Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Rinkelend geluid bij schakelen van 1 naar 2 (35 TFSI)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2021
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Rinkelend geluid bij schakelen van 1 naar 2 (35 TFSI)

    Ik heb een vrij recente A3 Sportback S-Edition uit 2020, 35 Tfsi, 150 Pk. De auto heeft weinig kilometers (~17K) en was een dealer auto.

    Ik merk al een tijdje een rinkelend geluid onder de motor, vooral wanneer ik van de eerste naar de tweede versnelling schakel en (in mindere mate) van de tweede naar de derde. Bij het terugschakelen is het minder of niet te horen. Het geluid is relatief subtiel (ik hoorde het niet met gesloten ramen) en is het beste te omschrijven als het geluid wat een los onderdeel maakt (bijv. losse uitlaat, een losse ring of een stang die ergens tegenaan komt). Maar het is niet beter te horen bij slechter wegdek bijvoorbeeld, alleen vooral tussen het moment dat ik de koppeling intrap en loslaat. Ook in de versnelling is het geluid soms te horen, maar bijna niet. Mij geeft het het gevoel alsof ergens een spel is, of iets rondom de koppeling los is. Soms hapert de auto in zijn eerste (alleen bij een koude motor), ik weet niet of er een verband is. De auto is al een keer bij de dealer geweest (want nog in de garantie periode) maar het probleem werd niet opgelost. Binnenkort heb ik weer een afspraak...Heeft iemand enig idee waar dat vandaan kan komen? Ik reed kort geleden een andere A3 (ook een 2020 of 2021 model, wel een 30 Tfsi) en die maakte dat geluid niet. Bij het intrappen voelde de koppeling iets strakker aan en de power kwam ook meteen, terwijl het bij de mijne wat langer duurt voordat de power komt. Anyway, ik vind het bloedirritant. Dank alvast voor de contributies :-)

  2. #2

    Standaard Re: Rinkelend geluid bij schakelen van 1 naar 2 (A3 35 TFSI)

    Hi @Islero

    Heb jij het probleem nog gevonden, merkte vanochtend in de parkeergarage exact hetzelfde geluid. Moet nog langs de garage gaan, maar kwam ondertussen dit topic tegen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2021
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Rinkelend geluid bij schakelen van 1 naar 2 (A3 35 TFSI)

    Nee, niet gevonden. Ik ben bij de Audi dealer geweest en die gaf aan dat het geluid veroorzaakt wordt door de tandwielen die elkaar raken omdat tegenwoordig minder olie in de versnellingsbakken wordt gedaan (!?). Ik vond het raar verhaal en gaf aan niet tevreden te zijn met het antwoord. De dealer gaf aan een andere vergelijkbar auto te hebben bij een ander filiaal en bood mij aan die te laten komen om te vergelijken. Bij het testen van die auto bleek die ook hetzelfde geluid te maken...

    De auto is een "First Edition", wat betekent dat?

  4. #4

    Standaard Re: Rinkelend geluid bij schakelen van 1 naar 2 (A3 35 TFSI)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Islero Bekijk Berichten
    Nee, niet gevonden. Ik ben bij de Audi dealer geweest en die gaf aan dat het geluid veroorzaakt wordt door de tandwielen die elkaar raken omdat tegenwoordig minder olie in de versnellingsbakken wordt gedaan (!?). Ik vond het raar verhaal en gaf aan niet tevreden te zijn met het antwoord. De dealer gaf aan een andere vergelijkbar auto te hebben bij een ander filiaal en bood mij aan die te laten komen om te vergelijken. Bij het testen van die auto bleek die ook hetzelfde geluid te maken...

    De auto is een "First Edition", wat betekent dat?

    Hallo, zie net je bericht. Ben ook naar de garage geweest met mijn Audi a3 35tfsi stronic van 2020... En indd dat stom rattelende geluid heel de tijd! Na 4 dagen bij de garage te staan zeiden ze mij net het zelfde... Dat al de auto's dit hebben en indd.. Vind het vrij irritant en zeker tussen gebouwen en ondergrondse parkings.. En dat voor een wagen van meer dan 40.000 euro.. Kwaliteit is ver te zoeken. Een dacia met een automatische bak maakt zelf zo geen geluid. Achja.. Mee leven zeiden ze tegen mij

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2021
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Rinkelend geluid bij schakelen van 1 naar 2 (A3 35 TFSI)

    Nou, heel de tijd is een beetje overdreven, maar irritant is het zeker. Zeker, zoals je terecht zegt, op rustige plaatsen is het erg makkelijk te horen. Ik ben in ieder geval gerust van het feit dat het niet ernstig is, maar "er mee leren leven" is makkelijk gezegd natuurlijk. En ik koop geen Audi om dit te horen, het hoort gewoon niet bij Audi...


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2023
    Leeftijd
    28
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Rinkelend geluid bij schakelen van 1 naar 2 (A3 35 TFSI)

    Ik heb hier ook last van, alleen dan van 2 naar 1. Ik ga 1 mei naar de dealer en zal dan wel even laten weten wat ze erover te zeggen hebben.

  7. #7

    Standaard Re: Rinkelend geluid bij schakelen van 1 naar 2 (A3 35 TFSI)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bodhini Bekijk Berichten
    Mijn koppeling is 2 weken geleden vervangen omdat hij tussen het schakelen door constant een piepenjd geluid maakte. Audi dealer heeft dit ook geconstateerd en een reparatie in gepland! Volledige koppeling hebben ze vervangen want het was een bekend probleem! Geen idee of dat dit overeen komt maar het geluid was alleen tijdens het overschakelen van 1 naar 2 of 2 naar 3.

    Grapje viel onder de garantie maar zou me anders 3000 euro gekost hebben.

    Ik moet er wel bij zeggen dat het totaal geen effect heeft gehad op mijn vermogen! Nieuwe koppeling voelt hetzelfde als die oude maar zonder rare geluiden.. Daarbij vind ik wel dat ze hem kut hebben afgesteld en hij soms echt met een schok terugschakelt..

    Ik heb ook last van het schokken als hij terugschakelt, vooral onder de 50km/h en lager. Iemand hier die daar nog meer last van had/heeft en evt wat aan heeft laten doen? Ik hoor graag.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2023
    Leeftijd
    28
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Rinkelend geluid bij schakelen van 1 naar 2 (A3 35 TFSI)

    Ook mijn koppelingsplaat is vervangen. Inderdaad vanwege hetzelfde piepende geluid. Mijn auto schokt ook wat als hij terugschakelt, vooral terug naar zijn 1 terwijl je nog wat harder rijdt. Dat zal wel normaal zijn denk ik? Ik ben ondertussen al zo ontzettend vaak voor die auto terug gemoeten dat ik er gewoon geen zin meer in heb. Hij zit in de garantie en als de hele motor het binnenkort begeeft omdat ze niet fatsoenlijk problemen op willen/kunnen lossen, dan is het maar zo.

  10. #9

    Standaard Re: Rinkelend geluid bij schakelen van 1 naar 2 (A3 35 TFSI)

    Ik weet niet, lijkt me niet. Het lijkt net alsof die auto continu in Sport staat en hoog in de toeren wil blijven, zo aggressief schakelt hij terug. Ik heb ook nog een VW Tiguan en daar voel je niks van als die van 2 naar 1 of 3 naar 1 schakelt. Ik heb helaas geen Audi Drive Select op de auto zitten, dus kan ook niet kijken of bv in Comfort die het ook doet. Het lijkt wel of de auto continu in Dynamisch staat.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2021
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Rinkelend geluid bij schakelen van 1 naar 2 (A3 35 TFSI)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bodhini Bekijk Berichten
    Mijn koppeling is 2 weken geleden vervangen omdat hij tussen het schakelen door constant een piepenjd geluid maakte. Audi dealer heeft dit ook geconstateerd en een reparatie in gepland! Volledige koppeling hebben ze vervangen want het was een bekend probleem! Geen idee of dat dit overeen komt maar het geluid was alleen tijdens het overschakelen van 1 naar 2 of 2 naar 3.

    Grapje viel onder de garantie maar zou me anders 3000 euro gekost hebben.

    Ik moet er wel bij zeggen dat het totaal geen effect heeft gehad op mijn vermogen! Nieuwe koppeling voelt hetzelfde als die oude maar zonder rare geluiden.. Daarbij vind ik wel dat ze hem kut hebben afgesteld en hij soms echt met een schok terugschakelt..
    Ik heb geen last van piepend geluid, het is eerder een rinkelend geluid. Maar ik heb vaker aan de koppeling gedacht. Bekend probleem ? Heeft hij ook wat gezegd over het geluid zelf ? Zoals bij anderen schokt de mijne ook, maar vooral op lage snelheid in de 1ste. Niet bij het terugschakelen en verder geen last hier van.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •