Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Resultaten 41 tot 45 van de 45

Onderwerp: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

  1. #41

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    Goedendag Heren, (nog geen reacties van dames gelezen :-) )

    Ik kom van een ander draadje af waarbij ik het probleem had van warmlopen van de motor audi a4 b5 1997 1.8 20v . Dat bleek uiteindelijk de waterpomp te zijn (daarvoor waren de viscokoppeling en radiateur al vervangen). Nu heeft men de waterpomp, thermostaathuis en thermostaat vervangen. Na reparatie had ik het gevoel dat het langer duurde voordat de motor warm werd blijkbaar doordat de pomp beter pompt dacht ik. Ik rijd veel binnendoor niet harder dan 80km dus de temperatuur blijft altijd net heeeeel iets voor 90 graden zeg maar 88 ofzo (dat is ook nieuw). Geen reden om naar de garage te gaan. Dus van de week naar schiphol over de snelweg. Dus ik dacht ff wat snelheid maken harder dan 120km per uur 3500 + toeren zakt de temperatuur ineens snel naar 70 graden. Ik denk W*F. Nou heb ik de uitvoering met airco en de elektrische fan gaat standaard draaien als deze aanstaat. Airco uitgezet geen resultaat temp blijft laag. Als ik auto start draait de visco ook altijd standaard alleen niet erg hard. Ga langzamer rijden stijgt de temp ook weer naar bijna 90 graden. Na wat testen blijkt dat de temp daalt als ik het toerental op laat lopen tot 3500 toeren plus.

    PS voordat de waterpomp vervangen werd en ik geen koelproblemen had reed ik in oostenrijk/duitsland 150 km per uur 4000 toeren plus en daar was het in oktober al winters weer en was de motor netjes 90 graden.

    In dit draadje geen oplossing gelezen maar mijn vermoeden gaat tocht naar slecht of niet werkend thermostaat? Ik heb het idee dat de thermostaat openstaat en doordat ik meer toerendraai ik meer gekoeld water erdoorheen laat stromen wat de temp laat zakken. Dat ie net ronde de 90 blijft komt natuurlijk omdat de visco op een gegeven moment harder gaat mee draaien.

    Wat ik begrepen heb zou als de theorie juist is de slangen naar en van de radiateur warm worden als de auto niet op bedrijfs temp is?

  2. #42

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    Bij mij ook het geval bij temperaturen onder de 5°C bij mijn A4 B8 2.0TDI met CAGA blok. In de zomer nergens last van, nu als ik 2000-2500 toeren rijd en de auto net is opgewarmd en ik naar 1500 toeren terug val daalt de motortemperatuur naar 80 graden om vervolgens weer mooi naar de 90°C op te lopen. Om dit te verhelpen heb ik de thermostaat laten vervangen, maar dit baatte dus niet. Een paar weken terug eens flink de toeren ingejaagd (4000+ rpm, zeg 150 km/h in de 4e versnelling), na 50 km op de snelweg, zag ik tot mijn verbazing dat de temperatuur naar 80 terugviel en vervolgens weer naar de 90°C opliep. Verder na langere tijd in de file te hebben gestaan heeft de auto hier ook last van. Waterpomp is 2 maanden geleden vervangen bij vervangen van de distributieriem. De thermostaat ook. Met mijn oude thermostaat viel dit nooit zo op.

    Het blijkt dat ik niet de enige ben en stond op het punt om er eens grondig naar te laten kijken. Ik ben nu dus terughoudend. Het lijkt meer een ontwerpprobleem van het koelsysteem. Maar mijn oude Audi 1.9TDI met 5 ton op de teller had nooit ergens last van :-). Uitlezen met VCDS geeft nergens foutmeldingen.
    Laatst gewijzigd door Dead Silence; 12-11-16 om 19:08.

  3. #43

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    Klinkt als een thermostaat die open blijft staan.

    Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk

  4. #44
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.903
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    Je brengt me in verwaring P

    Laatste bericht was van 2016
    Hij zal nu toch wel de thermostaat en of temp.sensor vervangen hebben
    Laatst gewijzigd door Kevin1980; 06-01-19 om 17:41.
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  5. #45

    Standaard Re: Temperatuur daalt bij hoge snelheid

    De leeftijd van het laatste bericht was me niet eens opgevallen.

    Ben wel nieuwsgierig naar de oplossing.


    Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk


Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •