Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Oliedruklampje 2.8FSI brandt paar seconden bij warme start

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Leeftijd
    48
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Oliedruklampje 2.8FSI brandt paar seconden bij warme start

    Goedemorgen,

    Sinds de laatste beurt krijg ik een oliedruk waarschuwing (lampje en piep) zodra ik start met een warme motor (A6 Avant C6 4F5 2.8FSI). Na 5 meter rijden verdwijnt de melding weer.
    Op 2 maart 2021 heeft de auto een grote beurt gehad, voor het eerst bij een niet-AUDI dealer. Geen bijzonderheden bij de beurt, de olie is vervangen met AGIP ENI 5W30 C.

    Ik rijd weinig, afgelopen maand zo'n 500 km. Het vreemde is dat bij een koude start er niks aan de hand is, en zodra ik start met warme motor krijg ik de melding die vervolgens na een paar meter stapvoets rijden weer verdwijnt.

    Zou dit wat met de olie te maken kunnen hebben? Viscositeit is hetzelfde als bij de AUDI dealer, maar nu AGIP ipv Castrol.

    Ik vind het wel heel toevallig dat dit lampje nog nooit heeft gebrand, en vanaf de dag na het verversen van de olie wel. Ik ga nog terug naar de garage maar ben benieuwd of dit een vaker voorkomend probleem is. Ik heb al gezocht op het forum maar ben nog geen eenduidend antwoord tegengekomen.

    Ben benieuwd of iemand dit herkent, groet Bas

    A6 Avant C6 4F5 2.8FSI 2008
    160.000 km
    bij 80.000 nwe stripmotor
    Laatst gewijzigd door Bas1976; 14-04-21 om 11:30.

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: Oliedruklampje 2.8FSI brandt paar seconden bij warme start

    Eerste gedachte: het oliefilter. Dit zit ondersteboven gemonteerd, er zit een klep in die leegstromen voorkomt als de motor wordt afgezet. Als die niet werkt moet het filter dus steeds eerst opnieuw worden gevuld voordat de juiste oliedruk wordt bereikt en dat duurt even.
    Waarom de oliedrukwaarschuwing dan niet verschijnt bij koude motor heeft mss te maken met de oliedikte, maar blijft dan toch vreemd.
    Bij het plaatsen van een nieuw filter moeten er ook twee O-ringen worden vervangen, waarvan er één op een bepaalde manier moet worden geplaatst.
    Dus idd snel teruggaan naar de garage.....
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •