Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Houdbaarheid motorolie

  1. #1
    john212's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    69
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Houdbaarheid motorolie

    De 2.0 TFSI (2011) kan wel 1/2 litertje olie gebruiken. Kwam (nog) nooit eerder voor gelukkig. Ik denk dat de dealer wel bijvult bij bandenwissel en APK.

    Omdat er nog een nieuwe fles in de kofferbak stond met datum juni 2014 erop even gemaild met Castrol of dit wellicht een uiterste houdbaarheidsdatum was. Het blijkt productiedatum. Maar het advies was toch om het niet meer te gebruiken omdat olie in een dichte fles max 5 jaar houdbaar is, mits koel en donker bewaard. Nou.. in de kofferbak is het niet altijd koel.
    Wat me verbaast is het volgende: ik vroeg naar de houdbaarheid van olie in aangebroken fles, niet koel bewaard. Antwoord: 6 maanden. Dat bevreemd me, immers de verversingstermijn bij Audi is 2 jaar. Dan zit de olie in de motor, waar het zeker niet altijd koel is en kan hij kennelijk wel 2 jaar mee i.p.v. 1/2 jaar.....

    Wat is wijsheid ??

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Houdbaarheid motorolie

    Lijkt me niet heel erg slecht om die olie alsnog te gebruiken om de door jou genoemde reden, hooguit voor de omzet van Castrol.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    john212's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    69
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Houdbaarheid motorolie

    Tja.. als ik het er in mei had ingegooid dan had het er nu ook nog ingezeten.

  4. #4

    Standaard Re: Houdbaarheid motorolie

    Redeneer je zo ook over een de houdbaarheid van een pak melk nadat je het hebt opgedronken?

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Houdbaarheid motorolie

    Gelukkig is olie geen melk.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard Re: Houdbaarheid motorolie

    De houdbaarheidsindicatie die zij geven gaat natuurlijk om hoe lang die olie 'als nieuw' blijft mits ongebruikt. Ik vind het vreemd dat dat termijn hier wordt vergeleken met de periode dat olie in de motor blijft bij een longlife-interval. Nee, olie blijft in je motor niet 2 jaar als nieuw. En nee, olie in een geopende verpakking is niet hetzelfde als motorolie in je motor waar vocht met regelmaat uit verdampt als je de motor warm rijdt. Daarbij, een verversingtermijn van 2 jaar aanhouden bij een motor die al gevoelig is voor vervuiling is niet verstandig.

  7. #7
    john212's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    69
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Houdbaarheid motorolie

    Niet verstandig ??? Is gewoon volgens het geadviseerde onderhoudsschema van Audi. Daar bij Audi zijn ze best wel verstandig denk ik.

    Reactie bij de dealer vanmiddag: als U het een vervelend idee vindt om deze olie bij te vullen dan vullen wij het aan. 3/4 ltr bijgevuld - kostenloos.
    Prima service !!

  8. Ad
  9. #8
    john212's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    69
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Houdbaarheid motorolie

    Ja....in dat geval had ik het immers opgedronken op het moment dat het nog goed was !!!

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Houdbaarheid motorolie

    Die 2 jaar tussen verversingen is niet verstandig. Dat heeft Audi vooral gedaan voor de leasemarkt om de kosten laag te houden. Ik zou elk jaar minimaal verversen, afhankelijk van de gereden meters.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10
    john212's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    69
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Houdbaarheid motorolie

    Ik rijd ongeveer 15.000 km per jaat

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •