Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: 1.8TFSI loopt niet lekker op Euro95, is deze getuned?

  1. #1

    Standaard 1.8TFSI loopt niet lekker op Euro95, is deze getuned?

    Geachte leden. Met veel plezier rij ik nu een jaar mn A4 b8. Altijd super 98 getankt.
    (E10 troep komt er zowiezo niet in.
    En als je even rekent ben je met superplus goedkoper uit als je kijkt naar het bereik.
    Daarbij heb je met E10 minder vermogen én kans.op schade aan je leidingen)
    Maar dit terzijde.
    Maar we waren dus in Tjechie en ik moest tanken. daar was dus enkel E95 verkrijgbaar. Ik dacht, nou ja, lekker goedkoop spul. Vol gegooid en gaan.
    400 km later wil ik in zn 6 gasgeven, krijg ik een motorstoringslampje wat knippert. Schudden op het gas. En we waren net voorbij Frankfurt op een weg met enkel tankstations en parkeerplaatsen. Geen hotel ofzo
    Vrouw in paniek. We komme niet thuis!
    Ik zeg welja tuurlijk wel.

    Aan de kant gezet, opnieuw gestart, melding weg en gaan. Rustig an rijden dan maar. Met 90 achter een vrachtwagen
    Ik wil die vrachtwagen inhalen. Weer schudden, trillen, lampje weer aan, en bleef aan, nu ook met EPC.lampje.
    Ik zat te denken. We hebben 4000 km zondee problemen gereden. En nu gooi ik er 95 in en ik krijg een storing.
    Kan geen toeval zijn.
    Bij tankstation afgevuld met 98 (40 liter). Dan is de octaanverhouding weer wat beter.
    Weee gestart, melding weg en gas.
    Nu 120.kmu. ging goed.
    Maarrrrr. Bij versnellen naar 140 weer storing en EPC. Volgende tankstation gepakt en tank afgevuld met octaam 102.
    Weer de weg op. De snelheid waarbij de storing optreed word elke keer hoger naarmate ik meer 98 erin gooi.(ongeacht toeren)
    Nu bij 160 ietwat schudden
    Dus gewoon 100 blijven rijden naar huis toe.
    Vriendin zit weer blij thuis en ik zit met een paar vragen.
    Oo mn tankklep zit een sticker over de ron 95 geplakt met "let op. Superplus 98".
    Is mijn wagen gechiptuned ofzo??
    Je zou denken dat de computer de ontsteking aanpast adhv de pingelsensor ofzo. Maar dat is dus niet het geval.
    De auto rijd nu weer goed. Gehele tank is weer 98 gevuld.Mn wagen lust enkel 98 of hoger.
    Hoe kan dit?

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8TFSI loopt niet lekker op Euro95, is deze getuned?

    Deze vraag hoort niet in Algemene discussie, verplaatst naar Motor & aandrijving. Om je vraag te beantwoorden willen we graag weten wat voor motor er in je auto zit.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard re: 1.8TFSI loopt niet lekker op Euro95, is deze getuned?

    1.8. tfsi

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8TFSI loopt niet lekker op Euro95, is deze getuned?

    Titel aangepast.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 1.8TFSI loopt niet lekker op Euro95, is deze getuned?

    Het is zo dat in E5 van 0-5% ethanol zit en in E10 5-10% maar houd dus ook in dat het merk dat zelf mag bepalen, shell v power heeft geen ethanol er in maar heet toch E5.
    E10 is rommel en trekt vocht aan, injectors en stalen tanken (bij brommers) worden aangetast en gaan roesten, de meeste oudere auto's lopen slecht en zeker duurder op E10 dus onder aan de streep is E5 gewoon goedkoper en geen gezeur. Het is gedaan voor het milieu maar als ik bij een kennis ziet wat die al in een jaar aan auto's vervangt doordat ze op E10 lopen of hebben gelopen is dat aan onderdelen veel meer milieubelastend gok ik.

    Gewoon links laten liggen als je geen problemen wilt, die meerprijs verdien je zo terug.

    shell, esso, 102 van tanqyou is allemaal goed.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6
    yzy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    3.089
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8TFSI loopt niet lekker op Euro95, is deze getuned?

    Ik ben geen kenner. Maar in dit geval, waarbij slechts 1x E10 is getankt, zullen de genoemde vervuilingen/aantastingen nog niet zijn opgetreden toch?
    Is het niet waarschijnlijker dat er anderszins inferieure brandstof getankt is in Tjechië?

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 1.8TFSI loopt niet lekker op Euro95, is deze getuned?

    1x tanken geeft vast niet defecten maar kan wel degelijk motorstoring lampje geven (misfire en lambda regelingen) inferieure benzine in tjechie kan maar is geen derde wereld land waar ze met jerrycans tanken en alleen met oude landrovers, daar rijden ook voldoende audi b8 rond en nieuwer.

    Waarschijnlijk was die 95 ron geen goed idee voor dit type motor, maar kan zomaar heel wat anders zijn, staat van onderhoud weten we ook niet.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8
    skylinemike's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    542
    Kudos
    24
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8TFSI loopt niet lekker op Euro95, is deze getuned?

    Grote kans dat de auto inderdaad gechipped is. Dat verklaart ook waarom de vorige eigenaar een 98 sticker over de 95 brandstofsticker geplakt heeft. Als de auto daadwerkelijk gechipped is, dan heb je geluk dat je geen motorschade hebt opgelopen (altijd ≥ 98 tanken in een gechipte benzineauto!).

    Waarschijnlijk had de ECU de ontsteking al maximaal teruggedraaid door de knock veroorzaakt door de slechte brandstof, maar zag de ECU tegelijkertijd dat er nog steeds knock optrad waardoor de auto in de noodloop belande. Als je een VCDS-kabel hebt en een laptop, kan je dit gemakkelijk loggen.

    Ik denk dat er geen sprake is van schade door de E10 in het brandstofsysteem, daar heb je pas last van als de auto voor een langere tijd stilstaat met E10 in het brandstofsysteem.
    Nu: Audi E-Tron 55 (2020) / Audi A5 3.0 TFSI quattro (2015) / Audi A5 3.0 TDI quattro (2015)

  10. #9

    Standaard Re: 1.8TFSI loopt niet lekker op Euro95, is deze getuned?

    Het was gewoon de oudewetse E95 (is daar net als duitsland gewoon te krijgen daar) dus was geen E10.

  11. #10

    Standaard Re: 1.8TFSI loopt niet lekker op Euro95, is deze getuned?

    20000 km zonder.problemen met 98.
    En 1 x 95 erin en hop! Storing
    Staat van onderhoud is picobello.
    Het ligt echt aan de benzine. Mn vraag is waarom het mm niet dd onsteking aanpast tegen pingelen, en of m auto dan wel.of niet getuned is omdat ie enkel ron98 lust
    Laatst gewijzigd door poolcrack; 12-09-21 om 12:47.

  12. #11

    Standaard Re: 1.8TFSI loopt niet lekker op Euro95, is deze getuned?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skylinemike Bekijk Berichten
    Grote kans dat de auto inderdaad gechipped is. Dat verklaart ook waarom de vorige eigenaar een 98 sticker over de 95 brandstofsticker geplakt heeft. Als de auto daadwerkelijk gechipped is, dan heb je geluk dat je geen motorschade hebt opgelopen (altijd ≥ 98 tanken in een gechipte benzineauto!).

    Waarschijnlijk had de ECU de ontsteking al maximaal teruggedraaid door de knock veroorzaakt door de slechte brandstof, maar zag de ECU tegelijkertijd dat er nog steeds knock optrad waardoor de auto in de noodloop belande. Als je een VCDS-kabel hebt en een laptop, kan je dit gemakkelijk loggen.

    Ik denk dat er geen sprake is van schade door de E10 in het brandstofsysteem, daar heb je pas last van als de auto voor een langere tijd stilstaat met E10 in het brandstofsysteem.
    Zo denk ik dus ook.
    Thnx voor je antwoord.
    Ps. Het was de ouderwetse e95(in duitsland en tjechie nog verkrijgbaar). Dua zekerzzz GEEN E10 troep erin gegooid

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •