Pagina 7 van 44 EersteEerste ... 3456789101117 ... LaatsteLaatste
Resultaten 121 tot 140 van de 863

Onderwerp: Het grote 2.5 V6 TDI motortechniek-topic

  1. #121

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje
    millieu mijn vriend

    Audi komt uit een beter millieu....poeh zeg (kuchekuchekuch)

    @Steven.

    Volgens Pedro heeft dat geen nut bij ons, of heb ik dat verkeerd begrepen?
    @Poetsertje.

    Hoezo?
    Als je de EGR klep afdicht zou hij minder roeten , dus beter voor het milieu zou ik denken.
    Audi doet dit niet af fabriek dus meer roet en dus slecht voor het milieu , toch?

    Gr.John.

  2. #122
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janzeeschuimers
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    @ de heren oliestokende roet/rook-ridders:

    Zijn van jullie blokken de EGR-kleppen al uitgeschakeld ?
    @Steven.

    Nee , wat zou het voordeel zijn en als er een voordeel is waarom doet Audi dit dan niet af-fabriek?

    Gr.John.
    Wat zijn EGR-Kleppen?
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  3. #123
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janzeeschuimers
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje
    millieu mijn vriend

    Audi komt uit een beter millieu....poeh zeg (kuchekuchekuch)

    @Steven.

    Volgens Pedro heeft dat geen nut bij ons, of heb ik dat verkeerd begrepen?
    @Poetsertje.

    Hoezo?
    Als je de EGR klep afdicht zou hij minder roeten , dus beter voor het milieu zou ik denken.
    Audi doet dit niet af fabriek dus meer roet en dus slecht voor het milieu ,

    toch?

    Gr.John.
    Nou, zo zit het dus niet helemaal.
    Er zijn ook nog gassen die je niet ziet.
    Hoe het precies in elkaar steekt weet ik niet, maar EGR is ivm millieu.

    V6-en schijnen niet veel baat bij een afgedopte variant te hebben.
    Google is your friend
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  4. #124

    Standaard

    EGR is een systeem dat een deel van de uitlaatgassen terug de motor invoert via de luchtinlaat.

    Daardoor koekt het luchtinlaat-traject op den duur dicht.

    Ten eerste krijgt de motor bij de verbranding minder zuurstof dan hij eigenlijk wil hebben, presteerd daardoor minder, en verbruikt meer.

    Ten tweede wordt dat fenomeen verergerd door het dicht-slibben van de inlaat, waardoor je serieus vermogensverlies ontdekt.

    Door dit gebeuren neemt de uitstoot van andere schadelijke deeltjes weer toe.

    Voordeel is dat een specifieke meting gehaald kan worden, zoals een roetmeting.

    Aan de andere kant, als je een motor hebt die niet overgespecificeerd is, dus die afgesmetd is op z'n werkzaamheden, heb je helemaal geen EGR nodig om aan die waarden te komen. Zeg maar een 1.9TDI voor daily use, wel wat aanpoten, en een 2.5TDI voor de aanhanger.

    Met het afdoppen van de EGR kun je veel voordeel hebben: De auto is merkbaar vlotter, en ik heb al eens een reductie van 10% (!) in het verbruik gerealiseerd door dat te doen. (Polo1.9SDI, van 1:20 naar 1:22). Dus wat het milieu fijn vind is maar de vraag. En dat was software-matig, dus een 90% dicht.


    Bijkomend voordeel is dus dat je niet met vermogensproblemen naar de garage mag, zodat die je hele inlaat-traject schoon kunnen maken.


    Vergelijk het met het opvreten van je eigen str*nt: Zal vast even goed gaan, maar op den duur eet je toch liever iets vers. ;-)


    Overigens zijn door alle milieu-maatregelen de fabrikanten nooit meer toegekomen aan een serieuse reductie van het verbruik. (Uitzonderingen daargelaten, maar impopulair vanwege de meerprrijs). In theorie kan er een enorme besparing van brandstofverbruik gerealiseerd worden door al deze shit te vergeten.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  5. #125
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Vergelijk het met het opvreten van je eigen str*nt: Zal vast even goed gaan, maar op den duur eet je toch liever iets vers. ;-)
    1 dag oud is toch best vers? :mrgreen:
    One liter, driver's licence eater...



  6. #126
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.447
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje
    millieu mijn vriend

    Audi komt uit een beter millieu....poeh zeg (kuchekuchekuch)

    @Steven.

    Volgens Pedro heeft dat geen nut bij ons, of heb ik dat verkeerd begrepen?
    Ja. Het eerste wat Pedro doet bij tunen is de EGR klep functie uitschakelen.
    Het ding zit er puur voor milieu redenen. Zonder zijn diesels qua performance beter af.


    Bij deze een paar snippets uit een EGR topic dat ik vond.

    ================================================== =
    EGR staat voor "Exhaust Gas Recirculation".


    INLEIDING

    De EGR-valve zijn al erg lang in circulatie. In 1972 had GM in een poging om de NOx uitstoot te reduceren deze klep op de markt gebracht. Het bleek effectief te zijn, vandaar dat het tegenwoordig in de meeste dieselmotoren voorkomt.

    WERKING

    Eerst een klein beetje chemie om de onderliggende kracht te begrijpen. Bij een verbranding van diesel in een cilinder worden hoge temperaturen bereikt. Deze temperaturen zijn zo hoog dat zuurstof (O2) en stikstof (N2) samen een binding aangaan en zo stikstofoxiden (NOx) vormen. De gevormde oxiden zijn stikstofmonooxide (NO) of stikstofdioxide (NO2), al naar gelang de beschikbare zuurstof en de bereikte temperatuur. Deze oxiden zijn erg slecht voor het milieu omdat ze bijdragen tot de vorming van zure regen en tevens de vormding van smog in de hand werken.

    Dus om de NOx uitstoot te reduceren is het enkel nodig om de temperatuur tijdens de verbranding te reduceren. Maar dit is sneller gezegd als gedaan. De meeste methoden hadden neveneffecten in de aard van vorming van grote hoeveelheden koolstofmonoxide (CO), een hoger verbruik, dure aanpassingen, etc.

    De tegenwoordige EGR verlaagt de temperatuur door gebruik te maken van een inert gas. Lucht kon niet gebruikt worden omdat het zuurstof en stikstof bevat (die in eerste instantie het probleem zijn). Koolstofdioxide (CO2) bleek een goed inert gas te zijn. Nu was de vraag nog, van waar moet dat gas komen? Om het niet te moeilijk te maken, namen ze gewoon de uitlaatgassen. Dat is een vruchtbare bron van CO2. Het was nu enkel een kwestie van de uitlaatgassen terug richting cilinders te loodsen om de benodigde emissiewaarden te behalen. Bij dit systeem is ook een nadeel. Er wordt roet gevormd.

    PROBLEMEN

    Door gebruik (zelfs normaal gebruik) komt de ERG klep wel eens vast te zitten. Dit komt doordat de roet aankloekt. Het is dan logisch dat de EGR door deze vettige (want dat is het effectief!) brij vast komt te zitten. Is de EGR in de dichte toestand dan hebt u een beetje geluk, want EGR dichten heeft enkel dan voordelen (zie verder). Komt de EGR echter in open toestand vast te zitten (denk hierbij aan de wet van Murphy), dan zit je wel met een probleem. Want dan blijft er continu uitlaatgassen in de cilinders geloodst wat kan leiden tot een sterk vermogenverlies en een enorm roeten.

    EGR AFDICHTEN

    Het heeft dus enkel voordelen. Er wordt geen vermogen gewonnen, maar u behoed uzelf voor vermogenverlies in de toekomst. Want de EGR zal ook eens vast te komen zitten. Concreet komt het er op neer dat het roeten zogoed als nihiel wordt. Een nadeel is dat er NOx gevormd wordt. Het is te zien waar uw prioriteiten liggen.
    =================================================

    Kortom: weg met dat ding. Mijn TDI blok roet nu praktisch niet meer. Het is met het oog moeilijk waar te nemen.
    De luchtwegen en turbo blijven schoner en slibben daardoor véél minder snel dicht. Is beter voor de ademhaling en de prestaties blijven op niveau ipv. dat ze langzaamaan minder worden doordat de boel dichtkoekt met roet.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  7. #127
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Intressant verhaal Ap, maar je laat de klep bijvoorbeeld afdichten,, maar komt niet meer door de roetmeting van de APK,, is dit een ingewikkelde ingreep?

    gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  8. Ad
  9. #128

    Standaard

    Jochie... Nóu snap ik waarom je er meestal zo slecht uit ziet! :mrgeen:
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  10. #129

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gelato
    Intressant verhaal Ap, maar je laat de klep bijvoorbeeld afdichten,, maar komt niet meer door de roetmeting van de APK,, is dit een ingewikkelde ingreep?

    gegroet Gelato
    Software-matig een minuut of twee voor open of dicht zetten, harware-matig iets langer.

    Het meeste baat heb je bij een gelijktijdige reiniging van je inlaatsysteem, maar dat is op zich alleen bij de eerste keer.

    Bij een motor die in goede staat is ga je fluitend door de APK met de klep dicht.


    Die milieu-onzin raakt kant noch wal: Met m'n 1.8S uit 1992 haal ik met twee vingers in m'n neus de eisen van de huidige wagens. (viergastest)

    Anders zou driekwart van Nederland niet door de keuring komen.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  11. #130
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.447
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gelato
    Intressant verhaal Ap, maar je laat de klep bijvoorbeeld afdichten,, maar komt niet meer door de roetmeting van de APK,, is dit een ingewikkelde ingreep?
    Je komt juist door de roetmeting. Er wordt namelijk aanzienlijk minder roet gevormd

    Bij de V6 diesels is het een eenvoudige ingreep. Hoe het bij de V8 TDI werkt is zou ik niet weten. Het is niet bepaald een veel gedane ingreep en die blokken zijn ook schaars.
    Het kan best zo zijn dat bij jouw blok, aangezien het een nieuwere generatie is dan de 2.5 V6, allemaal via software moet gebeuren. Dat maakt het overigens wel eenvoudiger al bestaat de kans dat ie niet helemaal uit te schakelen is. Hij kan dan tot bv. 85% of 90% dicht maarja, dat is al waaay better als nu.
    Het kan misschien ook hardwarematig door een afdekplaat in het uitlaaggas-terugvoer traject te zetten of door de slang van de vacuumpomp naar de egr-klep los te koppelen en af te doppen maar moderne auto's beginnen dan vaak foutcodes te roepen dus dat is niet echt een oplossing.
    Ik gok daarom op een softwarematige aanpak voor het AKF blok (de 3.3 V8 TDI)


    Raussss met dat onding
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  12. #131
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Zou de dealert er ook voor in zijn! Of gaat die je waterig aan staan gapen,, waar heeft hij het over?

    Als ik plankgas ga bij het stoplicht word het vrij donker achter me,, het verbruik staat dan op 48liter!

    Gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  13. #132

    Standaard

    Mooi verhaal Steef! ;-)

    Het roet dát ontstaat, blaas je meteen met een rotgang weg, dus dat hoopt niet op.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  14. #133

    Standaard

    Dat hangt van de dealer af.

    De ongelofelijke sukkels hier ter plaatse zijn er zelfs nog voor te porren, dus dat zegt genoeg.

    Overigens hoeft die dat niet te merken hoor, maar ik zou bij een hogere kilometerstand de inlaat ook ff schoon maken.

    Kan het genieten meteen beginnen! ;-)

    Overigens is het verhaal van Steef een leuke verwijzing naar een ander topic, waarin ik stelde dat ik de verbranding het liefst zo heet mogelijk zag! (Janco z'n revisie-project) Vandaar: Hoe dichter bij die 100 graden op de meter, hoe beter! ;-)
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  15. #134
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.447
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gelato
    Zou de dealert er ook voor in zijn! Of gaat die je waterig aan staan gapen,, waar heeft hij het over?
    Hij zal het waarschijnlijk niet snappen (de man achter de balie al helemaal niet) en de vraag is ook of ie het uberhaupt wil doen (als in "de auto is dan niet meer in originele staat en dan gaat ie stuk en oeoeoeoeoe)
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  16. #135
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.447
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Mooi verhaal Steef! ;-)
    Ach beter goed gejat dan zelf getypt he
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  17. #136
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.447
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    @ Ijsboerke

    Ik zou Pedro of Coen Donkers even lief aankijken
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  18. #137

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Mooi verhaal Steef! ;-)
    Ach beter goed gejat dan zelf getypt he

    Hahaha, ik hou me maar even stil deze keer... ;-)
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  19. #138
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Ik zal bij de volgende beurt,, eens kijken of ik de dealert zover krijg!
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  20. #139

    Standaard

    Ik vind het een echte aanrader.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  21. #140
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    @ Ijsboerke

    Ik zou Pedro of Coen Donkers even lief aankijken
    Tijd terug bij Coen Donkers geweest in Veghel,, komt me daar allemaal een beetje ongeintresseert over,, had wat moeite toen, het magazijn in te lopen om te kijken of er een kap voor mijn mistlamp lag.. Doet hij ook compleet onderhoud?

    Gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

Pagina 7 van 44 EersteEerste ... 3456789101117 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •