Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 238

Onderwerp: 'Het grote sleutelen aan een 80 type 89 topic'

  1. #1
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard 'Het grote sleutelen aan een 80 type 89 topic'

    Hoi,
    Waar ik nu last van heb weet de ANWB niet eens zeker!
    Een tijdje geleden reed ik na een paar dagen stil staan in een parkeergarage weer.
    Het starten ging toen al moeilijk maar het lopen was helemaal vreselijk.
    Steeds wegvallende motor.
    Toch maar ergens gestopt omdat ik de auto niet meer aan kreeg.
    Anwb gebeld, die kwam na 45 minuuten.
    Hij start de auto en hij loopt :?
    Uw motor loopt erg goed zegt ie nog!
    Vorige week:
    Auto gestart na een paar dagen stil staan; niets aan de hand, loopt perfect!
    Even stoppen om boodschappen te doen, krijg ik hem met moeite aan de praat en weet em lopend te houden door met het gaspedaal de toeren boven de 2000 te houden.
    Na weer gestopt te zijn en weer te starten loopt ie weer perfect.
    Vandaag:
    Ik start de auto weer, nadat hij 3 dagen heeft stil gestaan en er lijkt niets aan de hand, hij deed wel wat moeilijk maar ik dacht dat dat wel een koude motor zou zijn.
    Ik zet m'n auto voor m'n huis neer om wat spullen op te halen.
    Ik wil weer starten en krijg em echt met geen mogelijkheid aan de praat.
    De startmotor loopt gewoon prima en tijdens het starten hoor ik zo af en toe ook een soort van plofjes :?
    Toen de ANWB na een uur kwam, starte de auto weer in 1 keer!
    Ik legde mijn probleem uit en hij keek even.
    De verdeelkap is het niet, en als ie blijft rijden de Hal sensor ook niet.
    Hij vertelde mij dat de motor erg mooi loopt, maar niet kan zeggen wat het is.
    Ik heb er ondertussen weer zo'n 80 heerlijke kilometers mee gereden en alles functioneert perfect.
    Maar voor hoelang?
    -Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
    -Hoe dit op te lossen?
    -Kan ik dit zelf doen?

    Alvast bedankt

    Lee

  2. #2

    Standaard

    Plofjes is ontbranding op het verkeerde moment. Rotor als eens nagekeken? Bougiekabel rot? (in het donker vaak te zien door overspringende vonken). Bougies allemaal goed?
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  3. #3
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Bougiekabels zien er brandschoon en redelijk nieuw uit.
    Bougies zijn zo schoon dat ik er mee zal durfen eten.
    Rotor zal ik morgen met licht eens naar kijken.
    Waar moet ik op letten?
    Hoe kan ik zien of ie wel of niet goed is?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lee
    Bougiekabels zien er brandschoon en redelijk nieuw uit.
    Bougies zijn zo schoon dat ik er mee zal durfen eten.
    Rotor zal ik morgen met licht eens naar kijken.
    Waar moet ik op letten?
    Hoe kan ik zien of ie wel of niet goed is?
    Of ie erg afgesleten is, vaak wat zwart dan ook door het overslaan van de vonk (en dat moet dus niet). Kabels kunnen er wel schoon uit zien maar zijn ze ook goed :roll: Bougies mogen wel schoon zijn maar is de elektrodeafstand nog OK? Het lijkt me iig een ontstekingsprobleem gezien de plopjes in de uitlaat. Ruik je wel benzine na het lange starten?

    Ik hetzelfde eens gehad met mijn typ81 omdat ze me een verkeerde rotor gegeven hadden en daardoor het ontstekingstijdstip niet meer klopte. Toen starte ie helemaal niet meer. Succes!
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Kijk eens naar de voetpakking van je 'carburateur'. Toen de mijne bezig was naar de eeuwige jachtvelden te vertrekken, startte-ie de ene keer perfect en de andere keer voor geen meter. Op een moment gaat dit vanzelf over in 'totaal niet meer'.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot
    Of ie erg afgesleten is, vaak wat zwart dan ook door het overslaan van de vonk (en dat moet dus niet). Kabels kunnen er wel schoon uit zien maar zijn ze ook goed :roll: Bougies mogen wel schoon zijn maar is de elektrodeafstand nog OK? Het lijkt me iig een ontstekingsprobleem gezien de plopjes in de uitlaat. Ruik je wel benzine na het lange starten?

    Ik hetzelfde eens gehad met mijn typ81 omdat ze me een verkeerde rotor gegeven hadden en daardoor het ontstekingstijdstip niet meer klopte. Toen starte ie helemaal niet meer. Succes!
    Hoe zien verrote kabels er uit?
    Ik ruik na lange starten geen benzine.
    En de electrode afstand, daarvan heb ik geen idee hoe groot die moet zijn.

  7. #7
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Kijk eens naar de voetpakking van je 'carburateur'. Toen de mijne bezig was naar de eeuwige jachtvelden te vertrekken, startte-ie de ene keer perfect en de andere keer voor geen meter. Op een moment gaat dit vanzelf over in 'totaal niet meer'.
    De voetpakking is een maand geleden net vervangen. :?
    Hoe kan ik makkelijk controleren of die goed vast zit?

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Hmmm, dan lijkt me dat geen verdachte. Als je het luchtfilterhuis losmaakt, kun je goed zien of de boel vastzit.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Hm, dan heb ik morgen een druk dagje

  11. #10

    Standaard

    Nou, wat je nog kan checken: als ie weer slecht start de benzineslang die naar je carburateur loopt er bij je carburateur afhalen, iemand anders laten starten en die slang in een emmertje ofzo laten uitkomen. Andere laten starten en kijken of er benzine uit de slang komt. Weet je iig zeker of ie benzine krijgt.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  12. #11

    Standaard

    Al wat verder gekomen?
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  13. #12
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Nope, ik heb nog geen tijd gehad om de verdelerkap/rotor te controleren omdat ik met m'n instrumentenpaneel bezig was. (die doet het nu! )
    Maar voor de rest geen bijzonderheden (bougies, luchtfilter)
    De rest ga ik morgen mee bezig.
    Wat wel erg vreemd is, is dat ie het nu verder probleemloos doet :?
    Alles klinkt/ loopt normaal.
    Maar zodra hij langer stilstaat (48uur of langer) heb ik er pas last van.
    Ik zal mijn bevindingen morgen even posten.

    Lee

  14. #13
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Ik heb de boel eens goed bekeken en ben met wat beter licht erbij toch wel even geschrokken.
    Nadat ik het luchtfilterhuis had geopend en em bij lichte zag ik dat er olie in het luchtfilterhuis zat.
    Ik haalde het filter eruit en daar zat ook olie op :?
    Nadat ik de olie heb weg gehaald heb ik em maar weer dicht gedaan.
    De bougies zijn wat wit-achtig uitgeslagen.
    De verdeelkap kreeg ik met geen mogelijkheid los :?
    Die twee klemmetjes zitten enorm vast.
    Ik heb ook niet door geprobeerd omdat ik niet zeker wist of ik de achterste klem wel weer goed op z'n plaats zou krijgen.
    Toen de motor gestart en er waren geen vonken te zien.
    Vervolgens een stukje gereden en de auto functioneerde perfect.
    Maar het probleem komt ook pas naar boven als de auto langer dan een dag heeft stilgestaan :?

    Nou vraag ik mij af hoe die olie in het luchtfilterhuis terecht komt :?
    Het zal vast niet goed zijn, maar hoe kan ik dit oplossen en wat is het?
    En vooral: is dit de oorzaak van mijn storing?
    En hoe krijg ik die klemmen van de verdeelkap los, zodat ik ze daarna ook weer vast kan zetten?

    Lee :?

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik denk dat je carterontluchtingsslang wat dicht zit. Komt vaker voor bij deze auto's.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15

    Standaard

    De olie in het luchtfilterhuis.
    Dit zal een klein beetje zijn, en komt door de carterontluchting binnen. Aan de onderkant van het huis zit een rubberen slang die naar het kleppendeksel loopt. Deze mag niet verstopt zitten.

    Dat er een beetje olie in het filterhuis komt is wel
    normaal, gewoon ff schoonmaken bij het vervangen van het filter. En het moeten geen liters zijn natuurlijk.


    De verdelerkap.

    Deze gaan inderdaad wel aardig beroerd los, maar dat is een handigheidje.

    De klemmetjes kun je met een schroevendraaier losmaken door deze bovenop tussen het klemmetje en het verdelerhuis te zetten en voorzichtig te draaien. Dan springen ze zo los.

    Vastzetten gaat verrassend eenvoudig, en ook de achterste krijg je zo weer vast. Zet de verdelerkap op de goede plek terug, dus zodat je hem niet meer kan draaien als je er op duwt, en zet eerst het achterste klemmetje vast. Daarna pas de voorste.

    Dit doe je door het klemmetje omhoog te draaien en dan moet je op de bolling duwen, dus tussen het scharnierpunt en de knik in. Dit doe je met je vingers, en gaat vrij licht, geen probleem. Dit moet goed vast zitten om vochtproblemen te voorkomen. De rotor kun je gewoon met wat kracht omhoog trekken, wil je die los hebben

    Het zwarte omhulsel rond de verdelerkap kun je ook met een schroevendraaier loswippen, mocht een eventuele nieuwe dit niet hebben. Die kun je dan zo overzetten.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Ik denk dat je carterontluchtingsslang wat dicht zit. Komt vaker voor bij deze auto's.
    Slang er ook even afhalen, Lee, en schoon/leegmaken.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  18. #17

    Standaard

    Mwoah, ik weet niet hoeveel olie er zit, maar de mijne is daar ook wat vettig, en de slang is nog helemaal goed. hij mag niet dichtzitten zoals ik ook al zei, maar wat vettigheid kan prima van de dampen komen, en is op zich niet erg.

    Vroegah werd die handel gewoon de buitenlucht in geblazen, maar ja: Het milieu... ;-)
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Mwoah, ik weet niet hoeveel olie er zit, maar de mijne is daar ook wat vettig, en de slang is nog helemaal goed. hij mag niet dichtzitten zoals ik ook al zei, maar wat vettigheid kan prima van de dampen komen, en is op zich niet erg.

    Vroegah werd die handel gewoon de buitenlucht in geblazen, maar ja: Het milieu... ;-)
    De mijne zat laatst helemaal verstopt. Dacht dat dat ook bij Lee het geval was? In ieder geval slang er even aftrekken om te kijken.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  20. #19

    Standaard

    Kijken moet je altijd ff doen bij problemen, maar wat ik ervan begreep heeft hij een beetje olieachtig spul in z'n luchtfilterhuis, en dat is vrij normaal. Ook als je slang niet dicht zit...

    Maar: Hij heeft eerst weer even wat te doen, dus we wachten af!
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  21. #20
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    41
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Dankjullie
    Een hele opluchting dat dit zelf te doen is.
    Ik ga vanacht weer bezig

Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •