Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Irri piepend geluid in het vooronder

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.597
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Irri piepend geluid in het vooronder

    Bonjour,

    Het is een tijdje weggeweest maar it's baaaack Een luidruchtige piep uit the engineroom.

    Het is een high-pitched gepiep wat doet denken aan een piepende snaar.

    - Tijdens het normaal rijden is het geskwiek constant aanwezig.
    - Soms (zoals vandaag) was het geluid initieel alleen tijdens normaal rijden aanwezig maar naarmate het geluid harder werd bleef het geluid ook tijdens het stilstaan aanwezig.
    - Bij langzaam optrekken dimt het geluid.
    - Bij hard optrekken gaat het geluid weg
    - Als het (hard) optrekken overgaat in "op stabiele snelheid" rijden zwelt het weer en totdat het weer luidruchtig wordt.

    - Bij langzaam remmen dimt het geluid ook.
    - Bij hard remmen gaat het geluid weg
    - Als het (hard) remmen overgaat in stilstaan of "op stabiele snelheid" rijden zwelt het weer en totdat het weer luidruchtig wordt.

    Kortom, het geluid sterf consequent af als de hele auto naar voren of naar achter helt vanwege het optrekken of afremmen. De mate van naar voor of naar achter hellen doet het geluid zachter worden of bij hard remmen of optrekken zelfs helemaal afsterven.

    Harde zijwaartse bewegingen (ff lekker hoeken gna gna) laten het geluid ook enigzins afsterven maar het geluid kwijtraken zoals hard remmen etc. gebeurt niet. De koets zal daarvoor niet genoeg overhellen dunkt me (heb tenslotte wel een sportonderstel natuurlijk )

    > Het probleem komt niet vaak voor.
    Het begint altijd ineens tijdens het rijden en gaat dan ook meestal niet meer weg totdat ik op op plaats van bestemming ben.
    Dan, als de auto een tijdje heeft stilgestaan en ik ga er weer mee rijden komt het meestal niet meer terug of het moet zich toevallig weer voordoen.
    Ik kan er dagen geen last van hebben en dan ineens, out of the blue komt die ellende weer opzetten tijdens een rit(je).
    Het begint altijd relatief zachtjes maar wordt dan langzaam luidruchtig tot soms (zoals vandaag) echt ordinair hard. Je schaamt je dan kapot :oops: :oops:

    Ik heb eens gehad dat ik een ritje Veluwe deed. De auto deed het perfect. Op een gegeven moment stopte ik de auto en stapte ik uit om een even "een boom water te geven". De motor draaide gewoon stationair en in eens begon dan dat gepiep. Dat geeft een beetje aan hoe random het probleem ineens kan opspelen. Het gepiep is toen ook niet meer opgehouden totdat ik weer thuis was (dat was dus een bagger rit naar huis...).


    Even naar de dealer rijden op het moment dat het zich voordoet is tot nu toe nog niet gelukt omdat het probleem zich niet vaak voordoet en na zessen of in het weekend zijn de techneuten er niet :roll:

    Het geluid klinkt duidelijk het hardst in de buurt van de ruitenwissers/remvloeistof-reservoir/vooruit.
    Loopt er iets van een snaar in deze omgeving of zo.

    T'is een heel epistel maar beter beschrijven kan ik het niet. Hopelijk herkent iemand dit :roll:

    Ps. alle snaren aan de voorzijde van het blok zijn half januari vervangen. Dit had overigens een andere reden en heeft het probleem niet (toevallig/per ongeluk) verholpen (al was het daar dus niet om te doen)
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2

    Standaard

    *Houdt topic in de gaten.. *

    http://www.audiforum.nl/phpBB2/viewt...426&highlight=

    Ik dacht dat het m'n dynamo was, bij mij zit het echt min of meer onder m'n motor. De een verdenkt m'n waterpomp of stuurpomp van het piepen, maar omdat het alleen optreed tijdens stationair lopen verdenk ik nu een motorsteun oid.. iets wat klinkt als hoog-geluid-piepend metaal.. ofzo. Tis iig soms weg de laatste tijd.. en dan in ene weer terug.
    M'n dynamo ist iig niet
    Ik? Ik rijd 1 Audi S8.. of was het een 1.8S? :o)

  3. #3
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.597
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Update

    Het blijkt met de ventilator te maken te hebben. Als de kachel/ventilator een hele tijd flink warme lucht hebben staan blazen wordt er kennelijk iets voldoende warm om dusdanig uit te zetten/expanderen waardoor iets gaat aanlopen.
    Dat verklaard ook het "het treedt pas op als ik al een tijdje aan het tuffen ben" verhaal.

    Ik ontdekte het omdat ik, terwijl dat gepiep goed hoorbaar was, de ventilator uit zette. Het geluid was meteen weg.
    Dus ik dacht "heee" :o
    Dit heb ik later, toen het nog een keer gebeurde, weer geprobeerd en weer verdween het geluid meteen toen ik de ventilatie uit zette.

    Nou heb ik je you little squeeking bastard

    Kortom, ik heb gelukkig een work-around voor als het weer gebeurd.
    Ik heb, als ik heel eerlijk ben, geen zin om het hele ventilatiesysteem in het dashboard te gaan slopen om de oorzaak van een "geluidje" te vinden :roll:
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  4. #4

    Standaard

    Hmm, merkwaardig genoeg had ik zo goed als de zelfde symptomen toen m'n voorste aanslagrubber stuk was Ook warm rijden, piepen, niet piepen bij hard optrekken/remmen en het geluid leek ergens anders vandaan te komen.

    Alleen bij mij bleef het ook als de ventilatie uit ging

    Succes met het vinden c.q. oplossen van het probleem (als je daar zin in hebt :P ).
    Ik? Ik rijd 1 Audi S8.. of was het een 1.8S? :o)

  5. #5
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Probeer eens op een sloop een ventilatiemotor te bemachtigen (voor de binnenventilatie). Ik heb dit euvel ook eens gehad, en na demontage van deze motor bleek dat een koperen glijlager zo ovaal als een ei was. Nieuwe motor erin >>>> nergens meer last van gehad.
    Wat het werk betreft, dat valt wel mee. vanonder de motorkap kun je de motor er vrij eenvoudig uithalen (bij de C3 tenminste).

    Succes
    Koekje erbij?


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.891
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACOQ
    Wat het werk betreft, dat valt wel mee. vanonder de motorkap kun je de motor er vrij eenvoudig uithalen (bij de C3 tenminste).
    Bij de Cabrio niet, moet het hele dashboard eruit.

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.597
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Bij de Cabrio niet, moet het hele dashboard eruit.


    Wheee, en ik dacht nog wel via het lucht-inlaatrooster, rechts onder de motorkap, achter de accu de ventilator te kunnen vervangen. Boehoeee
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •