Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Koelvloeistof met water bijvullen?

  1. #1

    Standaard Koelvloeistof met water bijvullen?

    In de auto links < van dit bericht heb ik onlangs een temperatuursensor vervangen, met +/- 2 liter koelvloeistofverlies. Dit heb ik bijgevuld met water. Daar zit natuurlijk geen anticorrosie/antivries bij, maar gecombineerd met de +/- 4 liter die er nog in zat (uitgaande van ongeveer 6 liter totaal in een B4 viercilinder) kan dat geen kwaad toch?

    Of denkt iemand daar anders over?
    Dus.

  2. #2

    Standaard

    Heb wel eens gelezen dat je bepaalde koelvloeistoffen niet mag mengen met water en of andere vloeistoffen.
    Probeer er eens achter te komen wat voor een koelvloeistof er in je auto zit? Er valt dan ook wel te achterhalen of je dat met water mag bijvullen.

    Succes

    Sander
    A4 Avant TDI 110pk
    Cabrio '97 2.6 V6

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik zou zelf toch even de koelvloeistof aftappen en vervangen door het echte spul. Een 80 heeft niks bijzonders nodig (het goedkoopste uit de autoshop voldoet) maar in water zit rommel die je liever niet in je blok wilt hebben en, belangrijker in dit geval en bij deze buitentemperaturen, het kookpunt van koelvloeistof ligt hoger dan dat van water.

    Voor die 5 à 6 euro die een kannetje koelvloeistof kost, zou ik niet met water gaan rondrijden. Is het spul meteen ververst, lijkt me ook een goed idee.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Standaard

    kookpunt van water ligt hoger
    die woestijnracers rijden ook met water rond

    maar straks in de winter ga je er wel problemen mee krijgen
    ook smeert koelvloeistof de waterpomp beter en heeft het inderdaad anti-corrosie dopes,

    dus een keer verse koelvloeistof erin zou niet verkeerd zijn

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Inderdaad, lekker verversen die handel, is niet bepaald duur en een klusje van niks.
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S


  6. #6

    Standaard

    Volgens mij ligt het kookpunt van water juist lager dan dat van koelvloeistof. Water kookt al bij 100 graden terwijl kloelvloeistof dat pas rond de 110 graden doet.

    Sander
    A4 Avant TDI 110pk
    Cabrio '97 2.6 V6

  7. #7

    Standaard

    Door gewoon (kraan)water te gebruiken krijg je ook nog eens kalkafzetting in je koelsysteem.
    Nou nu heb je wel reden genoeg om af te tappen denk ik.....

  8. Ad
  9. #8
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sadelo
    Volgens mij ligt het kookpunt van water juist lager dan dat van koelvloeistof. Water kookt al bij 100 graden terwijl kloelvloeistof dat pas rond de 110 graden doet.

    Sander
    Water in een gesloten koelsysteem heeft een veel hoger kookpunt. Dat ligt rond de 130 graden dacht ik.
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  10. #9

    Standaard

    De druk is hoger dus je kookpunt ligt ook hoger. Weet niet precies wat de druk in een koelsysteem is maar 130 graden is ongeveer 3 bar druk.

  11. #10

    Standaard

    Goeie suggesties allemaal, komen ook overeen met alles wat ik gelezen heb ik de andere topics op dit forum. Het gaat me ook zeker niet om het geld, maar wel om de moeite. Maar als ik Tom mag geloven, die in een van die topics dit schreef:

    "Onderste radiateurslang eraf, aftappen, tuinslang erin (geen hoge waterdruk), half uurtje laten doorspoelen, slang er weer op, vullen. Er gaat ruim vijf liter in het koelsysteem, bij sommige motoren zelfs tien."
    ... valt het kennelijk wel mee. Ik dook namelijk mijn 'Jetzt helfe ich mir selbst' in en daar leek het veel omslachtiger.
    Dus.

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Wat had 'Jetzt helfe...' daar dan nog aan toe te voegen? (Just curious)
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Standaard

    de stap met de tuinslang kun je zelfs overslaan als er geen vuil in je systeem zit 8)

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Na minimaal 10 jaar met een auto te hebben gereden zit er zeker afzetting in je koelvloeistofcircuit. Ik ben er nog geen tegengekomen waar dit niet zo was, een keer doorspoelen kan zeker geen kwaad.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #14

    Standaard

    misschien een domme vraag he, maar wel de reden dat ik mijn systeem nooit heb doorgespoeld, hoe krijg je het water weer uit het systeem? Een aantal keer verversen na het doorspoelen ofzo?

    Met name de kachelradiateur lijkt me lastig met het eruit krijgen van het water....

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •