Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 22

Onderwerp: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

  1. #1
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    De auto van mijn vrouw is een A4 B8 1.8 TFSI uit 2008.
    Ineens is de auto slecht gaan lopen, vooral stationair
    De motor schudt, toerental is niet stabiel, soms te laag maar soms loopt het ook ineens (zonder gas te geven) op naar bijna 2000 RPM. Met gas loslaten blijft het toerental effe hangen en zakt dan terug, dat is misschien normaal, ik rijd bijna nooit in deze auto. Met gasgeven lijkt het toerental ineens omhoog te schieten terwijl je amper gas geeft.
    Als je gaat rijden dan merk je er eigenlijk weinig van, maar bij een stoplicht lijkt het wel een oude tractor. Een beetje gas geven om het toerental hoger te houden lukt niet echt.
    Het maakt niet uit of de motor warm is of koud.

    Ik heb de auto uitgelezen, eerst kwam er een melding over een lucht lekkage. Ik heb deze per ongeluk gewist zonder op te slaan, komt wel weer terug dacht ik.
    Niet dus, inmiddels al weer twee dagen (100 Km gereden), probleem is er nog maar met uitlezen komt er alleen de bestaande fout P2015 (Intake Manifold Flap Position Sensor (Bank 1) P2015 00 [237] - Implausible Signal).
    Maar deze fout is er al lange tijd zonder dat je daar iets van merkt. De motor liep altijd mooi regelmatig zonder hikken of wat dan ook.
    Er komt nu wel af en toe met uitlezen een melding dat het toerental te hoog of juist lager is dan verwacht.

    Ik snap dat het moeilijk is om iets te zeggen zonder de juiste foutmelding, maar misschien dat iemand hier aan de hand van de symptomen iets kan zeggen over de oorzaak.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    Er zou toch wel meer uit te lezen moeten zijn, geen motorlampje ook?

    Het klinkt als een bobine maar ik zou zelf beginnen met de bougies te bekijken, kleur en afstand.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    Check engine lampje brand, maar dat komt (ook) door de P2015 melding. Als ik de P2015 melding verwijder, dan blijft het check engine lampje een tijdje uit.
    Ik dacht eerst ook aan een bobine, maar dat is meestal bij hogere toerentallen toch? En het onregelmatig lopen lijkt me niet ontstekinng gerelateerd. Vooral niet door het "dweilen" van het toerental.
    Na wat verder zoeken op internet kom ik uit op de PCV klep. Is er een methode om deze te testen? Ook lees ik over het "overbruggen" van deze klep en dan een "catch can" te plaatsen, heeft iemand daar ervaring mee?
    Laatst gewijzigd door madfred; 02-01-22 om 11:56.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  4. #4
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.574
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    ff gegoogeld:

    https://www.youtube.com/watch?v=K81W9eFPI-Q

    kan dus een slijtage issue zijn
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  5. #5
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Deze fim gaat over de P2015 fout, die de auto inderdaad heeft.
    Maar het probleem met het slecht lopen is ineens opgetreden, niet iets wat langzaam steeds erger is geworden. Het kan natuurlijk te maken hebben met de intake manifold maar dat is een prijzige ingreep. Ik wil dus eerst kijken of ik toch iets met de PCV klep kan testen.

    Ik heb effe wat uitgeprobeerd.
    De slang tussen PCV klep en inlaatspruitstuk heb ik verwijderd. De aansluiting op het inlaatspruitstuk heb ik afgedicht met de vingers van een wegwerphandschoen plus een tiewrap. Op de aansluiting op de PCV klep heb ik een slang aangesloten, het andere einde van de slang komt uit in een plastic fles, met ruimte om druk weg te laten.
    Nu loopt de motor weer goed, stationair is stabiel, niet meer bokken. Dus ik denk dat de PCV klep defect is.

    Edit,

    De truc met de wegwerphandschoen voldeed niet. Na een paar minuten werd er een gaatje in de handschoen gezogen door het vacuum. Ik heb er nu een stevige slang opgezet, aan de open kant een dikke bout erin, dit gaat wel effe mee.
    Laatst gewijzigd door tom; 02-01-22 om 13:32.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.


  6. #6
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    Bij Ali zijn reparatiesets te koop voor een paar Euro (membraan, veer, deksel).
    Bij Audi is alleen een complete PCV klep te krijgen, kost iets van 180 € incl.BTW. Maar er zijn wel goedkopere aftermarket kleppen.
    Heb zelf een Ali setje in de kofferbak liggen voor het geval die stuk gaat op vakantie….. paar minuten werk, de klep kan blijven zitten, het deksel wip je er zo af.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  7. #7
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Bij Ali zijn reparatiesets te koop voor een paar Euro (membraan, veer, deksel).
    Bij Audi is alleen een complete PCV klep te krijgen, kost iets van 180 € incl.BTW. Maar er zijn wel goedkopere aftermarket kleppen.
    Heb zelf een Ali setje in de kofferbak liggen voor het geval die stuk gaat op vakantie….. paar minuten werk, de klep kan blijven zitten, het deksel wip je er zo af.
    Goeie tip, ga ik opzoeken. Voorlopig kan deze noodoplossing dan blijven zitten.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door madfred Bekijk Berichten
    Goeie tip, ga ik opzoeken. Voorlopig kan deze noodoplossing dan blijven zitten.
    Het motorgedeelte nooit helemaal dicht maken, dan pompen je zuigers er wat anders uit, keeringen of iets. Die valve is er niet voor niets natuurlijk.
    Daarom testen ze met een handschoen, die kan groter worden als een ballon.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Het motorgedeelte nooit helemaal dicht maken, dan pompen je zuigers er wat anders uit, keeringen of iets. Die valve is er niet voor niets natuurlijk.
    Daarom testen ze met een handschoen, die kan groter worden als een ballon.
    Het motorgedeelte is volgens mij niet dicht. Er zit een slang op de aansluitng die normaal naar het inlaatspruitstuk gaat. De andere kant van de slang hangt in een plastic fles, maar niet afgesloten, de druk kan weg. Dus in plaats van dat de ontluchting is aangesloten op de inlaat, komt deze nu in de "vrije lucht". Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat de klep misschien wordt bediend door de onderduk van de inlaat, dus kan wat je zegt wel gebeuren.
    Ik heb de klep opengemaakt en de membraam was gescheurd. Ik het dit membraam eruit gehaald, samen met de veer. Nu staat de klep volgens mij open, dus kunnen de gassen via de tijdelijke slang naar de plastic fles. Ik heb via ALI een nieuw membraam besteld.
    Tevens probeer ik nu via de onderdelenlijn een andere klep aan te komen zodat ik alles weer origineel kan maken. Zodra de nieuwe membraam dan binnen is kan ik de huidige klep repareren. Daarna of plaatsen, of op voorraad houden.
    Laatst gewijzigd door madfred; 02-01-22 om 15:14.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  11. #10
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    Nieuw spruitstukje en een pcv en je kan weer voorruit. Of is dat spruitstuk heel prijzig? Gebruikt zijn ze waarschijnlijk allemaal zoals jouwe en als in de film die HD1 post.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  12. #11
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    Ik heb gezocht naar de goede klep, maar gebruikt is moeilijk te vinden en/of te duur. Een sloperij in Vlaardingen vroeg er €350 ex voor!!!
    Ik heb nu een nieuwe aftermarket (Febi) besteld, kost €45.
    Deze komt morgen of overmorgen binnen. Ik rij nu met de inlaat afgedopt, membraan uit de klep en de slang in een fles waarbij de druk weg kan.
    Ik merk helemaal niks met rijden.

  13. #12
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    Ja penders zeker, haha, die is redelijk gek ja met de prijzen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  14. #13
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Ja penders zeker, haha, die is redelijk gek ja met de prijzen.
    Inderdaad, Altijd Raak Penders
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  15. #14
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    Ebay duitsland staat ook vol mee, alleen goed de nummers kijken, jij hebt best een aparte motor die niet heel veel voorkomt.

    de ervaring met imitatie pcv is dat het niet lang meegaat, metzger is origineel geloof ik.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  16. #15
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    De krukas keerring aan de koppeling zijde is dus lek. Op zich wel te doen om zelf te vervangen, als je tenminste een brug hebt. En die heb ik niet dus binnenkort gaat de auto naar Veghel.
    Er is geen haast mee, mijn vrouw gebruikt mijn auto en ik gebruik de e-bike.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  17. #16
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door madfred Bekijk Berichten
    De krukas keerring aan de koppeling zijde is dus lek. Op zich wel te doen om zelf te vervangen, als je tenminste een brug hebt. En die heb ik niet dus binnenkort gaat de auto naar Veghel.
    Er is geen haast mee, mijn vrouw gebruikt mijn auto en ik gebruik de e-bike.
    Hmm, en daardoor loopt ie slecht? Of is dat gebeurd doordat die carterventilatie dicht zat? Heeft de keering er uit gedrukt bijv. Heb je geen olie lekkage?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  18. #17
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    De motor loopt slecht omdat de keerring lek is en daardoor valse lucht aanzuigt.
    Waar lucht erin kan, kan olie naar buiten. En dat gebeurt ook. Nu niet want er wordt niet gereden met de auto.
    De keerring is dus de oorzaak, schijnt ook vaker voor te komen. Er is ook een verbeterde versie op de markt.
    Het is dus (in dit geval) niet het gevolg van een dichtzittende ventilatie. Achteraf blijkt namelijk dat er al olielekkage was meteen nadat de motor slecht begon te lopen, dit was te zien op de plek waar de auto geparkeerd stond op het werk van mijn vrouw.
    Laatst gewijzigd door madfred; 19-01-22 om 17:42.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  19. #18
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door madfred Bekijk Berichten
    De motor loopt slecht omdat de keerring lek is en daardoor valse lucht aanzuigt.
    Waar lucht erin kan, kan olie naar buiten. En dat gebeurt ook. Nu niet want er wordt niet gereden met de auto.
    De keerring is dus de oorzaak, schijnt ook vaker voor te komen. Er is ook een verbeterde versie op de markt.
    Het is dus (in dit geval) niet het gevolg van een dichtzittende ventilatie. Achteraf blijkt namelijk dat er al olielekkage was meteen nadat de motor slecht begon te lopen, dit was te zien op de plek waar de auto geparkeerd stond op het werk van mijn vrouw.
    Ok, dat is een mooie indicator maar lijkt me lastig te diagnosticeren of meten, ik ben benieuwd als dit gerepareerd is.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  20. #19
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    De oliekeerring is vervangen bij Audiparts in Veghel. De PCV klep is ook vervangen. De auto rijdt weer als vanouds, ook de olielekkage is opgelost.
    De nieuwe keerring is van een verbeterd type.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  21. #20
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 1.8 TFSI loopt onregelmatig

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door madfred Bekijk Berichten
    De oliekeerring is vervangen bij Audiparts in Veghel. De PCV klep is ook vervangen. De auto rijdt weer als vanouds, ook de olielekkage is opgelost.
    De nieuwe keerring is van een verbeterd type.
    Mooi, pcv was toch kapot dus? Dan loopt ie ook niet fraai natuurlijk. De lekkage is van de keering en is nu een ddu (dubbel lips versie) waarschijnlijk.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •