Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: A6 C7 2012 Multitronic vertraagt niet gelijkmatig

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard A6 C7 2012 Multitronic vertraagt niet gelijkmatig

    Hallo,

    Mijn A6 met 300k km’s remt ongelijkmatig en dit lijkt niet door de remmen veroorzaakt te worden. Ik zal proberen een zo'n duidelijk mogelijk beeld te schetsen.

    Wat hebben we geprobeerd uit te sluiten, voordat ik jullie meeneem in mijn ervaringen:
    - Wielen: sinds deze winter aparte wielen incl banden voor de wintermaanden: geen verschil
    - Remschijven/blokken: al een aantal maal vervangen. Eerst origineel audi, daarna een “sportiever” merk. Geen verschil.
    - Schijven voor afgedraaid aan de auto. Geen verschil.
    - Aandrijfassen gecheckt: geen enkele speling
    - Draagarmrubbers: “zonde om te vervangen”
    - Auto is opnieuw uitgelijnd. Geen verschil.
    - Wielen tot vervelends aan toe gebalanceerd: trillingen tijdens het rijden op hogere snelheden zijn hiermee verholpen.
    - Software van de Multitronic is geupdate door Audi dealer. Geen verschil (voor wat betreft de klachten).
    - Alle reguliere beurten gehad bij onafhankelijk garagebedrijf.

    Daar gaan we:
    - Auto trekt op, rijdt weg en rijdt alsof hij nieuw is
    - Een nuance op de vorige stelling: bij koude motor kan er een trilling/hobbel/slinger door de auto gaan wanneer je rijdt. Alsof de weg hobbelt. De auto voelt daarbij alsof hij ook ligt van links naar rechts hobbelt. De verticale beweging is daarbij het sterkst. Alsof ergens speling of onbalans zit. Dit speelt de eerste km het sterkst.
    - het echte probleem is remmen: de vertraging is niet egaal. Alsof de versnellingsbak doordrukt op momenten. Alsof de remblokken niet egaal over de schijven lopen. De vertraging volgt een soort van sinusbeweging. Het ‘doordrukken’ zwelt aan en verdwijnt weer. Of, de remkracht is op momenten sterker dan op andere momenten van een wielomwenteling.
    - Bovenstaand patroon is niet afhankelijk van motortoerental, wel van snelheid. Hoe sneller hoe hoger de frequentie van de ‘sinus’. Op hogere snelheden voelt het als trillen of is het minder duidelijk aanwezig.
    - Onder het rijden heb ik het verleden ook trillingen gehad. Zeker bij hogere snelheden. Ritten in Duitsland met snelheden boven de 150 werden daarmee irritant. Mijn vermoeden was dat dit dezelfde oorzaak had als het vertragingsprobleem aangezien de trillingen vergelijkbaar waren. Dan remmen maakt de lichte trilling ineens tot een heftige trilling op die snelheid. Deze trillingen zijn nu verdwenen: het balanceren van de wielen is hier key. Bij de minste afwijking heb ik deze problemen terug. Alsof het remprobleem dan versterkt wordt door een minimale onbalans.
    - Geen verschil tussen D, S, M en N.
    - Geen trilling in het stuur
    - Geen trilling in het rempedaal. Mogelijk een beetje, niet extreem iig. Soms weet je niet meer wat je voelt.
    - Er lijkt wel verschil te zitten bij belasting: bij een extreem rustige rijstijl over een langere afstand (bv anderhalf uur 110 op cc) kan de kwaal minder zijn of zelfs bijna helemaal ontbreken. Versterkt het gevoel dat het geen mechanisch remprobleem is (kromme schijven oid), dan zou het er altijd even heftig moeten zijn, dat is dus niet zo.
    - Het probleem is progressief: het wordt steeds een beetje erger (en/of we storen ons er steeds meer aan).
    - Af en toe houdt de auto een te hoog toerental (+/- 200) aan bij het tot stilstand komen. De auto trekt dan door, maar is makkelijk op de plek te houden met de rem. Na enkele seconden (+/- 5 tot 10 ) laat de auto ‘los’ en zakt het toerental tot stationair. Zou er helemaal los van kunnen staan, maar meld het wel voor de zekerheid. Iets van het laatste jaar dat ik dit ervaar.

    Het vermoeden van de garage gaat nu richting de Multitronic. Advies garage is van de MT af te blijven zolang het probleem dermate is dat je er nog fatsoenlijk mee kunt rijden. Spoelen is roulette: kan de ellende oplossen of voor nog veel meer ellende zorgen. Dit schuiven we dus al een tijdje voor ons uit.

    Ben heel benieuwd naar jullie gedachten over deze kwestie en of er meer forumbezoekers zijn met deze klachten. Bij voorbaat dank voor het meedenken!

  2. #2

    Standaard Re: A6 C7 2012 Multitronic vertraagt niet gelijkmatig

    Is de auto al eens uitgelezen?
    En zo ja wat kwam er uit. Zeker als de motor niet mooi loopt zal er wel een fout melding in staan.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
    Audi a6 avant tip tronic 3.0 tfsi(2010)

  3. #3

    Standaard Re: A6 C7 2012 Multitronic vertraagt niet gelijkmatig

    Zomaar even een gedachte, Al eens gekeken naar de remklauwen zelf? Zoals je mogelijk weet bestaan deze uit een zadel/houder en een losse zuiger waar soms corrosie op komt omdat de afdicht rubbers er scheef opzitten of defect zijn geraakt. Door de corrosie krijg je vreemde weerstanden tijdens het remmen.

    Kan uit je verhaal niet halen of je dit al eens hebt gecheckt, checken kan alleen kan door ze geheel te demonteren.
    al eens gekeken naar je abs sensoren of abs computer?
    Laatst gewijzigd door Vintiem; 26-01-20 om 15:04.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: A6 C7 2012 Multitronic vertraagt niet gelijkmatig

    Dank @Vintiem en @Ferry1986 voor jullie reactie. Wanneer ik de garage heb bezocht met jullie input, dan zal ik hier een update plaatsen.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: A6 C7 2012 Multitronic vertraagt niet gelijkmatig

    De auto is afgelopen week naar de garage geweest. Thermostaat is vervangen omdat de auto niet goed op temperatuur kwam. Dat is nu opgelost.

    @Ferry1986: Auto ook volledig laten uitlezen. Kwamen in totaal drie meldingen uit. Een keer de sleutel niet kunnen lezen en twee keer een massaprobleem met de tankdopafsluiting oid. Geen aanknopingspunten hier voor ons probleem.

    Tevens met de garagehouder een ritje gemaakt en is de auto op de remtestbank geweest. Conclusie: alle vier de schrijven zijn krom. De naalden van de testbank stonden voor onze ogen op en neer te dansen.

    @Vintiem: Ben bang dat de spullenboel weer uit elkaar moet om weer een plezierig rijdende auto te krijgen. Zal dan jouw tips over de klauwen ed meegeven aan de garagehouder. Ik ben dan voornemens om de zomerbanden op mijn wintervelgen te zetten. Kijken wat er dan gebeurt, dan sluiten we ook de originele wielen uit als boosdoeners.

    Laatste keer zijn er Brembo schijven geplaatst en zijn ook de naven voor vervangen.

    Het raadsel is nu waarom die schijven steeds krom gaan. Ook nog es alle vier. Zou het probleem dan ergens centraal in het remsysteem kunnen zitten? Suggesties zijn van harte welkom, alvast dank voor het meedenken.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •