Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: scherpere nokkenas.. gevolgen voor de slijtage v/d motor??

  1. #1
    roeltje
    Guest

    Standaard scherpere nokkenas.. gevolgen voor de slijtage v/d motor??

    Hallo..

    Ik heb sinds kort een a4 20v en ik wilde daar een andere nokkenas op zetten. Nu heeft iemand mij verteld dat ik dan waarschijnlijk over 30.000 km een motorrevisatie moet doen omdat het dan veel harder slijt allemaal..
    iemand ervaring hiermee??

    Alvast bedankt!!

  2. #2

    Standaard

    Als je netjes omgaat met je motor-> rustig warmrijden...als ie warm is> :twisted: gaan met die banaan.

    Levert je extra vermogen op, slijtage ligt aan je rechtervoet en of je op tijd onderhoud uitvoert.

    mzzl.
    Me owns audi soon...

  3. #3

    Standaard

    Slijtage zal iets hoger liggen dan een normale omdat de belasting toch omhoog zal gaan, maar 30.000 lijkt me sterk overdreven...

    Vraag het anders eens aan Blue-lagoon, die heeft een andere nokkenas in zijn A3 1.8 liggen en kan misschien wat ervaring delen.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  4. #4
    roeltje
    Guest

    Standaard

    okdan vriendelijk bedankt!!!!

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Slijtage zal iets hoger liggen dan een normale omdat de belasting toch omhoog zal gaan, maar 30.000 lijkt me sterk overdreven...
    Maar zou dat met een goeie omgang van je blok, op tijd onderhoud eraan...niet verwaarloosbaar klein zijn??

    mzzl.
    Me owns audi soon...


  6. #6

    Standaard

    Zo lang je niet van plan was 500.000 kilometer er mee te gaan rijden :wink: . Maar vraag het een ervaringsexpert...

    Volgens mij treden alleen hogere versnellingen op met een scherpere profielen, dus hogere krachten op bepaalde componenten. Veel of weinig onderhoud doet daar niets aan af.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  7. #7

    Standaard

    De nokkenas zelf maakt niets uit, die verandert alleen maar de momenten waarop de kleppen openen en sluiten. De extra slijtage is indirect - zo'n nokkenas levert alleen voordeel op bij hoge toerentallen. En als je een motor heel vaak in dat toerenbereik laat draaien, zal 't natuurlijk wat sneller slijten. Maar ach, die motoren kunnen wel wat hebben. Misschien dat ie geen 300.000 meegaat, maar 200.000. Ach, als je 'm voor die tijd toch al verkoopt? :-)
    Brun de/uit/uut/from/aus Amsterdam.

    http://www.coupegt.nl

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Wanneer ventielen sneller open en dicht gaan, dan moet de versnelling toch toenemen, met de versnelling de krachten, ...

    Bei einer scharfen Nockenwelle wurden die Flanken steiler gemacht, dadurch gehen die Ventile schneller auf und zu.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  10. #9

    Standaard

    Zou ik ook een andere nokkenas kunne zetten op men audi coupe 2.3i 10V? Heeft het voordelen op het vermogen, trekken, koppel, ... of is het niet de moeite? Dat het sneller slijt is vanzelfsprekend maar kan me iemand vertellen of het de moeite is?
    HIJ DOET HET NIET...HELP ME!!!

  11. #10
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Ik heb "snelle"nokkenassen in m'n Competition (en in m'n bmw maar dat terzijde).
    Qua felheid van de motor merkt je het zeker!...maar volgens mij zal je koppel eerder dalen dan stijgen.
    Hier een file waarin de effecten beschreven zijn (voor mijn auto).
    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  12. #11

    Standaard

    maar volgens mij zal je koppel eerder dalen dan stijgen.
    heeft het dan nog wel nut om er andere nokkenassen op te zetten?
    want je hebt minder koppel en het max. koppel komt pas heel laat vrij.
    dus als ik het goed begrijp trek je langzamer op dan en heb je een hogere top.


  13. #12

    Standaard

    Je moet hem in de toeren weten te houden...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  14. #13
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roelos
    heeft het dan nog wel nut om er andere nokkenassen op te zetten?want je hebt minder koppel en het max. koppel komt pas heel laat vrij.
    dus als ik het goed begrijp trek je langzamer op dan en heb je een hogere top.
    Dit is iig het resultaat bij mijn auto. (ik kan je er geen technisch onderbouwde verklaring voor geven)
    Het optrekken van m'n Competition is ook niet beestachtig.(wel aardig maar toch)

    Ik merk het wel in de tussensprint...als je zo rond de 4200rpm zit word je echt in je stoel gedrukt als je het gas intrapt.
    Het is een beetje een afweging wat je wil (en natuurlijk wat voor effect het op jouw motor heeft)

    Persoonlijk bevalt het me wel.....als ik een beetje op internet rondzoek..bijna alle 2.0E 16V hebben snelle nokkenassen ingebouwd gekregen.

    *edit* kijk anders hier even naar
    http://www.squadra-tuning.com/Nokkenassen.htm

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  15. #14
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Hier twee mooie
    Quote's van die pagina:

    Uit dit tabelletje zou blijken dat een sneller nokkenas ten opzichte van de standaard fabrieksnokkenas altijd een vermindering van koppel zou betekenen. Maar dat is onzin. Een fabrieksnokkenas zit meestal nog onder de optimale nokkenastiming wanneer het gaat om de fijnste koppel- en vermogenbalans voor straatgebruik


    Het totaal begrijpen van een nokkenasvorm en de invloeden van alle grootheden is zeer complex. Alles heeft overal invloed op en een perfecte nokkenas bestaat eigenlijk niet.
    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  16. #15
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Je moet hem in de toeren weten te houden...
    Zeker waar!!...dan merk je het zeker.
    Nu past dit wel bij mijn rijstijl :wink: :oops:

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  17. #16

    Standaard

    Maar kan mij iemand vertellen of het voordelen heeft op een 2.3i 10V? Anders zet ik een andere natuurlijk!
    HIJ DOET HET NIET...HELP ME!!!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •