Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 21

Onderwerp: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

  1. #1

    Standaard Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Een klein beetje verkeerd plaatsen mag soms wel, maar @tom - als je dit liever in Offtopic ziet, dan snap ik dat ook wel weer..

    Welnu, ik ben op zoek naar manieren om zelf aandrijfassen te maken (differentieel naar fusee, voorwielen), hetzij door bestaande assen om te frezen, aan elkaar te lassen, andere kop, of custom homokineten met andere splines. Het project? Een A3 8L 1.8T incl. bak etc. inbouwen in de auto van de Mrs - een Hyundai Coupe. Bak/motor/assen/fusee etc heb ik van een donor auto (compleet met ecu, kabelboom, schakelmechanisme etc.), dus heb genoeg ruildelen.

    Fysieke inbouw is niet lastig, hij hangt aan de ene kant gewoon aan de factory A3 steun (past zowaar 1 op 1!). De andere wordt een custom beugel, en de dogbone wordt ook wat zelfbouw werk met PU rubbers. Komt goed. Enige rotte punt is dus de aandrijving. Het Hyundai fusee heeft een andere vertanding dan de VAG aandrijfassen, en de homokineten passen natuurlijk ook niet op elkaar.

    Dus, het liefst gebruik ik de (dikkere) Audi assen + homokineet, ivm hoger koppel, en het originele Coupe onderstel (ivm spoorbreedte, pasvorm van remmen, steek, en stuurhuis). Maar, daar zal dan een Hyundai spline op gefreesd of anders gemaakt moeten worden. Iemand tips?

    FWIW, Hyundai gebruikt hier een inperslager als wiellager (en is dus niet zomaar te vervangen), en aan dat lager zit meteen de wielnaaf (de plaat met de steekmaat, en centreerring). Liefst houd ik de 5x114,3 aan ivm nieuwe Enkei wielen en Michelin PS rubber (235/40/18) die ook niet gratis waren.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Lijkt me een mooie klus voor een machinefabriek. Daar heb ik in het verleden ook spullen laten maken voor custom auto's en motoren.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Lijkt me een mooie klus voor een machinefabriek. Daar heb ik in het verleden ook spullen laten maken voor custom auto's en motoren.
    Heb je tips of namen, liefst regio Arnhem, maar anders is landelijk prima.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Elmar in Montfoort was onze go-to. Eigenlijk gericht op grote projecten, maar ze vonden onze kleine dingetjes altijd helemaal geweldig.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Thanks! Zal ze eens contacteren.


  6. #6
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.101
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Ik wil je niet teleurstellen maar elmar was van mark van eldik en die vond dat wel leuk omdat hij zelf in de rallysport zat, nu heeft dat een nieuwe eigenaar dus ben bang dat ze dat niet doen.

    Veel aandrijfassen zijn pijp met eindstukken er aan gelast, als je recht kan zagen en eventueel iemand met een draaibank hebt kan je altijd beide aan elkaar maken en uitklokken met de micro klok. De splites opnieuw is veel te lastig, van 2 assen 1 maken niet.
    De moeilijkheid is het langer en korter worden van de as met veren, de juiste lengte....

    Kijk naar bedrijven die cardan assen vermaken, zoals deze.
    https://csnaandrijfassen.nl/aandrijf...ten-verlengen/
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #7

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Ik wil je niet teleurstellen maar elmar was van mark van eldik en die vond dat wel leuk omdat hij zelf in de rallysport zat, nu heeft dat een nieuwe eigenaar dus ben bang dat ze dat niet doen.

    Veel aandrijfassen zijn pijp met eindstukken er aan gelast, als je recht kan zagen en eventueel iemand met een draaibank hebt kan je altijd beide aan elkaar maken en uitklokken met de micro klok. De splites opnieuw is veel te lastig, van 2 assen 1 maken niet.
    De moeilijkheid is het langer en korter worden van de as met veren, de juiste lengte....

    Kijk naar bedrijven die cardan assen vermaken, zoals deze.
    https://csnaandrijfassen.nl/aandrijf...ten-verlengen/
    Ik heb een draaibank op werk, of die geschikt is voor gehard staal (we werken primair met aluminium en soms wat RVS) is even de vraag. Eventueel zou ik 't wel kunnen gebruiken om ze af te zagen. Lengte is idd een ding, maar, daar zijn ook de splines voor toch? Zodat het lager/fusee "over de splines" schuift bij in- en uitveren.

    Microklok en lasapparatuur om dit te maken heb ik dan weer niet.

    Ik stuur deze mensen sowieso even een offerte/info aanvraag!
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.101
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    De draaibank heb je nodig i.c.m de meetklok.

    Meetklok
    https://www.hbm-machines.com/product...-mm-slag-10-mm

    Magneethouder
    https://www.hbm-machines.com/product...magneetstatief

    Lasapparaat kan je wel lenen misschien? Een beetje secuur werken moet dat wel lukken hoor. De splines bij het wiel zijn niet voor langer en korter, meestal zit dat aan de bak kant en zijn geen splines maar lange geulen waar een soort kruisstuk met lagertjes in kan bewegen, redelijk beperkt hoor met een mm of 40 maximaal denk ik. Daarom is die bak kant homokineet altijd zo breed. Bij het wiel is het alleen er in en vast, dus dat moet van de auto blijven.

    Bij een motor swab doen ze dit ook vaak nooit maar laten de bak en aandrijving in takt maar passen de bak aan op de motor doormiddel van een schets/adapter plaat, dan gebruik je de hyundai bak met audi motor.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Bij een motor swab doen ze dit ook vaak nooit maar laten de bak en aandrijving in takt maar passen de bak aan op de motor doormiddel van een schets/adapter plaat, dan gebruik je de hyundai bak met audi motor.
    Daar heb ik idd ook over nagedacht, maar vanwege meerdere redenen toch maar niet gedaan:
    1. De Hyundai koppeling is al niet overbemeten qua koppel (170Nm motor, koppeling is vaak met 1,5 tot 2 ton wel gaar, ook in stock applicaties)
    2. Koppeling gevoel is compleet ruk (lastig doseerbaar, gewoon onprettig rijden)
    3. Aandrijfassen zijn minder sterk dan die van Audi

    We gaan naar een 1.8T en met een stage 1 chip ga je naar 300-330Nm. Dat is dubbel zo veel als stock...
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  11. #10
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.101
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Daar heb je dan ook meteen de reden waarom ze zo’n actie als jij nu wilt doen nooit doen. 😁 wel leuk als het dan wel lukt.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Ik ben geen kenner, maar de bak van een V6 of een andere Hyundai misschien? Of een sterkere koppeling monteren, desnoods eentje voor de autosport?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Daar heb je dan ook meteen de reden waarom ze zo’n actie als jij nu wilt doen nooit doen. 😁 wel leuk als het dan wel lukt.
    Er wordt wel vaker getuned aan deze auto's, maar dat is dan 9 van de 10 keer veel te veel (>400pk, op een matige voorwielaandrijving), en al snel €10K+. Voor de 2.0 vaak een turbokit met verlies van airco, voor de 2.7 V6 vaak een mechanische compressor. Ik ken er een paar, die zijn al 1,5 jaar bezig met hun auto's, en die rijden nog steeds niet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Ik ben geen kenner, maar de bak van een V6 of een andere Hyundai misschien? Of een sterkere koppeling monteren, desnoods eentje voor de autosport?
    De bak zelf zal niet zomaar een probleem geven, buiten de korte ratio's om (3000rpm bij 100km/u in 5). Er bestaan koppelingen voor deze toepassingen, echter, dat zijn al snel race clutches, en die rijden nog kutter dan de originele

    Gezien het karakter van de 1.8T, de betaalbaarheid ervan, after market community en support (kennis, materialen, upgrades, failure points) en het feit dat dit een motor is die al jarenlang op de markt is, betrouwbaar veel vermogen kan draaien, en een compleet VAG engineering team achter zich heeft (ipv 1 of 2 tuners en flink wat geld) is dit gewoon een goeie swap. We willen in eerste instantie op stage 1 blijven, misschien dat er ooit een hybrid of zo op komt mocht deze turbo overlijden, en dan gaan we tussen 220 en 250pk zitten. Meer niet - je krijgt dan een heerlijke daily (1250kg, handbak, 200-230pk, 300-360Nm) die gewoon betrouwbaar elke dag kan rijden.

    Qua kosten is dit nu een lachertje. De motor (compleet met turbo en aanbouwdelen) + bak + kabelboom + ECU + slot en sleutels + tellerbak + aandrijfassen + veerpoten met remmen + schakelsysteem + radiator + intercooler + slangen etc. kostte €600, in goeie staat. Al met al is dit, theoretisch, voor €1500-2000 klaar.

    Ik heb wat adressen die custom aandrijfassen kunnen maken (ik moet dan aan beide zijden de homokineten aanleveren en de lengte opgeven) voor €250/stuk. Vind ik nog wat prijzig, gevoelsmatig, maar soit, wat moet dat moet. Dan staat de teller op €1100, een piggyback ECU is €300, en in een worst case een Golf 2 kabelboom a €200. Maakt €1600 totaal. En dan ga je naar +50pk en +170Nm bij een veel lager toerental. Lekker! Uiteraard wel even nieuwe riempjes en oliezeefje etc doen mettertijd.

    Overigens, de huidige motor verbruikt zo'n 1 op 11 gemiddeld bij rustig rijden, lust wel een slokje olie (1 op 2000), en zweet er ook wel wat uit, en moet ook geserviced worden. Kosten daarvan zijn ook al snel €500+, en daarna zit je alsnog met 140pk en handmatig te stellen klepstoters... En nee, een Golf/A3/TT is geen optie .
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Leuk project. Hoe past het allemaal? Moet je nog motorsteunen maken?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #14

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    De motorsteun aan de distributiezijde past 1-op-1, zowaar. Schroefgaten zitten op maximaal 1mm verschil uit elkaar, ik moest alleen een hapje uit de OE A3 steun halen. Daardoor is de hydraulische olie eruit gelopen, dus ik voorzie de binnenkant dan gewoon van PU rubber (kan je vloeibaar kopen en zelf gieten). Dan maar geen hydro mount .

    De andere kant kan met een beugel/bracket ook passend gemaakt worden, stelt niet zo gek veel voor. Dogbone is bij VAG richting het vuurschot, terwijl de Hyundai aan de voorzijde een subframe beugel heeft, waar origineel de motor in hangt. Achter is dus open. Daar moet ik wat op verzinnen - ofwel we maken een dikke stalen "poot brug" en zetten daar een dogbone equivalent op, ofwel we maken een beugel voor de voorzijde (of we doen beide).

    Tot nu toe valt 't alleszins mee qua passing, hij past erin, en de radiator/kachel/airco aansluitingen zitten vrijwel op dezelfde plekken. Inlaat en intercooler wordt nog even tricky, maar komt ook goed.

    Het geluk wil dat we een donor Coupe (demontage) hebben, waarin we alles passend kunnen maken. Zo kunnen we alles netjes doen, en straks in 1x de complete boel in de échte auto zetten.

    donor motor 2.jpgdonormotor 1.jpg

    En in de testruimte:
    donor motor 3.jpg

    En de doel auto:
    coupe 2.jpgcoupe 1.jpg
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  16. #15
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.101
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Ik ben benieuwd en ga je draadje volgen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  17. #16

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Korte update: het blokje hangt aan 2 kanten op z'n plek en alles lijkt vrij te lopen. De hydrauliek slangen zijn vrijwel 1:1 te gebruiken, maar we gaan voor de zekerheid juiste lengtes met de juiste fittingen laten persen. Zo kunnen we de Audi stuurpomp + aircopomp gebruiken op de Hyundai stuurhuis en radiatoren/condensors etc.

    De ECU wordt binnenkort immo-vrij gemaakt, en hopelijk voorzien van stage 1 software (behouden, dus max 185pk).

    Morgen rij ik er weer even heen en gaan we checken hoe of wat met het intercoolertraject - vermoedelijk een redelijk kleine maar groter-dan-stock front mount, er is ruimte zat. Als dat gedaan is kunnen we 't blok definitief op de juiste plek ophangen, en gaan we aandrijfassen opmeten. Ik heb een adres dat ze voor €250 per stuk kan maken, dus we maken zelf eerst een testversie (we slijpen de OEM Audi en OEM Hyundai assen doormidden, en lassen ze aan elkaar) om te zien of ze écht goed passen, de volledige ruimte voor bewegen er is, etc, en dan worden de testassen naar de échte bobo's gestuurd, die dan wél road-safe overkill assen gaan maken.

    Mogelijk moet de brandstofpomp ook vervangen worden, al is de 1.8T vrij simpel wat dat betreft. Kabelboom en elektronica wordt gedaan met de huidige kabelboom; we willen de ECU vooralsnog standalone gaan laten draaien. Vertaalslag naar Hyundai boordnet (ABS (wielsnelheid), Airbagsysteem (snelheid), teller (snelheid, toeren, temperatuur) wordt ofwel een piggyback ECU, of we kunnen 't mogelijk zelfs gewoon zo aansluiten..

    Leuk!
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  18. #17
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.101
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Nice! Lekker bezig.

    Tip, las die assen aan elkaar met een stukje pijp wat er strak over past, dan kan je het nog simpel aanpassen mocht je ietsje langer willen hebben.
    Als ze verschillend van dikte zijn eerst die pijpjes aan elkaar lassen, of een bus laten boren/draaien met de 2 maten.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  19. #18

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Goed idee, nemen we mee!
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  20. #19
    struikie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    3.235
    Kudos
    48
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Bijzonder project heb je weer. Vind ik wel leuk!
    Welke aandrijfassenboer heb je gevonden?
    Ik moet de aandrijfas van mijn 80 korter laten maken als ik
    de 6 bak monteer. (heeft er iemand nog een DQT of FTF bak voor me)

    JW
    | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
    | 2006 | BMW E91 335d touring | 410pk 745 Nm | daily driver |

  21. #20

    Standaard Re: Aanpassen aandrijfassen / custom aandrijfassen

    Ik ga het zeer waarschijnlijk bij deze jongens laten doen:
    https://jvdcwebshop.nl/aandrijfassen-op-maat/
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •