uit als op bijgevoegde foto. de 8-vormige o-ring vormt een verbinding tussen steun en het blok. De rest van de ringetjes die in dat setje zitten zijn interne o-ringen in de motorsteun zelf, en om deze te vervangen moet de oliekoeler dmv enkele torxboutjes uit de steun gedemonteerd worden. Dit doe je dus uit voorzorg om een toekomstige lekkage te vermijden.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door BastiaanS2; 25-01-10 om 11:42.

  11. #10

    Standaard re: Waterlekkage A6 4.2 V8

    Nou, ik heb alles bij de dealer opgehaald. Allemaal netjes binnen gekomen. Ik heb ook nog een koper/alu ringetje gekocht die bij een banjo bout gebruikt wordt, (23ct, dus daar hoefde ik niet lang over na te denken) je kan het maar vervangen denk ik dan.

    Ik was door een beetje korting 35,00 kwijt. Als het daarbij blijft ben ik blij!

    Ik tap trouwens wel mijn koelvloeistof vantevoren af. Mijn olie laat ik zitten. Tenzij er een aanwijzing komt dat er vuil in de kanaaltjes komt, dan niet natuurlijk. Maar tot nu toe wat ik heb gelezen lijkt mij dat niet perse nodig.

    Zaterdag mooi optijd beginnen, en lekker dagje beunen!

  12. #11

    Standaard re: Waterlekkage A6 4.2 V8

    Phoe.. het is voor elkaar.. Ik heb geen lekkage meer. Ik heb wat foto's gemaakt. Maar krijg ze niet op mn computer.. er zitten 5/6? imbusbouten in. En vooral aan de bovenkant is er eentje, die erg gevaarlijk is. Gelukkig kon ik op het nippertje voorkomen dat ik de bout kapotdraaide.

    Het is zeker geen klus voor de beginner. En gelukkig zag ik uiteindelijk inderdaad een lekkage zitten in de motorsteun. Het was niet het befaamde pijpje. Maar een achterliggende o-ring. Hoe het er nu naar uitziet is het opgelost. Foto's ga ik binnenkort proberen te posten.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2007
    Leeftijd
    68
    Posts
    159
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Waterlekkage A6 4.2 V8

    Ik heb ook een 4.2 V8 en het pijpje is gescheurd en er lekt, nu nog minimaal, wat koelvloeistof weg. Maar ik begrijp dat dit snel erger kan worden( bij afkoeling vd motor)
    Dus ik wil het graag verhelpen. Nu heb ik afgelopen jaar al flink wat onkosten aan mijn auto gehad, en er gaat flink wat tijd in zitten. Zijn er forummers die hier ervaring mee hebben en dit met mij en voor mij kunnen doen. Ik zorg voor de onderdelen etc. en we maken er een gezellige dag van?

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    53
    Posts
    303
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Waterlekkage A6 4.2 V8

    Mijn auto staat nu bij de garage i.v.m. deze lekkage. Echter is het buisje niet meer leverbaar, zo vertelde mij de monteur. Hopelijk is monteren van een nieuwe oliekoeler en pakking e.e.a. verholpen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •