De originele luchtmassameter (LMM) van de 7A-motor heeft een hoofdluchtkanaal met een diameter van 50 mm (meet-bypass: 8 mm). De LMM heeft echter genoeg "vlees" om het kanaal groter te maken en dus de stroom te vergroten. Eea. wordt ook op deze site in het Duits uitgelegd: http://www.20v-sauger-tuning.de/

Het is ideaal gebleken om de diameter van 53,75 mm te vergroten. De reden voor dit oneven aantal is dat de meetbypass ook moet worden uitgeboord met dezelfde procentuele waarde. Een boor met een diameter van 8,6 mm is snel gevonden, een met een diameter van 8,64 mm is lastiger...

Procedure:

- Demontage van de meetelektronica en het rooster

- Vergroten van het meet-bypass-kanaal van 8 mm tot 8,6 mm (alleen boren tot het einde van het bypass-kanaal)

- Vergroten van het hoofdluchtkanaal van 50 mm naar 53,75 mm

- Zet de meetelektronica en het rooster weer in elkaar

resultaat:

+ De gezamenlijke doorlaat van de luchtmassameter gaat van 2.013,76 mm² naar 2.327,15 mm². Ergo: 15,5% oppervlakte/doorstroom (het verlies van het rooster is niet meegerekend)

Grappig detail. Op de eerder genoemde site is ook informatie te vinden over de oppervlakte van het originele (en aangepaste) gasklephuis. In originele toestand is dit reeds 2.433,32 mm², dus groot genoeg. Feitelijk wordt de luchtstroom dus "geknepen" door de luchtmassa meter.

Nu mijn Audi in de winterstalling staat heb ik tijd om dit experiment voor te bereiden. Komend voorjaar wil ik gaan testen. Er wordt gewaarschuwd voor een te mager lopende motor met de originele injectoren, maar omdat ik die reeds heb gewisseld voor de Bosch upgrade ben ik daar niet zo bang voor. Ik kan zelfs nog een beetje afstellen over de instelbare brandstofdruk regelaar. De motor loopt nu (met de standaard LMM) stationair te rijk. Dit is ook de hoofd reden voor de aanpassing. De vermoedelijke vermogenswinst is mooi meegenomen.

Wat vinden jullie van dit experiment? Heeft hier iemand ervaring mee? Verder tips en opmerkingen zijn welkom!