Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 45

Onderwerp: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

  1. #21

    Standaard

    FF kijken... Het lijkt er dan op dat er toch koelwater door de radiateur blijft lopen, doordat de thermostaat niet helemaal sluit. Dat hij langzamer afkoelt, zou dan door minder rijwind kunnen komen.

    Wat bij nader inzien ook nog kan:

    Als ik het goed heb gezien net heb jij een fan die met een riem en een viscosekoppeling aangedreven wordt? Dan kan die viscosekoppeling ook wel eens niet al te fris meer zijn, waardoor je teveel koeling krijgt terwijl dit niet moet. Die koppeling zit vol met een smurrie die uitzet bij warmte. Daardoor gaat de fan meelopen. Dit systeem wil wel eens niet meer helemaal fris werken, waardoor de fan mee blijft lopen. Ik dacht dat ze altijd wel wat draaiden, maar te hard is de bedoeling niet.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  2. #22

    Standaard

    kartonnetje voor (achter) de radiator? en dan kijken wat er gebeurd met de temp
    Weet je meteen of het aan de (koudere ) rijwind ligt
    Thermostaat laat altijd door ivm stroming,iets te veel doorlaat bij koudere wind resulteerd(t?) in terugval temp vlgs mij
    3 keer links is ook rechts

  3. #23

    Standaard

    viscose koppeling kun je controleren door de fan proberen tegen te houden(wel voorzichtig) bij verschillende temp van het koelwater
    werkt goed als eerste diagnose
    3 keer links is ook rechts

  4. #24

    Standaard

    Je kunt even een keer de auto warm laten lopen terwijl hij stil staat, dan even aan de waterslangen voelen, de slangen naar en van de radiateur mogen pas warm worden als de motor op temp. is bij zon 85 graden doet hij dit eerder is de termostaat kapot zo niet dan werkt hij 90% zeker wel goed dan heb je al een goede indicatie

  5. #25

    Standaard

    hehe, dat kartonnetje heb ik ook, en bij mij zit ie dicht met dit weer.

    maar ik vind het ook vrij normaal hoor, op de snelweg koelt mijn blok ook af tot een graad of 85, ga ik langzamer rijden, klimt de temp naar 90, en bij langzaamrijdend en stilstaand verkeer naar 100, en dan gaat de fan z'n werk doen.
    Ghosting people just because an argument got out of hand
    won't solve a g*ddamn thing, quite the contradictory to be honest.
    Why, you ask? Ghosts tend to haunt people for the rest of their lives.


  6. #26

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    Effe ouwe koeien uit sloot.

    Ik heb hetzelfde probleem, de thermostaat al 3 x vervangen.

    En ik geloof niet in het feit dat de audi dealer een stuk karton meeleverd voor het geval je harder dan 140 wil rijden.
    Rond die snelheid dropt de temp naar 60 of lager.
    De temperatuur uit de verwarming is dan ook koud.

    Als de fan te hard zou draaien en daardoor het koelwater te hard zou koelen , dan moet de thermostaat dicht gaan om de warmte rond het blok vast te houden.

    Dus de theorie van een van die te hard blaast geloof ik niet echt.

    Is er iemand die dit ondertussen opgelost heeft ?

    Mvg,

    Biggles.

  7. #27
    jeroenbreuer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.151
    Kudos
    27
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Temperatuur sensor al vervangen? Heb ik laatst ook gedaan. Staat veel overgeschreven op het forum.
    Audi 100 2.0i 85kw basis '86
    "Vorsprung durch technik"

    Saab 9-3 LPT S CombiCoupe
    " Born from Jets"

  8. Ad
  9. #28

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    Die is ook al vervangen , net als de radiator.

    De temp sensor is er toch alleen voor om je radiator fan aan te laten slaan ?
    Dus bij te hoge temp in je radiator dat de fan bij springt (voornamelijk bij file rijden).

    De thermosstaat zorgt ervoor dat de warmte bij het blok blijft, om deze op een constante temperatuur te houden.
    Indien hij te warm wordt dump hij de warmte richting radiator.
    Als de temp dan te laag wordt houd hij de warmt weer vast rond het blok.

    Ik heb eerder het idee dat de waterpomp door de hogere druk bij hogere snelheid de thermosstaat opendrukt en dat deze dus alle warmte dumpt riching radiator.
    Waar het weer erg snel koelt vanwege de hoge rijsnelheid.

    Rare is alleen dat als ik 4500 toeren rij in z'n 4 dit verschijnsel niet optreed.
    Dus alleen als ik boven de 140 km rij, dan wordt alles koud inclusief de verwarming (non airco).

    Zou de veer van de thermos gewoon te zwak zijn ? heb hem ondertussen al een paar keer vervangen.
    Varierend van Aftermarket tot oem AUdi parts (wat geen donder uitmaakt, komt allemaal uit dezelfde fabriek).

    Leuk probleem, kom gelukkig niet vaak op de duiste baan.

    Zucht......


    Biggles.

  10. #29
    jeroenbreuer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.151
    Kudos
    27
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    De temp.sensor is iets anders, zou zeggen gebruik search even of Google komt echt vaak voor.
    Audi 100 2.0i 85kw basis '86
    "Vorsprung durch technik"

    Saab 9-3 LPT S CombiCoupe
    " Born from Jets"

  11. #30

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    Gegoogled en duidelijk geworden dat dat hem niet is die stuk is.

    Hij is net vervangen en de symptonen zijn anders.
    Hier gaat de temperatuur structureel omlaag bij hoge snelheid.

    En de kachel temp gaat ook omlaag, dus de koelvloeistof wordt ook echt koel.
    De waarde van de temp sensor is dus ook de waarde van de koelvloeistof.

    En we zoeken maar weer verder.

    Biggles.

  12. #31
    jeroenbreuer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.151
    Kudos
    27
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Poehhh, dan weet ik het ook niet meer!
    Waterpomp, radiateur...? Heb je daar al gezocht?
    Audi 100 2.0i 85kw basis '86
    "Vorsprung durch technik"

    Saab 9-3 LPT S CombiCoupe
    " Born from Jets"

  13. #32
    Hansyii
    Guest

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    Is niet goed, immers door hogere snelheid meer vermogen benodigd, meer brandstofverbruik, meer afgifte aan warmte van de motor.
    Normaal gesproken moet je thermostaat dit reguleren.

    Vroeger werd radiateur afgedekt omdat de fan altijd meedraaide.

  14. #33

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    Ga toch maar weer eens de thermosstaat vervangen.
    Wordt wel de 4de in 2 jaar.

    Misschien ook de waterpomp maar eens checken, ook al pompt hij wel rond.

    Gelukkig is het alleen boven de 140 km.

    Biggles.

  15. #34
    Hansyii
    Guest

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    In de zomer is het gemakkelijk de thermostaat te controleren, als je een elektrische fan hebt. De elektrische voeler even overbruggen en de fan continu laten draaien (tijdens rijden). Watertemperatuur moet gewoon 90° blijven.

  16. #35

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    33
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    Beste mensen,

    Ik heb hetzelfde probleem. De oorzaak blijft onvindbaar.

    De volgende onderdelen zijn al vervangen:
    - Thermostaat;
    - Visco koppeling;
    - Sensoren;
    - Waterpomp (lekte);
    - Potmeter van klokje koelwatertemperatuur.

    Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? Bij mij is het overigens zo dat de temperatuur bij een toerental van meer dan 3700 toeren gestaag begint te dalen.

    Ik ben radeloos.

    Alvast bedankt!

  17. #36

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    Ik heb de audio ondertussen niet meer.

    Maar wat ik me kan herinneren is dat mijn waterpomp is vervangen en ik daarna eindelijk geen problemen meer gehad heb.

    Succes met oplossen en mocht het lukken, laat dan je bevinden hier achter.

    Biggles.

  18. #37

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    50
    Posts
    63
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    Zou een waterpomp kunnen zijn, maar ook een koppakking weet niet over welke auto het gaat ik heb een TDI gehad waar dat het geval was evt eff laten snuffelen in een garage

  19. #38

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    33
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    Heren, bedankt voor de reacties.

    Het gaat overigens om een Audi A4 B5 van 2000 met een 1.8 20V motor onder de klep. De km-stand is momenteel 109.000 km.

    Zoals beschreven, is de waterpomp reeds vervangen. Ik heb dit allemaal bij een garage in mijn woonplaats laten doen. Zij hebben ook de visco en de meter in het dashboard gesuggereerd en laten vervangen. Dit heeft dus allemaal niet geholpen. De koppakking heb ik ze nog niet over gehoord.

    Hoe zou een lekke koppakking een plotselinge, toerentalafhankelijke daling van de watertemperatuur kunnen veroorzaken?

  20. #39

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    50
    Posts
    63
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    dit was bij bij het geval, eigenlijk 2 jaar met een lekke koppakking rond gereden, dit is echter wel een diesel geweest dus geen benzine motor
    normaal rond rijdend nooit een probleem als af en toe temp wegzakken en wat koelvloestof verlies.
    pas zwaar in de problemen toen de sleurhut er weer achter hing, tot 90km/u niks aan de hand daar boven temp oplopend koelvlst verlies, temp daling

  21. #40

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    Eigenlijk zou de temperatuur niet snelheidsafhankelijk mogen zijn.
    Elke motor heeft namelijk een (mechanische) thermostaat die pas open gaat als de koelwatertemperatuur te hoog wordt en dichtgaat als de koelwatertemperatuur genoeg is gedaald.

    Nu rij ik nooit op "hoge snelheid" maar heb wel ditzelfde probleem met mijn dwarsgeplaatste 1.9tdi (105pk) bxe-motor.
    Inmiddels is thermostaat en temperatuursensor vervangen. 15.000km geleden is de distributieriem en waterpomp vervangen.

    Bij mij wordt de motor in de winter erg langzaam warm en bij temperaturen rond het vriespunt of lager daalt de koelwatertemperatuur soms (bij tegenwind). Dit betekent ook dat het interieur langzaam op temperatuur komt. Ik weet dat zuinige dieselmotoren langzaam op temperatuur komen.
    Daarnaast is mijn brandstofverbruik (daardoor?) aan de hoge kant.

    Volgens mijn monteur kun je controleren of je thermostaat werkt door aan de onderste slang van je radiator te voelen als je een poosje gereden hebt en de motor nog niet op temperatuur is. Als dit deze koud is, is de thermostaat nog niet open. Dat was bij mij het geval dus de thermostaat is goed. Doe deze controle trouwens bij uitgeschakelde motor!!!

    Weet dus niet waar ik het nu moet zoeken. Wellicht is de olietemperatuur een betere indicatie dan de koelwatertemperatuur. Binnenkort maar eens met VCDS rijdend uitlezen.
    Bovengenoemde redenatie mbt de carterventilatie in relatie tot de temperatuur kan ik niet volgen..............
    Laatst gewijzigd door Rommert; 16-04-13 om 22:33.

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •