Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Olieverbruik

  1. #1

    Standaard Olieverbruik

    Hoi, ben in bezit van een 80 uit '93 met een kilometerstand van 107500 (jawel).
    Auto is nu in bijna 3 jaar in mijn bezit. (gekocht met 65.000 km)
    Vanaf het begin verbruikt de auto olie, zo'n 1 liter op 3500 km.
    Vind ik persoonlijk nogal veel.
    Nu vermoed ik dat de schraapveer van de 3e cilinder vastzit of is afgebroken, ik moet namelijk elke maand de bougie schoonmaken, er groeien allemaal bloemkooltjes op.
    De komressie is gemeten en dat is OK
    Weet iemand een middel (het beste middel) wat ik door de olie kan doen om de schraapveer weer los te krijgen.

    Alvast bedankt

  2. #2

    Standaard

    Als ie is gebroken, zul je toch het blok uitelkaar moeten halen om er een nieuwe in te zetten....prijzig...zeer prijzig. Als ie versleten is...moet evengoed uitelkaar voor een nieuwe...als je er 1 vervangt, vervang ze dan allemaal..als je zoiet toch besluit te doen....kun je beter gaan reviseren...je blok ligt dan toch al uitelkaar.

    Hebben ze ook een lektest gedaan?? Daar kun je uit ophalen of de zuigerveer versleten is.

    mzzl.
    Me owns audi soon...

  3. #3

    Standaard

    Ik ga er van uit dat de schraapveer vast zit, vooral omdat de vorige eigenaar een man was van 85 jaartjes.
    De laatste jaren heeft de auto zo'n 3 a 4000 km per jaar gereden ( van de kerk naar de kroeg en verder niet). Denk dat het blok gewoon zeeeer smerig is van binnen.
    Zoek dus het beste middel om alles te reinigen en eventueel weer los te krijgen.
    Indien dat niet wil moet ik maar leven met het verbruik, ga het blok niet uit elkaar halen, aut is immers al 11 jaren oud.
    Wat is trouwens een lektest??

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik vermoed een compressiemeting... lijkt me inderdaad een goed idee. Met spoelolie kun je de boel weer een beetje losmaken, regelmatig olie verversen en flinke afstanden rijden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard

    Die auto is gewoon nooit goed losgereden, met al die korte afstandjes. Ik zou 'm eens goed lostrappen, dus op en neer naar Duitsland en daar minstens 100 km 160-180 rijden. Daarna olie verversen (10W40 van bijvoorbeeld Castrol is goed genoeg). Het zal vast al een stuk schelen.
    Brun de/uit/uut/from/aus Amsterdam.

    http://www.coupegt.nl


  6. #6
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.704
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    wiersma schreef:
    ik moet namelijk elke maand de bougie schoonmaken, er groeien allemaal bloemkooltjes op.
    kan het zijn dat bij deze cilinder de klepgeleider versleten is
    dat geeft ook bloemkool aanslag op de bougie :splat:
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  7. #7

    Standaard

    Is dat moeilijk te vervangen?? voor een particulier, of moet ik naar de garage ermee??

  8. Ad
  9. #8
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.704
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    om bij de kleppen te komen moet de kop eraf.
    zou eerst eens dit proberen
    Risrie schreef:
    Hebben ze ook een lektest gedaan?? Daar kun je uit ophalen of de zuigerveer versleten is.
    ik ging er van uit dat dit een oorzaak kan zijn als je de bougie bloemkool vertoond.
    de vraag blijft of dit financieel verstandig is.
    een klep inslijpen kan je zelf een klepgeleider vervangen kan je beter laten doen "dus kosten"
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  10. #9

    Standaard

    Maar indien de klep ingeslepen moet worden, dan moet de kop er toch ook af??
    Kweet niet of ik dat wel kan? Dus als dat moet gebeuren, zijn er een bult kosten mee gemoeid.
    Kan denk ik beter elke maand de bougie schoonmaken en af en toe wat olie bijvullen.

    heb je nog een tip wat ik door de olie kan doen om de lekkage te verhelpen?? Of een wat voor reinigingsmiddel??

    Groetjes

  11. #10
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.704
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    wat voor soort spoeloilie kan je beter aan TOM vragen daar ik er zelf geen ervaring mee heb.
    een van de weinige middelen die ik ken is LECWECK (als ik het goed schrijf) dit is voorwaarlijk bedoeld om de div rubbers en keerringen mee te helpen beter functioneren.

    maar nogmaals door ff een compresietest te doen weet je meer!
    dit kost je echt niet de kop mocht het bv de kop cq kleppen zijn is er vast wel een gebruikte te krijgen maar zou met deze km stand eigenlijk nog niet nodig zijn.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  12. #11

    Standaard

    Blijf bij m'n advies: een paar honderd kilometer goed losrijden. Grote kans dat dan ook die bloemkooltjes verdwijnen (is gewoon koolstofaanslag).
    Brun de/uit/uut/from/aus Amsterdam.

    http://www.coupegt.nl

  13. #12

    Standaard

    ze zeggen dat die mideltjes werken maar dat moet je niet geloven is zonde van je geld ik denk dat hij aan een nieuwe veer toe is en mischien is hij wel gebroken

  14. #13

    Standaard

    Heb een compressiemeter, alle cilinders zijn gelijk.
    Alle een bar of 11, da's naar mijn idee OK.
    Als het de kleprubbers zouden zijn, dan krijg ik toch een rookpluim bij het gasloslaten, of niet??
    Heb hem in het verleden al een aantal keren op zijn jak gegeven, op zijn staart 180 in Duitsland.
    Heeft allemaal geen verbetering gegeven.
    Moet er maar me leren leven, kost wat olie en af en toe wat werk.
    Bedankt voor alle tips.

  15. #14
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.704
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    als er inderdaad een klepseal niet goed is zou er met het gasloslaten inderdaad een rookpluimpje uit de uitlaat komen'
    dat "mideltje "leckweck"heb ik gebruikt op een BMW 6cil 2.5 en inderdaad de rookpluim verdween
    en gebruikte sindsdien minder olie. ik geloof ook niet alles maar dit kwam uit goede bron en heeft een vrien gelukkig gemaakt.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •