Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Advies over korte stukjes rijden

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    87
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Advies over korte stukjes rijden

    Ik heb een kleine discussie met een stadsgenoot betreffende het rijden van korte stukken met de Audi.

    Ik weet dat korte stukken (ongeveer 2 km heen en 2 km terug) over het algemeen niet goed is voor een auto ivm het te weinig opwarmen van de motor, condensvorming, etc.
    De discussie gaat hierover dat wij in 2016 in Braunlage zijn komen wonen, sindsdien 2 km naar de supermarkt en weer 2 km terug en dat wij nog nooit last hebben gehad van sludge (laten elk jaar de olie verversen omdat we maar 7.500 km per jaar rijden, gemiddeld).
    Echter, 1 tot 2 keer per week wordt de auto "uitgelaten" en rijden we een langer stuk (50 tot 100 km) en daarbij wordt de auto natuurlijk gewoon warm gereden en komt de auto normaal op bedrijfstemperatuur.

    De stadsgenoot zegt: "Een auto met turbo (egal of TFSI, TSI, etc) is absoluut ongeschikt voor korte stukken, dan kun je beter een ongeblazen motor nemen (we hebben nu een 2.0 ALT uit 2006). Ik zeg: "Als je per week maar minimaal 1x een groot stuk rijdt, is er niets aan de hand. Turboloos of met turbo maak tdan niet uit."

    Hoe staan jullie in deze discussie: kan een Audi met turbo net zo goed voor korte stukken of is het dan toch verstandiger een Audi zonder turbo te nemen (V6 of V8).

    (ps: het gaat hier niet om de discussie of je 2 km wel of niet kan lopen/fietsen/kruipen, etc.
    Reclame maken in het onderschrift is hier niet toegestaan. Zie de forumreglementen.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2018
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Advies over korte stukjes rijden

    Maakt niks uit. Als je inderdaad regelmatig toch een langer stuk gaat rijden wordt de olie toch goed warm en verdwijnt alle condens en ook sludge. Dus de turbo heeft daar weinig van te lijden. Athans, dat lijkt mij. Turbo heeft meer te lijden van nog een dot gas geven voor je hem uitzet ...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •