Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Veranderde stationaire loop 1.4 TFSI CoD

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Leeftijd
    37
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Veranderde stationaire loop 1.4 TFSI CoD

    Mijn Audi A3 1.4 TFSI CoD (150 pk, DSG), bj 2016, loopt sinds enige tijd anders stationair. Onrustig is misschien een groot woord, maar gewoon net wat minder fijn dan voorheen. Heel soms zie je bij stationair toerental ook dat de achtergrondverlichting van het instrumentenpaneel iets van sterkte wisselt. Volgens mij heeft dat er mee te maken.

    Wat me ook opvalt is dat de motor als ik op de cruise control rij, sneller overschakelt naar 2-cilindermodus. Dan is de loop sowieso minder mooi natuurlijk, maar dat is bekend. Ik weet dat ik 2-cilindermodus kan laten uitschakelen (en overweeg dat ook), maar ik vind het bijzondere dat het sinds kort anders is dan het was.

    Wat ik tot nu toe heb gedaan:
    - gashuisklep schoongemaakt (was niet heel erg vies)
    - PCV klep vervangen (oliedop zoog iets; na het vervangen niet meer)
    - storingen uitgelezen met Carista
    - 10.000 km geleden grote beurt gehad, waarbij ook bougies zijn vervangen

    Bij het uitlezen van de storingen komt één motorstoring naar voren: foutcode 09491. Volgens Carista een 'manufacturer-specific code'. Ik heb al flink gezocht op deze code, maar kan nergens vinden wat deze betekent. Is hier iemand die deze foutcode (her)kent? Uiteraard hoop ik dat het ook helpt om de oorzaak van de veranderde loop mee te vinden.
    Laatst gewijzigd door erik86; 11-01-22 om 21:13.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Veranderde stationaire loop 1.4 TFSI CoD

    Foutcodes vind je op gerritspeek.nl. Laat 'm even uitlezen met echte VAG diagnose-software.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Leeftijd
    37
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Veranderde stationaire loop 1.4 TFSI CoD

    Vandaag laten uitlezen met echte VAG diagnose-software. Bleek een defecte oliedruk-klep te zijn. Helaas niet op voorraad dus weet nog niet of het vervangen daarvan ook het probleem met de loop oplost, maar zodra de nieuwe klep er in zit zal ik een update plaatsen.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Leeftijd
    37
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Veranderde stationaire loop 1.4 TFSI CoD

    Vandaag is de oliedruk-klep vervangen. Loop is sterk verbeterd, zowel stationair als in 2-cilindermodus. De 2-cilindermodus is ook weer veel minder hinderlijk.

    Volgens de monteur is bij een defecte klep de oliedruk altijd hoog, ook als het niet nodig is. Dat zorgt bij stationair en bij 2-cilindermodus voor een onverwachte en onnodige belasting, wat de minder fijne loop zou verklaren.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •