Geen technische topics in Algemene discussie plaatsen svp, verplaatst.
Recent de supercharger van de A6 eraf gehad en het valt me op dat er wel erg veel aanslag zit tussen de koelvinnen van de intercoolers van de supercharger zelf.
Deze koelers kunnen gemakkelijk gedemonteerd worden alleen hoe krijg ik ze schoon? In welk schoonmaakmiddel kan het ze beste leggen zodat de olie en andere smurrie die door het onderdruksturing systeem “aangeleverd“ wordt eraf geweekt kan worden?
Ben bang dat een hoge drukreiniger erop de boel aan gort blaast en in een bak met Cola leggen verwacht ik ook geen wonderen van.
Petroleum misschien of ???
hoor graag de tips.
alvast bedankt.
groet,
vincent
Moet standaard op je lijstje staan, voor veel dingen te gebruiken.
Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
Als je ze demonteert zou ik ze in wasbenzine weken en voorzichtig met een kwastje schoonborstelen, vervolgens met perslucht alles wederom voorzichtig schoonblazen en dit proces herhalen tot alles schoon is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
S3 8V Limousine Ibis White I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned
De koelribben van de intercooler zijn zo fragiel dat ik het niet aandurf om er met een kwastje overheen te gaan.
Ik ben een ruim uur heel voorzichtig bezig geweest om met een horloge schroevendraaier verbogen ribben recht te buigen. Met name hierachter zat veel zichtbare troep.
Ik heb ze daarna tweemal een uur in een bak met schone dasty gelegd en meerdere keren voorzichtig doorgespoeld.
Straks weer monteren.
Zal dan ook wat foto’s maken. Heb alleen geen foto’s van hoe het eruit zag toen ik ze uit de compressor haalde.
edit: foto’s toegevoegd
4F40EDC3-8A05-4513-8966-5619507A0C84.jpeg
A43E4A7C-298E-490A-8C29-4C085FD027AB.jpeg
31D6BD40-8D01-4982-B3E4-370C354B2E69.jpeg
C33CA040-516B-4064-BA13-32E665200454.jpeg
529414BB-F546-41F2-BDC9-20FDB291F555.jpeg
3F61017D-F2F0-41B9-9331-838B62BB384D.jpeg
verse afdichtingen erop, kosten behalve de 4 kleine rondjes trouwens een kleine €30,- euro per stuk(!) Maar goed wil niet het risico lopen dat na plaatsing er lekkage van KVS is of dat er gecompreste lucht ontsnapt.
TIP: smeer/spray bij het terugplaatsen de zijkanten van ronde kop aan de voorzijde van de koelers in met silliconenspray oid want anders krijg je de koelers er niet netjes in. Dit komt omdat de rubbers niet meer rond zijn maar plat met een miniem opstaand randje.
schroeven achterzijde (schutboard zijde) vastzetten met 10Nm. En doe loctite blue erop, origineel zit er ook een borgmiddel op. Schroeven voorzijde/KVS buizen vastzetten met 7Nm
Alles weer gemonteerd en de eerste 60km stad en snelweg zitten erop.
Het voelt aan of alles soepeler draait, vergelijkbaar tussen goedkope en premium olie in het blok. Dat is ook niet objectief aan te tonen maar slechts een gevoel.
MAAR de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik vermoed dat het voor een gedeelte ook tussen mijn oren zit.