Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 37

Onderwerp: Quattro breekt uit bij regenweer?

  1. #1

    Standaard Quattro breekt uit bij regenweer?

    Beste,

    Sinds augustus eigenaar van mijn eerste Audi, het is een Q5 Quattro geworden, heel tevreden maar sinds het beginnen regenen is, is de wagen al een aantal keer 'uitgebroken' in een bocht. Het ging steeds over een bocht gelijk of groter dan 90 graden waarbij de achteras kort 'schuift'. Door simpelweg gas bij te geven, corrigeerde de wagen zichtzelf onmiddellijk. Het gebeurt zowel bij optrekken (bocht inrijden komende van een rond punt) als zonder gas geven (het naderen van een klaverblad waarbij snelheid werd geminderd en dus geen gas werd gegeven) en het ligt zeker niet aan overdreven snelheid.
    Banden zijn in orde, nagekeken door bandencentrale en garage (Pirelli 4 seizoensbanden), verder is hij bij de garage volledig nagekeken (aandrijving, remmen, wielen, ...).

    Ik ging er altijd vanuit dat een Quattro je het gevoel zou moeten geven dat je aan de baan 'plakt' en dus een stabielere rij-ervaring hebt, maar dat blijkt niet zo te zijn. Let wel, het gebeurt enkel in bovenstaand scenario, bij droog weer heb ik hier helemaal geen last van. Is dit Quattro - eigen en moet ik de wagen nog wat beter leren kennen, of is er toch iets meer aan de hand? De wagen is omgebouwd naar lichte vracht, waardoor er op de achteras minder gewicht zit, kan dit er iets mee te maken hebben?

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Blue Whale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    60
    Posts
    1.365
    Kudos
    46
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Ik ken deze Pirelli's niet, maar met een 4-seizoenenband heb je nooit de ideale band onder de auto. Ik heb ca 20 jaar ervaring met verschillende 4-wiel aandrijfsystemen van VAG. Ik herken je klachten niet.
    Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic Hartog Tuned Mijn voorsteltopic
    Voorheen: 2011-2016 B7 Limo 2.0TFSI Quattro Tiptronic

  3. #3

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Van welk jaar is deze auto? Wat voor type pirelli banden zitten exact op, hoeveel profiel nog en hoe oud zijn ze? Uitlijning klopt is in orde en op het juiste ondersteltype afgesteld?

  4. #4

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Bedankt voor je reactie. Ik begrijp inderdaad intussen dat 4 seizoensbanden niet ideaal zijn, bij de Audi dealer hebben ze ook bij regenweer getest met winterbanden en dat was hetzelfde probleem

  5. #5
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Ook winterbanden zijn niet ideaal met regen, met een set goede zomerbanden zal het probleem waarschijnlijk al verholpen zijn.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    112
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Winterbanden zonder ijzel en 4 seizoen banden in regen zullen nooit je zomerbanden kunnen evenaren.. Dit ligt zeker aan je banden. Probeer eens zomerbanden
    Audi A6 3.0 TDI 245pk Quattro S-tronic 2012

  7. #7

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Zomerset als beste in wet handling? Niet helemaal mee eens, maar los daarvan vind ik het vreemd dat je achterkant uitbreekt. Zo staan Audi's niet bekend. Daarom zou ik naast de banden ook naar je onderstel/uitlijning kijken.

  8. Ad
  9. #8
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Winterbanden presteren slechter op nat wegdek als de temperatuur boven 8 gr. komt.
    Ik heb (zomer) Pirelli's onder mijn A5 (cabrio) 3.0 TFSI quattro en heb het uitbreken nog nooit meegemaakt. Ook niet bij stevig wegrijden op nat wegdek met direct een 90 gr. bocht. Maar ik zoek ook niet de grens op.

  10. #9

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Hallo iedereen, eerst en vooral bedankt voor jullie reacties en advies. Op basis van jullie feedback zou ik dan hetvolgende doen:

    1. Bezoekje aan bandencentrale voor zomerbanden & uitlijnen.
    2. Winterbanden pas opleggen als het minder dan 8 graden. Lijkt het jullie een alternatief om vanaf het kouder wordt de vierseizoensband terug te leggen ipv de zomerband? Deze zijn immers nog goed en zo moet ik dit jaar geen 2 nieuwe bandensets kopen.

    Iets wat ik initieel niet gezegd heb, omdat het me niet relevant leek, is dat de wagen een lichte vracht is, heeft maw geen achterbank. Zou dit kunnen meespelen? Immers zit er nu minder gewicht op de achteras. Bij nazicht lijkt me dit verwaarloosbaar (1830 kg ipv 1900 kg) maar je weet nooit...

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Allseason-banden zijn in elk seizoen een compromis. Voor het beste weggedrag kun je beter kiezen voor banden voor het betreffende seizoen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Quattro breekt uit bij regenweer?

    Inderdaad een all season band mist wat in de zomer en mist wat in de winter, persoonlijk zou ik de banden eraf draaien en verkopen, ik heb nou eenmaal slechte ervaringen met deze banden.
    Het gewicht mag hier geen invloed op hebben, dat zou gevaarlijk zijn en dus zeker geen regel.

    Dus mijn mening, banden inruilen of verkopen zodra het kouder gaat worden en in de lente een zomer set aanschaffen.

    Succes


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  13. #12

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Misschien hoort dit huis op een ander topic, maar ik probeer het toch maar :-). Wat raden jullie aan van banden? Ik hoor dat B'stone Dueler en M'lin Latitude goed scoren. Of maakt dit niet zoveel uit als het maar een A-merk is. Bandenmaat is 235/55/19

  14. #13

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Die 8 graden grens is niet heilig heren. Hier bijvoorbeeld een wet handling test met zomer, winterbanden, crossclimate en 4-season banden bij 15 graden waar de zomerband het slechtst scoort: https://www.youtube.com/watch?v=zNuqGUgbcIk&t=1m30s Natuurlijk

    Ook met een goede 4 seasonband rondom zou je toch eerder onderstuur moeten hebben dan overstuur..? Mocht je nog naar uitlijning laten kijken moet je wel even goed nagaan welk type onderstel je hebt, het juiste onderstel moet geselecteerd worden in de uitlijncomputer.

  15. #14

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Die 8 graden grens is niet heilig heren. Hier bijvoorbeeld een wet handling test met zomer, winterbanden, crossclimate en 4-season banden bij 15 graden waar de zomerband het slechtst scoort: https://www.youtube.com/watch?v=zNuqGUgbcIk&t=1m30s Natuurlijk

    Ook met een goede 4 seasonband rondom zou je toch eerder onderstuur moeten hebben dan overstuur..? Mocht je nog naar uitlijning laten kijken moet je wel even goed nagaan welk type onderstel je hebt, het juiste onderstel moet geselecteerd worden in de uitlijncomputer.
    "Nagaan welk onderstel ik heb", hoe doe ik dat? Of checken ze dit bij de bandencentrale wanneer hij wordt uitgelijnd?

  16. #15

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SDJ07 Bekijk Berichten
    "Nagaan welk onderstel ik heb", hoe doe ik dat? Of checken ze dit bij de bandencentrale wanneer hij wordt uitgelijnd?
    Welk jaar is je auto.

  17. #16

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    09/2013

  18. #17

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Kijk even op je sticker 1e bladzijde serviceboekje of in uitsparing reservewiel. De mogelijkheden zijn voor jou 1BA (standaardonderstel), 1BV (sportonderstel), 1BL (onderstel met elektr. geregelde demping), 1BD (sportonderstel), 2MT (sportonderstel). Als je 1BA, 1BV of 1BL hebt even opletten, vanaf modeljaar 2013 is wielvlucht bij jouw auto op vooras -24’ ± 23’ in plaats van -25′ ± 23′. Volle brandstoftank en banden op de aanbevolen spanning. Stuur met (steeds kleiner wordende) schommelende beweging in middenstand zetten.

    Als je nog andere banden zoekt kan http://www.tyrereviews.co.uk/ helpen. En https://banden.autoweek.nl/ voor prijsvergelijk maar dan moet je natuurlijk wel iemand hebben die ze wil plaatsen.

  19. #18

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Kleine update, bandenspanning stond overal op 2,7, terwijl dit volgens de handleiding maar 2,1 mag zijn (indien 2 p en weinig geladen). Intussen aangepast, nu wachten op regen om te zien of het iets uitmaakt

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    34
    Posts
    35
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    Nog even over pirelli. Ik heb pirelli's liggen onder mijn volvo v60 bedrijfswagen (standaard zo geleverd).

    Ik ben hier absoluut niet over te spreken. Grip bij droog is ok ( niet speciaal) maar bij regen moest ik al een bompa gaan rijden en erg veel anticiperen op voorhand vanwege de zwaar ondermaatse grip.

    Sindskort 2 nieuwe Michelin Pilot Sport 4 op de vooras liggen. Het verschil is bijna niet te geloven. Ook veel beter stuurgevoel.
    Laatst gewijzigd door yannickc; 10-10-19 om 21:41.

  21. #20
    ferre10's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2017
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Quattro breekt uit bij regenweer?

    ik ervaar precies hetzelfde met precies dezelfde banden op mijn A5.
    grtz
    ferre

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •