Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Levensduur katalysatoren bij tuning 3.0 TFSI

  1. #1
    skylinemike's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    542
    Kudos
    24
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Levensduur katalysatoren bij tuning 3.0 TFSI

    Sinds deze zomer ben ik in bezit van een A5 Cabrio met de 3.0 TFSI motor. In de toekomst zou ik wellicht wat meer potentieel uit de motor willen halen, maar niet ten koste van het comfort en betrouwbaarheid. Omdat op het internet flink wat geschreven wordt over opgeblazen katalysatoren met deze motoren (vooral in de US, waar deze motor het meeste geleverd is), zou ik graag wat meer informatie willen inwinnen van gebruikers in Nederland.

    Zijn er leden in het bezit van een 3.0 TFSI met andere motorsoftware en/of andere supercharger pulley's (single pulley / dual pulley)? Ik zou graag willen weten óf jullie auto nog de originele katalysatoren heeft, of als deze kapot zijn gegaan; bij welke kilometerstand en hoe lang na de tuning (of met standaard software). Ik heb namelijk gelezen dat de katalysatoren vaak een kort leven hebben, zelfs met de standaard OEM software.

    Zie bijvoorbeeld: https://www.audizine.com/forum/showt...our-stock-cats
    Nu: Audi E-Tron 55 (2020) / Audi A5 3.0 TFSI quattro (2015) / Audi A5 3.0 TDI quattro (2015)

  2. #2

    Standaard Re: Levensduur katalysatoren bij tuning 3.0 TFSI

    Wij rijden een 3.0tfsi uit 2009. km stand nu 236.500. Bij km stand 150.000 is deze getuned naar 437pk, en de originele kats zitten er nog onder.

    maar goed dit zegt niet alles. Wij spreken zelden dit vermogen aan, auto wordt altijd netjes warm gereden. Er gaat regelmatig een kat cleaner in de tank.
    Laatst gewijzigd door Vintiem; 03-11-19 om 09:23.

  3. #3
    AbuDhabiJB's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    40
    Posts
    122
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Levensduur katalysatoren bij tuning 3.0 TFSI

    Ik heb sinds deze zomer een A5 Sportback 3.0 TFSI en na een maand heb ik deze getuned naar 400pk en 520 Nm. De rest is allemaal nog origineel. (Tuning via OBD SA-Tuning)
    Zojuist de auto opgehaald van een grote beurt en hier ook nog even naar laten kijken. Er is niks geks aangetroffen en dus ook geen slijtage. Ik denk nog na over een pulley upgrade, alleen is dat enorm duur hier. Het hangt natuurlijk wel erg af, van wat voor soort tuning je laat doen. Als je een tuning box laat monteren en je sensoren zo voor de gek gaat houden is het vragen om ellende lijkt me. Mocht je wat willen lezen over mijn software: https://satuning.co.uk/

  4. #4
    Arjend's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2018
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Levensduur katalysatoren bij tuning 3.0 TFSI

    Hallo,
    Ik heb een S4 avant, die is getuned bij JDENGINEERING
    bij ong 100000 km, bij 220000, nieuwe kats eronder gezet, ze stonken en bij apk te hoge emissies, maar wel racekats,(200 cells) die zijn van metaal, dus die houden het wel langer uit. En betere doorstroming

  5. #5
    skylinemike's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    542
    Kudos
    24
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Levensduur katalysatoren bij tuning 3.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjend Bekijk Berichten
    Hallo,
    Ik heb een S4 avant, die is getuned bij JDENGINEERING
    bij ong 100000 km, bij 220000, nieuwe kats eronder gezet, ze stonken en bij apk te hoge emissies, maar wel racekats,(200 cells) die zijn van metaal, dus die houden het wel langer uit. En betere doorstroming
    Bedankt voor de informatie. Heb jij ook een andere compressor pulley (stage 2), of alleen software? Iedere 100 000 km nieuwe katalysatoren is wel relatief snel. Heb je de nieuwe kats op een 'koudere' plek (verder in de uitlaat) gehangen dan de standaard kats, die precies na het uitlaatspruitstuk zitten?
    Nu: Audi E-Tron 55 (2020) / Audi A5 3.0 TFSI quattro (2015) / Audi A5 3.0 TDI quattro (2015)


  6. #6

    Standaard Re: Levensduur katalysatoren bij tuning 3.0 TFSI

    Vergeten specifiek te melden in mijn eerdere post. Ik heb de compressor pulley stage 2, aanpassing.
    Laatst gewijzigd door Vintiem; 13-12-19 om 19:31.

  7. #7
    Arjend's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2018
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Levensduur katalysatoren bij tuning 3.0 TFSI

    De kats hebben het waarschijnlijk dan ong 220000 km uitgehouden en ga er vanuit nu geen problemen meer te krijgen( de orginele zijn keramische en deze metaal)
    Mijne is stage 3 getuned je kan op de website van JD kijken wat verschillende stages inhouden(470 ok en 600 nm)
    Met deze kats ong 5% extra vermogen
    Ze zitten op de orginele plaats, zien er hetzelfde uit, alleen lambdadondes zitten op een iets andere positie.
    Ik heb ze via eBay gekocht bij
    Carbotec.de



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  8. Ad
  9. #8
    Arjend's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2018
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Levensduur katalysatoren bij tuning 3.0 TFSI

    Carbotec klopt niet meer, goed op eBay zoeken....


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  10. #9
    skylinemike's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    542
    Kudos
    24
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Levensduur katalysatoren bij tuning 3.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjend Bekijk Berichten
    De kats hebben het waarschijnlijk dan ong 220000 km uitgehouden en ga er vanuit nu geen problemen meer te krijgen( de orginele zijn keramische en deze metaal)
    Mijne is stage 3 getuned je kan op de website van JD kijken wat verschillende stages inhouden(470 ok en 600 nm)
    Met deze kats ong 5% extra vermogen
    Ze zitten op de orginele plaats, zien er hetzelfde uit, alleen lambdadondes zitten op een iets andere positie.
    Ik heb ze via eBay gekocht bij
    Carbotec.de
    Nogmaals bedankt voor de informatie. Als de katalysatoren het zo lang uithouden met een stage 3 (bij JD is dat volgens mij single pulley + airbox), dan zal het bij nader inzien wel meevallen. Hoeveel toeren maakt de motor maximaal bij jou, 7000 rpm? En heb je olieverbruik na het tunen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AbuDhabiJB Bekijk Berichten
    Ik heb sinds deze zomer een A5 Sportback 3.0 TFSI en na een maand heb ik deze getuned naar 400pk en 520 Nm. De rest is allemaal nog origineel. (Tuning via OBD SA-Tuning)
    Zojuist de auto opgehaald van een grote beurt en hier ook nog even naar laten kijken. Er is niks geks aangetroffen en dus ook geen slijtage. Ik denk nog na over een pulley upgrade, alleen is dat enorm duur hier. Het hangt natuurlijk wel erg af, van wat voor soort tuning je laat doen. Als je een tuning box laat monteren en je sensoren zo voor de gek gaat houden is het vragen om ellende lijkt me. Mocht je wat willen lezen over mijn software: https://satuning.co.uk/
    Als ik ga ‘tunen’ dan zal ik waarschijnlijk voor Amerikaanse APR software kiezen, die hebben echt veel ervaring met deze motor. In Duitsland is APR ook een van de weinige aanbieders die met TUV gütachten software verkopen (goedgekeurde software), volgens mij zijn alleen ABT en MTM ook aanbieders die dit doen.

    Op Audizine heb ik daarnaast gehoord dat APR de 3.0 TFSI motor met een iets hogere AFR (Air-Fuel Ratio) laten lopen, waarschijnlijk om de katalysatoren langer te laten leven. APR zegt ook dat de katalysatoren in principe heel blijven totdat je beide compressor pulleys gaat veranderen.

    APR is wel een serieuze tuner, zie hier bijvoorbeeld een TT RS emissiemeting (voor TUV goedkeuring) met APR software:
    APR Deutschland.png
    Nu: Audi E-Tron 55 (2020) / Audi A5 3.0 TFSI quattro (2015) / Audi A5 3.0 TDI quattro (2015)

  11. #10
    Arjend's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2018
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Levensduur katalysatoren bij tuning 3.0 TFSI

    ik heb eerlijk gezegd nog nooit het uiterste gevergd van de motor, weet ook niet hoe hard hij kan bv. motorolie verbruik is aanzienlijk 1lt 0- 3 a 4000, (ik heb hem onlangs ververst en geflushed, en met mobil 1 afgevuld, dit moet je ook wel 1 keer per jaar doen), ik rij wel veel relatief korte stukken en file en stad enz. daardoor is he benzine verbruik ook een krappe 1 op 7,5, let er ook op dat ze de DSG aanpakken als je die hebt, mijne schakelt bij rustig rijden bij 2200 t/m. bij sportief rijden schakelt hij als een F1 , echt geweldig moet ik zeggen

  12. #11
    skylinemike's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    542
    Kudos
    24
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Levensduur katalysatoren bij tuning 3.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjend Bekijk Berichten
    ik heb eerlijk gezegd nog nooit het uiterste gevergd van de motor, weet ook niet hoe hard hij kan bv. motorolie verbruik is aanzienlijk 1lt 0- 3 a 4000, (ik heb hem onlangs ververst en geflushed, en met mobil 1 afgevuld, dit moet je ook wel 1 keer per jaar doen), ik rij wel veel relatief korte stukken en file en stad enz. daardoor is he benzine verbruik ook een krappe 1 op 7,5, let er ook op dat ze de DSG aanpakken als je die hebt, mijne schakelt bij rustig rijden bij 2200 t/m. bij sportief rijden schakelt hij als een F1 , echt geweldig moet ik zeggen
    De DSG zal ik inderdaad ook laten aanpassen, bij rustig rijden schakelt hij namelijk te vroeg over. Daarnaast zal de koppeling waarschijnlijk een beetje gaan slippen als je de DSG niet aanpast.

    Ik heb nu over 7000 km (waarvan 1000 km door Duitsland, met langdurig >180 km/h en een paar keer snelheidsbegrenzer) geen meetbaar olieverbruik, het oliepijl staat nog steeds op maximaal, maar ik heb wel een lagere kilometerstand en ik rijd de auto goed warm (pas boven de 2500 rpm na 80 graden olietemperatuur). Ik denk dat de motor überhaupt niet zo hard hoeft te werken met 272 pk. Inmiddels heb ik ook een keer de olie ververst, om de 10 000km olie verversen lijkt mij een stuk beter dan om de 30 000km.
    Nu: Audi E-Tron 55 (2020) / Audi A5 3.0 TFSI quattro (2015) / Audi A5 3.0 TDI quattro (2015)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •