Pagina 5 van 44 EersteEerste 12345678915 ... LaatsteLaatste
Resultaten 81 tot 100 van de 863

Onderwerp: Het grote 2.5 V6 TDI motortechniek-topic

  1. #81

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    Als de nokken een goud-achtige kleur hebben is de toplaag al weg en als er zit een soort groef in ben je aan de beurt.

    Wat je ook kan doen is met een schroevendraaier over de breedte van de nok bewegen en dan kijken of je oneffenheden voelt
    Volgens dealer is goudachtige kleur normaal.
    Bij het voelen over de nokkenassen met schroevendraaier is geen oneffenheid voelbaar bij mij. Het oppervlak is perfect glad en er is niet het minste niveauverschil voelbaar.

  2. #82
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.428
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joycy
    Volgens dealer is goudachtige kleur normaal.
    Dealers hebben geen zin in zaken die hen misschien geld gaan kosten.
    Nokkenassen horen imho metaalkleurig te zijn. Het goudachtige wat ze bedoelen is wellicht motorolie ?


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joycy
    Bij het voelen over de nokkenassen met schroevendraaier is geen oneffenheid voelbaar bij mij. Het oppervlak is perfect glad en er is niet het minste niveauverschil voelbaar.
    Dan is het goed.
    (maar heb je dat zelf vastgesteld. Heb je zelf gekeken ?)
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  3. #83

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    Het goudachtige wat ze bedoelen is wellicht motorolie ?
    Het is geen motorolie. Met een potlood met een doekje rond heb ik over de nok gewreven en de de goudkleur is wel degelijk afkomstig van het materiaal en niet van de olie.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    (maar heb je dat zelf vastgesteld. Heb je zelf gekeken ?)
    Jawel, ik heb het zelf gedaan en ook kunnen voelen.


    Samengevat kan ik dus zeggen dat ik mij nog niet dadelijk ongerust moet maken maar dat de slijtage toch is ingezet. Na amper 37000km.
    Tijd dus om de importeur erop te wijzen....echter ik heb geen bewijzen.

  4. #84

    Standaard

    Kleppendeksel lichten?
    S6

  5. #85
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.428
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joycy
    Tijd dus om de importeur erop te wijzen....echter ik heb geen bewijzen.
    Kleppendeksel eraf halen en kijken. Foto's nemen etc. Je weet adv. mijn foto's hoe het er niet uit moet zien.

    Tip: zwijg in alle toonaarden over de chiptuning anders geef je ze een hele grote stok om mee te slaan.
    "Tsja meneer de motor is niet meer origineel, meer vermogen, sneller slijten etc. etc.".
    Dan kun je het echt schudden ook al zou het er totaal niet mee te maken hebben.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #86
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    @Joycy,

    Uit je profiel maak ik op dat je een 2.5TDI bouwjaar 2004 hebt. Deze motoren zijn uitgerust met de zogenaamde rollers, inplaats van de sleper-techniek.
    Bij deze vorm is (naar mijn weten) nog geen slijtageverloop ontdekt. Lijkt me ook raar, de belasting van de onderdelen is anders dan met de slepers.
    Een goudkleurig patroon op de nokken hoeft niet veel te zeggen, ik heb dit ook gezien op talloze andere nokkenassen (van andere motoren, ook niet-vag). Het gaat juist om de inkeping, het gruisachtige oppervlak en de groeven.

  7. #87

    Standaard

    Technische Problemlösung
    Problembeschreibung

    AFB-/AKN-/AKE-/AYM-Motor V6 TDI

    Allmählicher Leistungsverlust über Laufzeit, Ruckeln und unrunder
    Mototlauf.

    Ursache
    Möglicher starker Verschleiß der Nockenwellen mit tiefen Einlaufspuren auf den Steuernocken im Millimeterbereich ab ca. 150 000 km durch Zusammentreffen ungünstiger Toleranzen. Unrunder Motorlauf und Ruckeln durch veränderte Ventilöffnungswinkel.


    Serien-Lösung
    Nockenwellen nach anderem Härtungsverfahren ab Oktober 2001

    Fgst.-Nr. : 8E92A 125235

    Fgst.-Nr. : 4D22N 003700

    Fgst.-Nr. : 4B22N 046560


    KD-Lösung
    Im Beanstandungsfall speziell gehärtete Nockenwellen montieren. Soweit die Zylinderköpfe, Schlepphebel und Hydrostössel in Ordnung sind, ist deren Austausch bei Verwendung der gehärteten Nockenwellen nicht erforderlich.

    KD-Nockenwellen ET.-Nr.

    Einlaß Zylinder 4-6 links ......... 059-109-021 P

    Einlaß Zylinder 1-3 rechts ...... 059-109-021 Q

    Auslass Zylinder 4-6 links ..... 059-109-022 P

    Auslass Zylinder 1-3 rechts .. 059-109-022 Q

    • In der Vergangenheit wurden häufig von den Partnern an mehreren Motoren Zylinderköpfe mit einer Laufleistung von 30 000 km ausgetauscht. An diesen Nockenwellen waren lediglich die normalen Laufspuren feststellbar, aber kein Verschleiß. Nach bisherigen Analysen ist Materialabtrag auf den Steuernocken bis zu 0,5 mm unkritisch. Erst bei einen Verschleiß über 0,5 mm ist der Austausch der Nockenwelle gerechtfertgt.

    • Bei Reparaturbedarf nur die verschlissenen Teile austauschen.



    ET-Hinweise
    KD-Nockenwellen ET-Nr.

    Einlaß Zylinder 4-6 links ....... 059-109-021 P

    Einlaß Zylinder 1-3 rechts .... 059-109-021 Q

    Auslaß Zylinder 4-6 links ...... 059-109-022 P

    Auslaß Zylinder 1-3 rechts ... 059-109-022 Q
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  8. Ad
  9. #88

    Standaard

    Beste sander,

    Ik wou dat ik gerust kon zijn maar...het certificaat van Overeenstemming van Audi is uitgereikt op 22 mei 2003. Ik heb de wagen inderdaad in september 2004 gekocht. De motor is dus van het type BFC. Ik denk dat mijn motortype dus de allerlaatste was met slepers alhoewel ik hoop dat ik me vergis.


    Volgende info heb ik van een Duitse site :
    ================================================== =====
    V6TDI mit Gleitschlepphebel und gegossenen Nockenwellen (SLEPERS)========================================= ==============

    AFB 150PS:
    11/97-06/00 Audi A4
    04/97-05/00 Audi A6
    06/97-06/00 Audi A8
    08/98-08/00 Passat 3B

    AKN 150PS:
    07/98-09/01 Audi A4
    10/98-05/01 Audi A6
    11/97-09/02 Audi A8
    05/99-05/03 Passat 3B/3BG

    AKE 180PS:
    12/00-05/03 Audi A4
    11/99-08/03 Audi A6
    11/99-09/02 Audi A8

    AYM 155PS:
    12/00-06/02 Audi A4
    06/01-06/02 Audi A6

    BFC 163PS:
    07/02-05/03 Audi A4

    07/02-08/03 Audi A6

    ================================================== =====
    V6TDI mit Rollenschlepphebel und gebauten Nockenwellen
    durch IHU(=Innen Hochdruck Umformung) (ROLLERS)
    ================================================== =====

    BDG 163PS:
    06/03-05/06 Audi A4
    02/03-01/05 Audi A6
    05/03-05/05 Passat 3BG

    BDH 179PS:
    06/03-12/04 Audi A4
    02/03-01/05 Audi A6
    01/03-05/05 Passat 3BG

    BAU 179PS:
    06/03-12/04 Audi A4
    02/03-08/05 Audi A6
    01/03-05/05 Passat 3BG

    Mijn wagen zit dus volgens deze info nog bij de nokkenassen met slepers.
    Op deze site waarbij hier de link http://www.motor-talk.de/t1416299/f164/s/thread.html is men ook erg duidelijk : vingers weg van de BFC.

    Het enige wat ik probeer te doen om zo lang mogelijk geniet van de wagen te hebben is zoals de meesten onder ons : goed warmrijden.
    Ik heb ook de longlife olie er van de eerste oliewissel laten uithalen en ik laat de olie om de 7500km vervangen.

    Greetz !

  10. #89

    Standaard

    de skoda suberb is er trouwens ook met V6 TDI (geweest?)
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  11. #90

    Standaard

    Ik laat de Dekra een rapport opstellen voor de slijtage aan mijn nokkenassen. Dan hoop ik dat ik mijn recht kan halen via de geschillencommissie van de Bovag...

  12. #91

    Standaard

    Ik zit echt met een psioeoi gevoel dit topicje te lezen, en kom er dan achter dat mijn motortje zeer waarschijnlijk uitgerust is met de nieuwe ( goede variant )

    Motorcode BDG, datum deel 1 ergens in 2003......

    Gelukkig maar, ik zou er niet zo vrolijk van worden als ik ook aan de beurt zou zijn....

    En las ook nog ff iets over verbruik, maar die van mij doet eigenlijk met gemak 6.8 / 100km.

    Ook daar dus geen enkel probleem.
    ( en ja, ik wéét waar het gaspedaal zit, geloof me..... )
    Engeltjes bestaan
    Kijk maar naar m'n dochtertje......

    Heksen bestaan ook
    Kijk maar naar m'n vrouw.......

  13. #92

    Standaard

    Nou, de turbo is ook overleden. Ik krijg hem met de hand nauwelijks rondgedraaid. Zit helemaal dicht met roet...

    Dat is dus lekker, koop je een auto en zit je nu met kapotte nokkenassen, een kapotte turbo en een verkopende garage die er niets mee wil ondanks de bovag garantie.

  14. #93
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    CoenDonkers verkoopt die turbo's voor een net bedrag, 650 Euro dacht ik. Bij de dealer kosten ze het dubbele.
    Sluit je EGR klep iig af als je je nieuwe turbo plaatst.

  15. #94
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Isard
    Dat is dus lekker, koop je een auto en zit je nu met kapotte nokkenassen, een kapotte turbo en een verkopende garage die er niets mee wil ondanks de bovag garantie.
    Bovag klachtenlijn al geprobeerd? Lijkt me wel wat voor TROS Radar, trouwens...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #95
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Isard
    ..Dat is dus lekker, koop je een auto en zit je nu met kapotte nokkenassen, een kapotte turbo en een verkopende garage die er niets mee wil ondanks de bovag garantie.
    Da's zeker een enorme domper

    Bovag garantie ... daar heb ik nog nooit een positief geluid over gehoord.. (en hoe meer ik er over lees... des te meer ik het een farce vind)
    One liter, driver's licence eater...


  17. #96

    Standaard

    Ik koop dus nooit met mét garantie. Ik heb nu alle twee keer dat ik een bovag garantie kreeg bij een garage een hele hoop gezeik gehad...

    De laatste keer zelfs nog bij Verboden in te rijden behandeld, toen kreeg ik de kosten die ik gemaakt had terug.

    De turbo heb ik zojuist helemaal uit elkaar gehaald. En hij is misschien nog te redden, want hij loopt nu weer soepel na schoonmaken. Ik heb alleen een probleem met een onderdeel:

    http://www.xs4all.nl/~idubois/bestanden/turbo_01.jpg

    Hoe krijg ik die ring weer vast aan de rotor?

  18. #97

    Standaard

    same here...turbo schoepenverstelling bljft hangen.... Bij Coen Donkers is het advies ; VERVANGEN....

    kost inderdaad 650eur ex btw en montage a 60eur p/uur ex btw.

  19. #98
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Ik blijf me verbazen, met mijn pittige rijstijl tegenwoordig blijft het verbruik erg laag ... laatste tank 1:15,7 ...

  20. #99

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Isard
    De turbo heb ik zojuist helemaal uit elkaar gehaald. En hij is misschien nog te redden, want hij loopt nu weer soepel na schoonmaken. Ik heb alleen een probleem met een onderdeel:

    http://www.xs4all.nl/~idubois/bestanden/turbo_01.jpg

    Hoe krijg ik die ring weer vast aan de rotor?
    op de foto is het betreffende deel niet mooi in focus, dus van de foto kan ik het niet goed zien; hoe is de conditie van het lager oppervlak (zowel de as als de lagerbussen) ?


    hoe dat met die ring zit weet ik niet...
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  21. #100

    Standaard

    Zo, inmiddels weer een paar maanden verder. Mijn turbootje is gereviseerd en mijn MAF was ook nog even kapot gegaan. En die was net 3 maanden oud, dus dan wordt het ook wel tijd natuurlijk.

    Nu komt er weer een ander fenomeen naar voren: Wanneer ik optrek komt er een bulderend geluid van onder de motorkap. Het klinkt in ieder geval niet goed. Zou dit de fan kunnen zijn. Ik voel er verder geen speling op, maar ik vind het wel vreemd dat hij altijd meedraaid. Terwijl er een viscokoppeling op zit?

Pagina 5 van 44 EersteEerste 12345678915 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •