Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: 3.0TFSI compressor Poly V-riem slipt bij plankgas geven

  1. #1

    Standaard 3.0TFSI compressor Poly V-riem slipt bij plankgas geven

    Hoe langer we A6 (c6) 3.0tfsi hebben hoe meer eigenaardigheden me opvallen.
    Even voor het complete plaatje: De auto is door de vorige eigenaar stage2 getuned, waarbij voor stage 2 de poelie van de compressor is gewijzigd.

    Een van de opmerkelijkheden die ik ervaar is dat als ik plankgas geef er vaak korte haperingen zitten in de vermogensopbouw, dit voelt onnatuurlijk in zoverre ik dit kan beoordelen.

    Vandaag eens even met onder motorkap gekeken en iemand plankgas laten geven. Op dat moment zie ik een fractie van een seconde de riemspanner bewegen, als ware het dat hij strakker moet spanner en klinkt er een kort slepend geluid. Echter is dit strakker spannen wel tegen de draairichting van de riem in. En dat vind ik vreemd, zou eerder verwachten dat de spanner dan meebeweegd met de draairichting van de riem.

    Nog tijdens het plankgas geven hersteld dit zich weer maar wel apart. Bij flink gasgeven doet dit fenomeen zich niet voor, echt alleen bij plankgas geven.

    waar dit te zoeken, riemspanner end of life of toch een te grote poly riem? Ter info, de af fabriek standaard Poly riem afmeting is 1270 en de mijne meet 1274. Maar dit is gedaan vanwege de andere compressor poelie neem ik aan.

    kan wel weer alles gaan vervangen maar eerst maar een de ideeen/meningen peilen.

    ik hoor graag jullie mening.

    thanks.

    groet,
    vincent

  2. #2
    Blue Whale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    60
    Posts
    1.365
    Kudos
    46
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0TFSI compressor Poly V-riem slipt bij plankgas geven

    De compressor maakt bij jouw A6 meer omwentelingen dan de krukas t.o.v. standaard als gevolg van het plaatsen van een compressor poelie met kleinere diameter. Hierdoor wordt de totale omtrek over alle rollen/poelies iets kleiner. Je zou dus na tuning een kleinere riem verwachten. De steller moet dit compenseren. Weet je zeker dat de krukas poelie niet ook vervangen is? In dat geval moet de omtrek juist weer wat groter worden.
    Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic Hartog Tuned Mijn voorsteltopic
    Voorheen: 2011-2016 B7 Limo 2.0TFSI Quattro Tiptronic

  3. #3

    Standaard Re: 3.0TFSI compressor Poly V-riem slipt bij plankgas geven

    Dat dacht ik al, dat hij juist kleiner zou moeten zijn dan de standaard riem. Wat betreft de krukaspoelie weet ik niet, was bij aankoop niet genoemd maar de compressorpoelie wel. Zal eens kijken of het de verkoper nog op de whatsapp heb.

  4. #4
    Blue Whale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    60
    Posts
    1.365
    Kudos
    46
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0TFSI compressor Poly V-riem slipt bij plankgas geven

    Voor wat het waard is, een overzicht van riem maten voor de B8 3.0 tfsi:

    https://www.audizine.com/forum/showt...-Number-Thread
    Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic Hartog Tuned Mijn voorsteltopic
    Voorheen: 2011-2016 B7 Limo 2.0TFSI Quattro Tiptronic

  5. #5

    Standaard Re: 3.0TFSI compressor Poly V-riem slipt bij plankgas geven

    Die is op zich wel interessant want daar gebruiken ze gewoon de standaard riem (1270) of de Gates van 1272 bij alleen een compressor poelie upgrade.
    de 1274 die er bij mij op ligt is dus gewoon echt wel te ruim, 2mm voor wat het waard is.

    Net info van de verkoper ontvangen en hij geeft aan alleen de compressor poelie.

    ik ga gewoon een stock poly riem erop zetten, kijken wat dat doet.
    Laatst gewijzigd door Vintiem; 23-11-19 om 20:50.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •