Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

  1. #1

    Standaard Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Hallo


    Gisteren vertrokken naar Oostenrijk een goede 680 km vanuit thuis.
    De eerste 500 km perfect gelopen met snelheden van 100 tot uitschieters naar 210 km/u.
    Toen kwamen we in de file hier hebben we een half uur gestaan met draaiende motor op een berg had de auto dus gewoon in de P-stand gezet en laten draaien, misschien achteraf niet moeten doen sowieso niet voor het milieu maar goed toch gedaan.
    Eigenlijk niks aan de hand dat half uur en ineens gaat het verkeer weer rijden en met dat ik ook wil gaan rijden ineens de melding COOLANT tussen de klokken en de temp op 130 graden, auto uiteraard gelijk uitgezet.

    Maar omdat ik er eigenlijk niet zo gunstig stond en er op 200m een parkeerplaats was toch besloten weer aan te zetten en naar de parkeerplaats te rijden, ik merkte op dat op dat moment de auto nog maar max 30 km/u ging.
    Auto weer uitgezet motorkap open gedaan en daar ongeveer een kwartier/20 min pauze gemaakt.
    Daarna was de auto terug op 90 graden en aangezien er niks had gelekt en je eigenlijk niks kon zien zo op het oog toch besloten onze reis te vervolgen.
    Dat waren op dat moment nog 182 km, ook die heb ik dus weer zonder problemen kunnen afleggen met snelheden van 100 tot 180 km/u.

    Nu auto nog maar alleen gebruikt voor een kort ritje hier uiteraard geen problemen gehad.
    Weet iemand waar ik het hier moet zoeken of kan dit gewoon komen door de omstandigheden en is er niks aan de hand ?

    Alvast bedankt voor jullie reacties en iedereen een fijne kerst gewenst!

    Groeten Rene

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat de fan(s) niet draaiden waar ze dat wel hadden moeten doen.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Gezien geen waterverlies lijkt het me meer een sensor fout.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor je snelle reactie.

    Hier had ik inderdaad ook al aan gedacht, maar mocht dit het zijn kan ik dan gewoon naar Nederland weer rijden het daar door een garage na laten kijken?
    Uiteraard zal ik bij de volgende file de motor uit zetten... Helpt het trouwens om dan de verwarming vol open te zetten zodat de warme lucht zeg maar weg kan of is dit alleen iets van de autos van vroeger?

    Gr Rene

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Gezien geen waterverlies lijkt het me meer een sensor fout.
    Kan het zijn dat het dan iets eenmaligs is geweest? Aangezien die daarna het gewoon weer goed gedaan heeft.
    Denk als zon sensor dan idd kapot is dat die natuurlijk aan de gang blijft zeg maar.

    Gr Rene

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Had je de indruk op die parkeerplaats dat hij ook echt te warm was? Leek het er op dat hij aan het koken was op geen gekke dingen? Hoorde je een fan draaien? Stonk het naar koelvloeistof bijv.

    Zonder fans kan redelijk lang goed met een diesel alleen file is funest, koelen met de kachel helpt wel wat ja, er is namelijk ook nog een kans dat de thermostaat niet open ging, dan wordt ie ook te warm, de kachel volluit en raam open koelt dan mee en weinig belasten.

    Als het een temperatuur sensor is die raar doet is niet zo erg maar wel als ie je vermogen gaat drukken, met 30 naar huis is ook wat.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6

    Standaard re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Nee ik had niet aan het idee dat die aan t koken was maar nu heb ik dat ook nooit eerder mee gemaakt moet ik zeggen en ben zelf niet echt technisch.
    Nu vond ik wel dat die al snel nadat ik m uit had gezet op die parkeerplaats weer op 90 graden stond, dat duurde nog geen 5 min zeg maar.

    Het stonk niet naar koelvloeistof en die fans dat heb ik eigenlijk niet op gelet, beetje dom misschien maar met het gezin en 2 honden in de auto en dan een beetje de stress hoe we daar stonden zeg maar is me dat niet echt opgevallen.

    Ja die 30 km/u was vreemd maar was ook snel weer weg, sindsdien zoals gezegd naar de bestemming gereden dat waren nog een 180 km en gisteravond nog even weg geweest naar het plaatsje naast het dorp hier dat zijn op en af ongeveer 30 km ook nergens last van gehad.
    Ik heb zon OBD lezer mee met zon simpele app op de telefoon zou het daar misschien instaan als ik m uitlees, maar er brand nu geen lampje van het motormanagement ofzo.

    Gr Rene

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RenePeterAllroad Bekijk Berichten
    Kan het zijn dat het dan iets eenmaligs is geweest? Aangezien die daarna het gewoon weer goed gedaan heeft.
    Denk als zon sensor dan idd kapot is dat die natuurlijk aan de gang blijft zeg maar.

    Gr Rene
    Dit zijn die standaard audi sensoren, gaan vaak kapot, ik heb het zelf ook gehad met een A4 1.9 tdi en de temperatuur ging dan all over the place, zo weer 70 graden, dan weer netjes 90 enz. Huidige wagen preventief vervangen, dingen zijn 2 tientjes en bij V motoren regelen die vaak ook de koelfan via de ecu.
    Goed in de gaten houden, zolang je rijd heb je rijwind dus geen fan nodig, maar als het zoals ik eerder vermeld je thermostaat is die niet open gaat maakt het allemaal niet uit en loopt ie alsnog warm, daar kan de kachel dus wel helpen, die zit in het motor circuit.

    Zou thuis wel een thermostaat en sensor laten vervangen plus koelfan check om in de toekomst gezeur te voorkomen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Dit zijn die standaard audi sensoren, gaan vaak kapot, ik heb het zelf ook gehad met een A4 1.9 tdi en de temperatuur ging dan all over the place, zo weer 70 graden, dan weer netjes 90 enz. Huidige wagen preventief vervangen, dingen zijn 2 tientjes en bij V motoren regelen die vaak ook de koelfan via de ecu.
    Goed in de gaten houden, zolang je rijd heb je rijwind dus geen fan nodig, maar als het zoals ik eerder vermeld je thermostaat is die niet open gaat maakt het allemaal niet uit en loopt ie alsnog warm, daar kan de kachel dus wel helpen, die zit in het motor circuit.

    Zou thuis wel een thermostaat en sensor laten vervangen plus koelfan check om in de toekomst gezeur te voorkomen.
    Ok bedankt voor al je tips en de snelle reactie.
    Ga er thuis mee aan de slag, nu eerst even genieten van 8 daagjes Oostenrijk.
    Fijne dagen nog, Gr Rene

  10. #9
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RenePeterAllroad Bekijk Berichten
    Ok bedankt voor al je tips en de snelle reactie.
    Ga er thuis mee aan de slag, nu eerst even genieten van 8 daagjes Oostenrijk.
    Fijne dagen nog, Gr Rene
    Kijk met je uitlees kastje of hij een melding geeft in motor van een sensor, dan weet je wat.
    Misschien dan in oostenrijk de sensor laten vervangen als dat mogelijk is aankomende dagen? Hij lijkt redelijk toegankelijk te zitten itt andere audi modellen.
    https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6.../1/121-121047/

    Kost 15,- origineel
    https://www.ebay.de/itm/193763371550...3ABFBMzMnz2pRj
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  11. #10

    Standaard Re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    [QUOTE=Rol-Co;1942994]Kijk met je uitlees kastje of hij een melding geeft in motor van een sensor, dan weet je wat.

    Uitgelezen met die OBD-Lezer maar geen foutmeldingen te zien.
    Geen last meer gehad maar ook alleen nog maar korte stukjes gereden, wel weer een ander probleem erbij gekregen...

    Toen ik de bergen in reed en wat slingerwegen was aan t rijden ging er een rood lampje branden tussen de klokken en stond er BRAKES.
    Uiteraard heb ik gelijk gekeken of er iemand achter me zat en daarna ben ik eens goed op de rem gaan staan maar hier merkte ik eigenlijk niks van, het lampje ging ook heel snel weer uit. Mijn rit gewoon gemaakt en ondertussen nog 1 keer de melding gehad maar ook hoe snel die kwam zo snel ging de melding ook weer uit.

    Dag erna weer een rit gemaakt en geen problemen gehad, maar gisteren gingen we weer even een plaatsje bezoeken, na een scherpe bocht te hebben genomen weer de melding op het display maar hij remde gewoon goed.
    Hierna nog 2 ritjes gemaakt weer nergens last van, morgen de terugreis naar huis 680km ben eens benieuwd wat ik dan voor meldingen nog tegen kom.

    Het was de bedoeling deze auto lang te rijden vanwege de Youngtimer regeling en de laatste keer diesel en de ruimte van een A6 maar begin nu toch te twijfelen om hem te verkopen en mee te gaan doen met de trend wat Private Lease heet.
    Zodat ik gewoon lekker een nieuwe auto kan rijden en geen problemen heb alhoewel het dan wel in de orde wordt van een ford fiesta of renault clio.

    Gr Rene

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Tja, kan nogal wat dingen zijn maar meest logische is remblokken bijna op of breuk in de sensor bedrading. Je kan het misschien zien als je remvloeistof peil wat laag is (niet max) ook niet bijvullen omdat het met nieuwe blokken dan weer op peil komt. Tenzij ver onder minimum.
    Kan mij voorstellen dat ze in de bergen lekker op hun donder krijgen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #12
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.317
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Je zou in het boekje moeten kijken,
    Daar staan diverse melding van je remmen in.

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  14. #13
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.000
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Oftewel, als je een Audi als youngtimer wilt blijven rijden, dan is het wel verdomd belangrijk dat je zelf handig wordt in analyses maken en reparaties doen. Ik help een goede vriend van me om z'n youngtimer A6 C6 2.8 te blijven rijden en moet wel zeggen dat het erg onderhouds intensief is hoor.

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  15. #14
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robby70 Bekijk Berichten
    Oftewel, als je een Audi als youngtimer wilt blijven rijden, dan is het wel verdomd belangrijk dat je zelf handig wordt in analyses maken en reparaties doen. Ik help een goede vriend van me om z'n youngtimer A6 C6 2.8 te blijven rijden en moet wel zeggen dat het erg onderhouds intensief is hoor.

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    Klopt wel, echter zijn er vaak ook weer veel dingen bekend/te verwachten waar je op kan anticiperen, preventief dingen vervangen i.p.v afwachten tot het stuk gaat.
    Ook maakt het wel uit of je rondjes rond de kerktoren rijd of ritjes naar oostenrijk er mee doet.

    Vaak geven mensen bakken met geld uit aan keukens, vakantie, badkamer enz enz maar dan mag de auto niks kosten en moet er overal op geknepen worden met alle gevolgen van dien. Ook is de verwachting van A.P.K soms wat hoog, garage geweest dus hoef een jaar niet meer te kijken.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  16. #15
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Maar intussen wel rijden in een oudere, complexe auto. Het youngtimer-gebeuren is een enorme misser, tenzij je echt een basic auto kiest wegen de belastingvoordelen niet op tegen de onderhouds- en reparatiekosten.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  17. #16
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Maar intussen wel rijden in een oudere, complexe auto. Het youngtimer-gebeuren is een enorme misser, tenzij je echt een basic auto kiest wegen de belastingvoordelen niet op tegen de onderhouds- en reparatiekosten.
    Of zelf (familie) kan repareren eventueel.
    Nou denk ik niet dat de A6 tdi van Ts een complexe auto is en een voordeel dat er veel te vinden is van audi, ik denk dat ik wel wat merken kan opnoemen waar je meer "de sjaak" bent als je wat hebt met de youngtimer.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  18. #17

    Standaard Re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Zo gisteren weer terug gekomen uit Oostenrijk, 1 keer nog de melding gehad van BRAKES die overigens ook snel weer weg (10s).

    Toch wel weer goed door kunnen zowel door het verkeer als met de A6, rijdt verder gewoon goed en sinds die gechipt is is die asociaal snel vooral op de autobaan.
    Nu na aan het denken wat ik er eigenlijk mee wil, ik heb hem dan wel pas maar zoals jullie zeggen vergt elke youngtimer toch wel veel onderhoud en eventuele reparaties en aangezien ik zelf niet echt technisch/handig hierin ben dan is natuurlijk de vraag of het dan wel loont om in die regeling te rijden.

    Mocht er iemand hier op het forum zijn die misschien interesse heeft in een Audi A6 Allroad van 2007 kan die altijd een pbtje doen.
    Ik wil jullie weer bedanken voor de reacties en zal hier nog eventueel posten wat er nu mee aan de hand was.

    Gr Rene

  19. #18
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.000
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Laat je vooral niet bang maken en zoek vooral een betrouwbare Vakgarage als je zelf niet handig bent. Auto rijden kost nu eenmaal geld en als je naar de Audi dealer gaat weet je dat het veeeel geld kost. Met een Allroad heb je dan ook nog eens wat meer techniek aan boord (luchtvering) wat tzt aandacht nodig kan hebben. Fijne auto die C6 Allroad, ik heb een 2.7tdi gehad en heb daarmee 275d km op de klok gezet zonder noemenswaardige problemen. Lekkere blijven rijden en dat rem probleempje is vlgs mij zo te fixen.

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  20. #19

    Standaard Re: Warm lopen 3.0 TDI A6 uit 2007

    Het lampje van de remmen toch eens even nagekeken en het bleek dat de remolie onder peil stond, hier 100 -125 ml bij gedaan en daarna geen melding meer gehad.
    Maar uiteindelijk toch besloten om de auto weg te doen en deze gisteren aan een handelaar verkocht, heb er uiteraard weer enorm verlies op gemaakt maar dat is de laatste jaren met het constant van auto wisselen normaal geworden.

    Mocht iemand nog interesse hebben in de auto, hij staat bij Auto Meis in Heerlen.
    Er zijn wel wat puntjes die je zal moeten oplossen maar het rijden is zon auto is werkelijk geweldig.

    Ik ga zoals aangegeven nu toch voor een private lease auto omdat ik de laatste jaren zoveel gewisseld heb en het iedere keer oudere autos waren en altijd wel problemen waren die je op moet gaan lossen van de vorige eigenaar tot dit besluit gekomen.
    Het word dan wel een kleine auto met de helft aan cilinders van de Audi maar ik ben er blij mee, de ruimte van de audi was niet nodig en voor de kms hoefde ik het helemaal niet te doen maar het was gewoon mooi rijden.
    Het gaat nu een Citroen C3 worden het is dan wel occasie lease dus hij is van 2022 met 2000km op de teller.

    Gr Rene

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •