Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: DSG schakelt soms niet op, schokt

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard DSG schakelt soms niet op, schokt

    Bij deze ben ik dus eens op zoek naar een eventuele oplossing of richting waarin ik een eventuele oplossing zou kunnen vinden voor het probleem met mijn DSG bak dat zich nu al enkele maanden voordoet:

    Het betreft een Audi TT, 2.0TFSI met origineel 230pk (maar momenteel terug stage 1 en 321pk).

    Het probleem is dus dat de DSG bak soms bovenliggende versnellingen niet neemt. Dit is enkel bij het harder optrekken aan reeds hogere snelheid (bijvoorbeeld invoegen van oprit autostrade en kan al gebeuren vanaf 100km per uur). Bij lagere snelheden heb ik dit nog niet ondervonden. Is dit nu op momenten dat de TT effectief meer kracht en koppel nodig heeft of enkel bij specifieke versnellingen (5de en 6de), daar heb ik geen antwoord op.
    Dit probleem doet zich trouwens voor in zowel de comfort als dynamic stand.

    Ook "sputtert of schokt" hij soms bij het vertrek (precies alsof hij de 1ste of achteruitversnelling niet van de 1ste maal neemt) en dit zowel vooruit als achteruit. Het valt me wel op dat hij dit zo goed als enkel heeft bij een warme motor en niet zozeer wanneer hij koud staat.


    Wat is er nu gebeurd met de wagen:


    Gekocht op 98.000km in originele toestand: nooit problemen
    Stage 1 remap (aanpassing van software zowel motorisch als dsg) kort erna: nooit problemen
    Stage 3 remap op 120.000km (grotere turbo, grotere intercooler, downpipe en software aanpassingen): begin van het "sputteren" maar nooit versnellingsbak problemen
    Terug naar stage 1 gezet op 132.000km (alle mechanica terug origineel alsook de software terug naar stage 1 gebracht): "sputteren" sterk verminderd (ben zeker dat dit grotendeels aan de uitlaat ligt) maar kort erna begin van versnellingsproblemen.
    Huidige kilometerstand 137.200km


    Het bedrijf waar ik dit heb laten doen is DVX performance (is reeds mijn 4de wagen dat ik daar heb laten remappen en met de vorige wagens nooit problemen ondervonden) en zij denken dat het versnellingsprobleem in de richting van een versleten koppeling gezocht moet worden (aangezien ze zelf beweren dat alles terug op "stage 1" staat en daar heb ik nooit problemen in gevonden, alsook dat de koppeling met 400pk meer heeft afgezien).

    Op 125.000km heeft de DSG trouwens ook nieuwe olie gekregen en de nodige filters (vermoed ik).

    Iemand die dit probleem herkent en weet waar en hoe dit verholpen zou kunnen worden...?
    Laatst gewijzigd door Pikey; 27-04-23 om 15:03.

  2. #2

    Standaard Re: DSG schakelt soms niet op, schokt

    Paar jaar geleden met mijn RS4 B8 gehad.
    Probleem aangegeven bij dealer, konden niets vinden, dachten software probleem.
    Tijdens reis naar Oostenrijk, wintersport hield de bak er ineens mee op. Auto opgesleept naar Audi garage net onder Frankfurt.
    Daar hebben ze onder coulance bak vernieuwd, moesten alleen vervangend vervoer betalen, maar dat werd door “huis”-dealer geregeld.
    DSG probleem was bekend bij Audi.

  3. #3
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: DSG schakelt soms niet op, schokt

    Ga er maar vanuit dat de koppeling het (te) zwaar gehad heeft en nu dood is. Ik neem aan dat de baksoftware ook aangepast is geweest?

    Jos.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: DSG schakelt soms niet op, schokt

    Dag Jos, inderdaad, de DSG software is ook aangepast. Enig idee als er softwarematig signalen zijn die een versleten koppeling kunnen aangeven? En is het riskant om voorlopig nog even (heel beschaafd) rond te blijven rijden?

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    46
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: DSG schakelt soms niet op, schokt

    Nog even een update:

    de bovenvermelde problemen waren dus blijkbaar puur software gerelateerd. Twee weken geleden heb ik de wagen volledig laten resetten, alles terug op fabrieksinstellingen en hij rijdt terug zoals nieuw.

    Dit weekend wordt de TT opnieuw stage 1 geprogrammeerd.

    Afwachten dus...


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •