Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Betekenis onderdeelnummers en partcatalogus

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2014
    Leeftijd
    45
    Posts
    42
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Betekenis onderdeelnummers en partcatalogus

    al jaren heb ik moeite met de juiste onderdelen voor de betreffende autos te krijgen.

    met moeite kan je aan de hand van het chassis nummer en motor nummer we het juiste onderdeel krijgen, maar het blijft altijd ook lastig te zien wat de verschillen zijn.

    Nu heb ik met mijn huidige A4 B8 schade aan de voorkant en ergens een nieuwe radiateur gekocht.

    nu heb ik gevraagd om een 8K0 121 251 R, maar gekregen een 8K0 121 251 AD
    Deze heeft aan de rechter kant een paar extra gaten voor slangen, maar geen idee wat deze doen.

    bij navraag laat de leverancier weten dat ik deze gewoon open kan laten. Ik snap dat hij dat zegt, want dan hoeft hij het niet terug te nemen. voordat ik hier mee akkoord ga wil ik op zijn minst weten wat deze aansluitingen zijn. neem aan dat het in ieder geval impact heeft op de capaciteit van de radiateur.

    kan iemand mij helpen?

    deze vraag geld natuurlijk ook voor andere onderdelen welke wellicht uitgewisseld kunnen worden.

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: Betekenis onderdeelnummers en partcatalogus

    Ja, het is vaak een jungle met die onderdeelnummers…..

    De radiator die je hebt ontvangen is voor een auto met automaatbak, dus de extra aansluitingen zijn voor de transmissie-oliekoeler, die in de radiator zit.
    Ik neem aan dat-ie verder gewoon past, dus dan heeft de leverancier wel gelijk.

    Dat zie je vaak bij onderdelenleveranciers, die proberen met zo weinig mogelijk verschillende nummers een zo groot mogelijk aantal variaties te dekken. Je ziet dan ook vaak een hele rij OEM nummers bij een onderdeel staan. Deels zijn dat z.g. supersessies (onderdelen af-fabriek in de loop der jaren vervangen door nieuwere uitvoeringen), maar ook gevallen zoals dit. Het is dan efficiënter één en dezelfde radiator te leveren ipv twee verschillende. Mede daarom zijn onderdelen bij de dealer ook zoveel duurder, die levert namelijk wel alle verschillende varianten…..
    Laatst gewijzigd door Kees B; 18-01-24 om 15:28.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2014
    Leeftijd
    45
    Posts
    42
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Betekenis onderdeelnummers en partcatalogus

    Dank,
    ik was er inmiddels ook achter.
    wat ik niet weet is of beide systemen gescheiden zijn in de radiateur. neem aan van wel, maar dan haalt dat dus een stuk van de capaciteit weg in vergelijking met een radiateur zonder.
    nu is de vraag hoe belangrijk dat is en of er geen sensoren zijn die in de war raken.

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Betekenis onderdeelnummers en partcatalogus

    Uiteraard zijn het twee gescheiden circuits. De transmissieoliekoeler is niets meer dan een buis die een rondje maakt aan één kant van de radiator, omgeven door de motorkoelvloeistof. Ik denk dat er geen verschil zit in de thermische capaciteit van de beide radiatoren, de motor heeft dezelfde koelbehoefte, automaat of niet.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •