Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Opgelost! Onregelmatig stationair lopen 2.0TFSI

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    36
    Posts
    49
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Opgelost! Onregelmatig stationair lopen 2.0TFSI

    Beste Audi-liefhebbers

    Bij deze wil ik de problemen die ik heb ondervonden met mijn A3 2.0TFSI m.b.t. het moeilijk en onregelmatig stationair lopen met jullie delen.
    Mijn A3 begon ongeveer een maand geleden steeds moeilijker stationair te lopen. Hij liep in een soort cyclus waarbij het een seconde of 4 leek alsof ie op 3 poten liep, daarna werd de RPM-naald weer stabiel en kwam heel langzaam maar steady omhoog tot een toerental van ongeveer 1400RPM, waarna het weer naar beneden viel en weer stoterig begon te draaien en het verhaal opnieuw begon.
    Ik kwam erachter dat wanneer ik elektrisch vermogen gebruikte wanneer de naald rustig aan het klimmen was deze stopte, of zelfs weer omlaag ging. Wanneer ik het elektrisch vermogen minderde (ventilatie lager/verlichting uit/of geen stuuruitslagen meer maakten) kwam de cyclus weer op gang.
    In de garage zelf gekeken of ik ergens valse lucht kon ontdekken maar niks te vinden. LMM was schoon, de luchtinlaattempsensor schoongemaakt (die was vuil met zwarte smurrie (carterontluchting)) hierna leek het kort alsof de motor beter liep, maar met dat ik de straat uit was kwam het probleem terug.
    Omdat ik net verhuist ben naar brabant langsgegaan bij Van Mossel in Waalwijk (mijn ervaringen aldaar zijn in een ander bericht terug te lezen, maar waren ronduit teleurstellend) Daarom toch maar een afspraak gemaakt bij PON in Barneveld omdat ik daar eerder altijd goed geholpen ben.
    Auto erheen gebracht, een A1 meegekregen voor een dagje (ook leuk) voor 55euro en omdat ik speciaal uit Brabant was gekomen geen limiet op de KM's. Met dat ik wegrij hoor ik op de radio van de actie dat een A1 maar 29euro zou kosten.... Spijtig....

    Volgende dag word ik gebeld, ze hebben test gereden de nulstand opnieuw ingelezen in de gasklep, mijn K&N luchtfilter (die er al 20.000km inzit) vervangen voor een orgineel, want daar zou valse lucht aangezogen worden (LMM komt pas na het luchtfilter, dus al zou er valse lucht aangezogen worden, zou ik het niet moeten merken... Correct me if I'm wrong) Een heel lang verhaal over wat ze gedaan en geprobeerd hebben, kortom €278,00 en het probleem is er nog steeds.. Hij was ook wel erg extreem getjooeendd (standaard chip van JDEngineering)..
    Dus ik rij terug naar huis, en met dat ik weer in het zuiden ben loopt de auto weer moeilijk. Ik balen en weer radeloos.

    En wat doe je als je radeloos bent en je zorgen maakt over het welzijn van je geliefde Audi? Juist het forum maar weer op.
    Besloten om maar naar Coen Donkers (Audiparts Veghel) te rijden afgaande op de verhalen hier van het forum, en wat me daar gebeurde??


    Ik kom eraan, allereerst keek ik verlekkerd rond want alleen maar S en RS embleempjes daar buiten, schadegevallen aan de zijkant, en wanneer je binnenkomt wordt je verwelkomt door een 3.0TFSI op een sokkel, en een heleboel andere motorblokken op pallets (NICE!!)
    Receptie staat me te woord, ik laat filmpje zien op m'n tel van het moeilijk stationair lopen, en een monteur loopt met me mee naar de auto, start de motor en steekt de stekker erin.... Binnen 3 seconde zegt hij "ik zie het al"........
    Motorkap open, trekt de kunststof kap bovenop het motorblok los, kijkt eronder, hand eronder en ik hoor PSSSSTT..... "zet m maar uit"
    Motor uit, hij koppelt de luchtaanzuiging los, legt de kap aan de kant, en drukt op een zwartrond kunststof deel bovenop het blok (carterventilatie, zal proberen foto toe te voegen, heb de produktcode ook) en wederom hoor je de lucht eruit sissen. Probleem gevonden!
    En dat binnen pak een beet 50 SECONDEN? Hij loopt naar binnen, belt de audidealer of ze het onderdeel op vooraad hebben, en ja hoor, toevallig was er al aan collega van CD bij de dealer, en nam het onderdeel gelijk mee.
    Terug bij de auto, 2 stekkertjes los, 4 schroefjes, onderdeeltje eraf, nieuwe erop, schroefjes vast, stekkertjes vast....
    En fijn een rondje de auto flink doortrekken maar geen foutmelding meer te bekennen. En hij loopt als een zonnetje.
    Kosten.. €73 euro + resultaat IPV €278 euro mij een orgineel filter aansmeren, en de kwaliteiten van JD in het gering trekken.

    Vandaag PON Barneveld opgebeld en het enige wat ze voor mij kunnen doen is de rekening van het vervangend vervoer op hun nemen. (die ik toch heb moeten aftanken) dus enige wat hun eraan geleden hebben is een 160km toename op de KMstand van de A1.
    Het excuus was dat het probleem niet aanwezig was toen de monteurs ermee bezig waren, en het daarom zoeken was naar een speld in een hooiberg. Daar kan ik nog inkomen, maar met lopende motor hoefde er maar heel iets op dat onderdeel gedrukt te worden en je hoorde het sissen... Dus ik ben benieuwd hoe ze hun onderzoek doen..

    Ik hoop dat iemand hier in de toekomst wat aan heeft, ik heb mijn hart een beetje kunnen luchten, helaas heeft mijn portemonee ook goed kunnen luchten voor een onderdeel van €30,- (€355,-totaal)
    Lek Carterontluchting.jpg
    Laatst gewijzigd door tom; 22-06-12 om 19:13.

  2. #2

    Standaard Re: Opgelost! Onregelmatig stationair lopen 2.0TFSI

    hallo ik heb het zelfde probleem ongeveer, hij loopt ook slecht stationair maar niet altijd.
    Als ik me oor op het zwarte rondje hou dan hoor ik lucht er door heen gaan. wat is het onderdeelnummer? voor die 30 euro kan ik het altijd proberen

  3. #3
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Opgelost! Onregelmatig stationair lopen 2.0TFSI

    Er zijn meerdere soorten en bijbehorende revisies van PCV valves.
    De revisie die je moet plaatsen is afhankelijk van wat er nu in zit.
    Het onderdeelnummer staat trouwens op de onderkant.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  4. #4

    Thumbs up Re: Opgelost! Onregelmatig stationair lopen 2.0TFSI

    Beste Thijmen,

    Wil je nog even bedanken voor je review.
    Ik baalde verschrikkelijk toen mijn auto zo raar stationair liep en eergisteren het motorlampje ging branden.
    Voordat ik de LMM wilde vervangen toch even googlen en ik stuitte op jouw stukje.
    Toen ik het onderdeeltje, PCV Valve, verder googlde, verscheen massaal op Engelse audi forums hetzelfde probleem.
    Zelfs een youtube filmpje met precies mijn kwaal. Schijnt een veel voorkomende probleem te zijn en Audi heeft daarom die valve verbeterd.
    Dus naar de Audi dealer, zij vertelde mij dat ik ook gelijk de pakking beter kon vervangen.
    Voor de zekerheid maar gedaan maar dat was achteraf niet nodig. 4 Schroeven, 2 slangetjes en klaar...
    10 minuten werk en hij rijdt weer als een zonnetje. Even stukje rijden en foutmelding ook weg. Totaal met pakking €70,-
    Helemaal blij :-).
    Daarom.....wil ik je bedanken voor je stukje anders was ik er nooit achter gekomen en scheelt weer in mijn centen.
    Gr. Will
    Laatst gewijzigd door WillS3; 05-05-14 om 20:26.
    Where we go we don't need roads

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2012
    Leeftijd
    41
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS3

    Standaard Re: Opgelost! Onregelmatig stationair lopen 2.0TFSI

    Hoi allen,
    Ik voeg me bij de PCV valve club. Octavia 2.0 TFSI draaide onregelmatig/schokkerig, vooral bij warme motor. Na verloop van tijd ook de specifieke kwaal van stationair opspinnnen tot 2000 toeren en dan met een schok terugvallen naar 750 + check engine light.
    PCV valve + pakking zelf vervangen (ook voor een leek als mij een makkelijk klusje) en alle kwaaltjes van de baan. Na een paar stukjes besloot de auto dat ook het motorlampje weer uitkon.

    Hopelijk heb ik er niet te lang mee rondgereden want het was toch een vettig boeltje binnenin de leidingen.


  6. #6
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Opgelost! Onregelmatig stationair lopen 2.0TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tnu Bekijk Berichten
    Hopelijk heb ik er niet te lang mee rondgereden want het was toch een vettig boeltje binnenin de leidingen.
    Dat is een probleem wat voorkomt bij alle direct ingespoten motoren (carbon deposits) en de sludge is grotendeels te voorkomen met een catchcan. binnenkort ga ik met de stethoscoop het inlaatspruitstuk en de inlaatkleppen inspecteren.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  7. #7
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Opgelost! Onregelmatig stationair lopen 2.0TFSI

    Stethoscoop??
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  8. Ad
  9. #8
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Opgelost! Onregelmatig stationair lopen 2.0TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Stethoscoop??
    Oops.. Ik bedoel een endoscoop. Die zijn een stuk makkelijker om doorheen te kijken.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2016
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Opgelost! Onregelmatig stationair lopen 2.0TFSI

    beste,

    naar lang zoeken ben ik bij deze forum uitgekomen.
    Auto loopt stationair niet goed ondanks dat ik de injectoren heb laten reinigen .
    Nu heb ik hier het antwoord gevonden,
    Alleen het onderdeel waar jullie het over hebben is te zien op de link.tenmisnte dat hoop ik toch.

    http://ap-auto.nl/olieafscheider-ont...g-audi-a3.html


    alvast bedankt,

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    42
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Opgelost! Onregelmatig stationair lopen 2.0TFSI

    Hallo Thijmen,
    Ik heb not nu toe 3x het probleem gehad in een half jaar dat hij tijdens het starten stond te dansen.
    Indien ik gas geef dan loopt hij wel gewoon en slaat hij niet af.
    Ik wil de klep eens gaan vervangen.
    Heb wel een A6 maar ook 2.0tfsi.
    Is dit het onderdeel?:

    https://www.auto-onderdelen24.nl/vaico/7077971

    Wil het zelf eens vervangen om te kijken of dit het probleem is.

    bedankt.

  12. #11
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Opgelost! Onregelmatig stationair lopen 2.0TFSI

    Sinds vandaag motor storings lampje en onregelmatig toerental met stationair. OBD Uitlees apparaat erop gezet met 2 codes :

    P0507 - Staionair toerentalregeling (IAC) RPM hoger dan verwacht
    P2187 - Brandstofmengsel te arm bij staionair draaien - Bank 1

    Dat is ook wat ik waarneem, toen maar de motor kap open gemaakt, en er is een duidelijk sissend geluid te horen van de ronde klep boven op het motor blok. Onderdeel nummer wat er op staat is 06H 103 495 , als ik hier op zoek zie ik een complete klep staan voor de carterventilatie / olie afscheider. Diverse prijzen rond de 50 Euro.

    Keep you posted.
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  13. #12
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Opgelost! Onregelmatig stationair lopen 2.0TFSI

    Vandaag nieuwe unit gemonteerd. Deze gekocht op auto onderdelen site voor 50 euro. Navraag bij de dealer kost deze unit 115euro inclusief btw. En dan moet ie er nog op natuurlijk dus ik denk dat je zo'n 200 euro verder bent. Als je nog een diagnose laat doen voor 60 euro initieel en misschien nog meer als ze het niet vinden. Dan tikt het lekker door.

    Membraan is gescheurd. Heb een foto toegevoegd.

    membraan.jpg
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •