Leuk hoor, wat is je vermogen nu?
Romano
Vorige week mijn B7 2.0T FSI laten chippen door JD. Was het met 200pk al geen slappe motor, nu is toch echt het gevoel van een krachtige motor aanwezig. Ik heb een handgeschakelde 6-bak en een van de grootste nadelen is dat je nog steeds veel moet schakelen voor snelle en vlotte inhaalacties. Ik rij veel snelwegkilometers en mijn stijl is meer comfortabel dan sportief en ervaar het dan ook als nadeel dat je vaak van 6 terug moet naar 5 of 4 om er even snel langs te kunnen. Toch wel een beetje spijt dat ik niet gekozen heb voor tiptronic. Dat is nu helemaal over! Het koppel is enorm gestegen naar 350nm (aldus JD). Inhalen in 5 gaat lekker soepel en zelfs in 6 voel je de trekkracht. Dit is echt een major improvement!
Tja, om nog maar te zwijgen van de trekkacht in 2 en 3. Het is dat esp en quattro de boel een beetje op de weg houden 8) In oktober krijg ik van PON een quattro rijvaardigheidstraining in Lelystad. De auto is er nu helemaal klaar voor :-D
Het chippen bij JD duurde trouwens best lang; een uur nodig om de computer uit te lezen. Schijnbaar wordt de computer bij het uitlezen zodanig belast, dat de computer gekoeld moest worden met lucht. Anders zou mogelijk een thermische beveiliging in werking treden die het uitlezen zou onderbreken. Nooit geweten dat de computer zo zwaar belast kan worden.
ik rijd regelmatig met de VW Passat van een vriend van me. ook 2.0Tfsi, JD-tuning maar wel automaat. wow, wat een vliegtuig!
jeroen dik heeft naast de motortuning ook de automaat-ansturing en de tractiecontrole opnieuw geprogrammeerd van 0 tot 200 km/u in één lineaire boog van de snelheidsmeter! je voelt niet eens dat de bak schakelt.
helemaal super! ik kan me voorstellen dat je de tiptronic mist. zelfs na tuning is dat wel zooooo lekker... maar idd met het extra koppel zul je (veel) minder hoeven terug te schakelen.
geniet ervan! en wees zuinig op je rijbewijs...
Dat viel me ook op bij JD; je kunt vanalles aan je auto laten tunen voor wat betreft electronica. Het houdt niet op bij de motor. Interessant dat ook de versnellingsbak te programmeren is.
@ketelapper: dat is dan een DSG-bak uit die passat?
Ach, er is nog zoveel mogelijk. Zolang ik nog fabrieksgarantie heb, laat ik het bij deze "kleine" aanpassing :-D
Wat het heeft gekost kun je terug vinden op de site van JD.
Wauw! Ik heb lang getwijfeld of ik de 2.0T FSI motor zou nemen. Uiteindelijk heb ik voor de 1.8T Quattro gekozen omdat ik persé Quattro wilde blijven rijden (daar raak je echt aan gewend na 7 jaar).
Ik ga 1 september naar JD Engineering en ik ben blij te vernemen dat je zo enthousiast bent. Ik kan bijna niet wachten!
@MPC:
passat heeft met 2.0Tfsi geen DSG, maar nog de "gewone" tiptronic.
DSG wel op de diesels (en ik meen ook 3.2 FSI maar dat weet ik niet zeker)
Dat is niet uitzonderlijk en gewoon iets waar je soms niet aan ontkomt.Oorspronkelijk geplaatst door MPC
Haha, voor mij stond de 2.0T FSI al vast (zuiniger/schoner/krachtiger). Ik twijfelde lang tussen quattro of multitronic. Omdat Audi tijdelijk die quattro edition heeft gehad, heb ik gekozen voor voor quattro. Later bleek dat multitronic ook lastiger is om te tunen. In ieder geval geen spijt van quattro en de volgende keer ook maar met S-tronic.Oorspronkelijk geplaatst door kena
Ik heb nog de normale Audi fabrieksgarantie en geen aanvullende garantie voor het chippen. Volgens mij is het heel simpel: doordat je de motor zwaarder belast, vindt er meer slijtage plaats (m.n. koppeling). Dat gaat dus sneller. Zelf heb ik het "risico" genomen, dat er binnen 3 jaar geen onderdelen vervangen dienen te worden a.g.v. de gechipte motor. M.a.w. ik zie niet veel in zo'n verzekering.Oorspronkelijk geplaatst door A4Cab
Ik heb contact gehad met de dealer. Het enige risico is dat er iets met je motor gebeurt en dat de importeur iemand langs stuurt die vervolgens constateerd dat je een chip hebt. Dan accepteren ze geen verantwoordelijkheid meer en moet je de kosten verhalen bij de tuner. Als blijkt dat deze aangeeft dat het niets met het tunen te maken heeft, moet je zelf de kosten betalen. Alle andere reguliere zaken worden door de dealer gewoon geclaimed en zullen gewoon worden uitgekeerd.Oorspronkelijk geplaatst door MPC
Even een praktijk voorbeeld. Ik heb ooit met mij TT een grote schade gehad omdat er een potnagel in de versnellingsbak was getrild. De hele boel naar z'n malle moer. Echt Formule 1 praktijken, grote witte pluimen en plof!
Die schade zou dus niet worden uitgekeerd door de importeur.