Motorsteun lijkt me een goede verdachte.
Al enige tijd maakt mijn A4 met gas geven een geluid alsof er een open luchtfilter op zit (zij het iets minder hard), in ieder geval een soort grom die er niet hoort. Daarbij gaan trillingen van de motor door de hele auto heen. Dit voel ik het meest in de pedalen, stuur en versnellingspook. Dit doet zich ook voor bij stilstand en in zijn vrij, dus het komt echt uit het blok zelf.
Kleine kanttekening:
Ik heb enige tijd geleden de turbo inlaatslang vervangen door één van siliconen, maar daar heb ik weken mee rond gereden zonder noemenswaardig extra geluid. Maar ik heb met OBDeleven de auto vd week uitgelezen en hier kwamen foutcodes P0171 naar voren (System too lean) en P2279 (Intake Air System Leak). Ik zat dus te denken dat de slang misschien niet goed vastzit waardoor hij teveel lucht aanzuigt en daardoor slecht loopt. De foutmeldingen heb ik gewist, maar zijn al een paar dagen niet meer terug gekomen.
Een bevriend monteur is zojuist met de auto gaan rijden en volgens hem lijkt het wel alsof de balansas stuk is, zo hard resoneert het blok. Hij vond het echt extreem en niet mee te rijden.Het zit volgens hem dan ook echt niet in een slang die los zit. Bij stationair lopen zie je ook de hele bobine trillen.
De A4 is in maart dit jaar gereviseerd (voor ik hem aankocht) vanwege de bekende olieproblemen. Kan het zijn dat ze iets verkeerd gemonteerd hebben, wordt een balansas normaal ook meegenomen met een revisie? Het probleem deed zich niet voor bij aankoop maar sinds een week of 6 ineens.
Iemand nog tips om het probleem te lokaliseren zonder het complete blok uit elkaar te halen? Ik heb de auto sinds juli en dit is wel een enorme domper (heb met al mijn auto's tot nu toe pech gehad).
De auto levert overigens gewoon zijn vermogen, verbruik is normaal en er zijn geen lampjes op het dashboard te zien.
Een te arm lopende motor kan best schudden, kijk of er ergens iets lek is zoals vacuum slangetje of aansluitingen, pcv valve of carterventilatie slangen. Gaat ie nog slechter lopen als je de olievuldop er af haalt stationair? Of blijft dat het zelfde?
Map sensor controleren als hij die heeft, misschien meet ie een verkeerde luchthoeveelheid
De PCV valve wilde ik inderdaad ook nog onderzoeken, zal de rest ook even nalopen. Het gekke is dat hij stationair wel gewoon regelmatig loopt, danst niet in toerental. Dat maakt het zoeken naar een lek misschien wel wat lastig, maar we gaan het zien.
Maar een defecte balansas is niet gelijk de verdachte?
Mijn kennis had nog wat onderzoek gedaan en gaf aan dat het, gezien de foutcodes, ook wel 's te maken zou kunnen hebben met een defecte brandstofdruk sensor of met de hogedruk brandstofpomp. Dit zou zorgen voor een onregelmatige loop en dus resoneren van het blok.
Dit verklaart mijns inziens nog steeds het rauwe geluid niet, oftewel ik vertrouw het niet.![]()
Ik heb zojuist de olievuldop losgeschroefd met een draaiende motor en hij zuigt behoorlijk lucht aan, de motor slaat dan ook bijna af. Hetzelfde gebeurd bij het loshalen van de oliepeilstok.
Toch ergens een lek dus?!
Nee, is normaal, dat hoort zo te zijn (onderdruk in het carter, bij openen vuldop wordt valse lucht aangezogen en evt foutcode gezet (system too lean)).
PS:
Het zal toch niet zijn dat de trillingsdemper / krukaspoelie defect is, cq los zit? Die zit met een speciale bout (héél erg) vast voor op de krukas, met een aanhaalmoment van 150 Nm plus 90 graden hoekverdraaiing, bout moet ook altijd worden vervangen na demontage. Die moet eraf zijn geweest tijdens de revisie….
Geeft hij geen misfires?
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
De auto geeft geen misfires en lekt ook geen druppel olie.
@pedro sr.: in deze video laten jullie zien hoe je de PCV kunt testen: https://youtu.be/_vroCKFZDo8?
Dit komt toch overeen met mijn bevindingen? Ik had ook de P0171 "system too lean" melding.
*edit: zojuist nogmaals snel getest en de olievuldop gaat er vrij makkelijk vanaf, dus zit het 'm waarschijnlijk toch niet in de PCV.
Misschien handig om een keer langs te komen, lijkt me ook niet goed om lang zo door te rijden.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Het gebrom en getril is ongeveer 2 weken nadat ik de turbo inlaatslang vervangen heb begonnen, zou het niet toch iets daarmee te maken kunnen hebben? Of zou dat puur toeval zijn en moet ik het meer in de mechaniek zoeken.
Poulie kan het dus eigenlijk niet zijn omdat de olie er dan uit zou lopen begrijp ik? Dan toch de balansas (lager, tandwiel)?
De trillingsdemper op de krukas kan (misschien?) zelf ook defect zijn, als het rubber dat zich tussen de naaf en de buitenring van de poelie bevindt gescheurd is. Dat zit daar tussen gevulcaniseerd. In dat geval heb je geen olielekkage maar wel trillingen……
Krijtstreep op zetten (in radiale richting) en nadat de motor heeft gedraaid kijken of de buitenring is verdraaid t.o.v. de naaf. Zo ja, dan is-ie stuk.
Dat is wel een hele goeie inderdaad, is daar makkelijk bij te komen vanaf de bovenkant?
Ik heb overigens nog een oud topic gevonden waarin o.a. jij en Pedro bij een soortgelijk probleem hebben geholpen: https://www.audiforum.nl/forum/model...-1-8-tfsi.html
Dezelfde foutmelding, ook de boel eerder los gehad (weliswaar geen revisie maar toch). Begin nu toch te denken dat er bij de revisie een half jaar terug inderdaad iets niet helemaal goed gemonteerd is. Als poelie iets scheef is gemonteerd dan geeft dit behoorlijk wat resonanties lees ik, iets wat ik dus ook ervaar.
Jullie hulp tot nu toe wordt enorm gewaardeerd!
Dank je wel.
Inderdaad, dat draadje uit 2018 heb je goed gevonden, was ik al helemaal vergeten 🥴
Benieuwd naar de afloop.
Of je erbij kunt om een krijtstreep te zetten durf ik zo niet te zeggen, van boven zal niet gaan vrees ik, mss van onderen na verwijderen bodemplaat. Anders zal het front (minstens) in de servicestand moeten worden gezet, sowieso nodig om evt de poelie te kunnen demonteren.
Ik heb de auto zojuist door een Audi en VW specialist in Hengelo laten nakijken. De poelie of balansas was niet direct een verdachte, ze vermoedden dat hij ergens valse lucht aanzuigt, hij gaf weer foutcode P0171. De PVC klep is nog even snel gecontroleerd maar die was zoals verwacht goed.
Dinsdag 5 december heb ik een vervolgafspraak waarbij ze met rook de inlaat gaan checken. Wordt vervolgd!