Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Olieverbruik 2.0TFSI 2014

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Olieverbruik 2.0TFSI 2014

    Sinds kort verbruikt mij Audi S3 8V van 2014 olie.
    Wagen heeft +/- 150.000km voor de rest nooit problemen gehad.
    Het olieverbruik varieert maar is gemiddeld 1L/1000km.
    Dit was mij vooral ook opgevallen als ik in het centrum rij dan is alles normaal maar vanaf hij warm staat en ik trek eens door komt het een redelijk dikke wolk uit. Als ik dan terug stil sta aan de lichten en doe dit weer is het gedaan.
    De audi heeft een downpipe en middendemper delete dus hierdoor is het sowieso wel meer zichtbaar dan anders maar toch.
    Al veel gelezen over olieverbruik van de 2.0Tfsi blokken maar zou blijkbaar bij dit bouwjaar al opgelost moeten zijn?

    Iemand die mij hierbij verder kan helpen of zelf al voorgehad heeft?

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Leeftijd
    31
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Olieverbruik 2.0TFSI 2014

    Ik heb destijds van de mannen van Hartog Tuning begrepen dat het na 2012 aangepast is, maar pas vanaf bouwjaar 2015 weinig risico is op de bekende problemen.
    Zelf toen navraag gedaan voor mijn Q5, maar ik blijk er toch geen last meer van te hebben.
    Het beste is eens bij de bedrijven te gaan kijken die je kunnen helpen met de zuigerproblemen, ik zou daar wel op gaan inzetten. 1 liter op 1000km is erg zorgelijk qua olieverbruik en kan veel bijkomende schades veroorzaken aan het blok.
    Laatst gewijzigd door dhoutsma; 04-02-24 om 15:41.

  3. #3
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.002
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbruik 2.0TFSI 2014

    Ik heb een TTS uit 2013 met een dikke ton op de klok en daar is alles nog in orde, minimaal olieverbruik. Ik denk (en hoop) ook wel dat ze bij de S modellen eea beter hebben gemaakt

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.657
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbruik 2.0TFSI 2014

    Als de motor ineens olie is gaan gebruiken (dat is wat ik begrijp uit je eerste zin), zal er iets anders aan de hand zijn.
    Het vermelde zuigerprobleem ontwikkelt zich geleidelijk, omdat de olieschraapveren steeds verder dicht gaan zitten.

    Denk in jouw geval bv aan een olielekkage, of een lekkende turbo. Of natuurlijk “gewone” slijtage, afhankelijk van de manier waarop er mee omgegaan wordt.
    Een nadere diagnose is nodig voordat conclusies kunnen worden getrokken, zou beginnen met een compressiemeting, droog en nat.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbruik 2.0TFSI 2014

    Bedankt voor de reactie’s allemaal.
    toen ik dit begon te merken was het eens 1L/6000km maar dat veranderde wel snel naar 1L/2000km en tot nu is het meestal 1L/1000 a 1300km.
    Ik heb alle 4 de cilinders gecontroleerd & de kleppen zijn mooi, bougie’s een mooie kleur en de cilinderwand heeft mooie hoongroeven (geen kras in getrokken).
    Het lijkt mij dus dat het niet intern in de blok zit maar buitenaf.
    Ik heb preventief de olieafscheider vervangen en ineens een spoeling gedaan maar blijft hetzelfde.
    Volgens ik zo al heb liggen rondhoren zijn de turbo redelijk gevoelig & denk dat hier dit ook het geval zal zijn.
    Laatst gewijzigd door Gletsjerwhite; 05-03-24 om 21:00.


  6. #6
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.657
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbruik 2.0TFSI 2014

    In 2014 was de “tussenoplossing” toegepast, die het probleem uiteindelijk niet oploste maar alleen uitstelde. Pas vanaf eind 2015 kwam de definitieve oplossing (3-delige schraapveer).
    Bij mijn 2010 bouwjaar zag ook alles er prima uit, toch had ik een verbruik van 1 liter op 2800 km en dat was vrij snel gestegen.
    Turbo checken door een inlaatslang (tussen de turbo en het inlaatspruitstuk) los te halen en zien hoeveel olie daar zit, paar druppels is normaal.
    En anders toch maar zuigers vervangen…… anders worden de gevolgen alleen maar erger.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 06-03-24 om 09:58.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  7. #7
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.460
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Olieverbruik 2.0TFSI 2014

    Ik had een Audi A4 Cabrio uit 2007. Schitterende auto maar het motorblok, de beruchte 2 Liter, was een grafbak. Lekte meer olie als een Duitser bier pieselt tijdens Oktoberfest. Er was geen houden aan en dikke middenvinger van Audi wat betreft Coulance (het blijven ratten daar in Ingolstadt). Een collega met een A5 met dezelfde motor, min of meer dezelfde km-stand en hetzelfde probleem met extreem olieverbruik, kreeg na veel vechten wél een nieuwe motor.
    Ik niet. Na 2x afgekeurd tijdens de Zwitserse APK was ik het spuugzat en de auto rijdt nu ergens in het voormalig Oostblok rond.... Zonde, maar geld door het toilet spoelen is geen hobby van me.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •